تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۳۱۷۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد

رشد ۲،۵ درصدی اقتصاد ایران و ۵.۹ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی این نهاد بین‌المللی، ۲،۵ درصد پیش‌بینی شده است.

به گزارش می‌متالز، صندوق بین‌المللی پول نسخه جدید گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» را منتشر کرد که در آن نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۲۱ با ۰،۱ درصد تعدیل نسبت به گزارش قبلی، ۵.۹ درصد پیش‌بینی شده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش جدید خود نرخ رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی را نیز ۴،۹ درصد پیش‌بینی کرده است که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی ۰.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۲۰ را منفی ۳.۱ درصد اعلام کرده است؛ این در حالی است که در گزارش‌های قبلی نرخ رشد اقتصادی جهان در سال گذشته میلادی ابتدا منفی ۳.۵ درصد و سپس منفی ۳.۳ درصد برآورد شده بود.

صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری و سال آینده میلادی را بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی به ترتیب ۲،۵ و ۲.۱ درصد پیش‌بینی کرده است؛ اما نکته قابل‌توجه درباره اقتصاد ایران در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول این است که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته میلادی که در گزارش‌های قبلی ۱.۵ درصد برآورد شده بود، اکنون به ۳.۴ درصد تغییر کرده است. ایران جزو معدود کشور‌هایی بوده است که سال دشوار ۲۰۲۰ –که طی آن اغلب کشور‌های عضو صندوق بین‌المللی پول تحت تأثیر بحران کرونا نرخ رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده‌اند- را با رشد اقتصادی مثبت پشت سر گذاشته است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایران طی سال‌های ۲۰،۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۹.۳ درصد و ۲۷.۵ درصد پیش‌بینی شده و نرخ تورم سال گذشته نیز ۳۶.۴ درصد اعلام شده است. صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری در ایران طی سال جاری و سال آینده میلادی را نیز به ترتیب ۱۰ و ۱۰.۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش جدید خود نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی را نیز ۴،۱ درصد، هم برای سال ۲۰۲۱ و هم برای سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی کرده است. نرخ رشد اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۲۰ نیز منفی ۲.۸ درصد اعلام شده که نسبت به برآورد قبلی ۰.۱ درصد بهبود نشان می‌دهد.

رشد ۲،۵ درصدی اقتصاد ایران و ۵.۹ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصادی جهان، پیش‌بینی نرخ رشد اغلب اقتصاد‌های بزرگ در سال جاری میلادی اندکی تعدیل شده و در عوض پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی آن‌ها در سال ۲۰۲۲ بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، هند با نرخ رشد اقتصادی ۹،۵ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۸.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در بین اقتصاد‌های بزرگ جهان خواهد داشت. نرخ رشد اقتصادی آمریکا، چین و منطقه یورو در سال ۲۰۲۱ نیز به ترتیب ۶.۰، ۸.۰ و ۵.۰ درصد پیش‌بینی شده است.

رشد ۲،۵ درصدی اقتصاد ایران و ۵.۹ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده