تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۳۱۷۴۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس خانه معدن ایران:

حمایت از اقتصاد معدنی راهبرد دولت است

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن ایران گفت: سیاست کنونی دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد معدنی است چرا که معادن اشتغالزا هستند و سبب افزایش درآمد‌های ارزی کشور می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، "محمدرضا بهرامن" روز سه‌شنبه در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات افزود: صنعت معدن جزو صنایع زنده و پویا است و زنجیره آن به طور کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس خانه معدن ایران گفت: سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی سنگ ایران، نسبت به دوره گذشته، ۴۰ درصد افزایش فضا داشته و این یک ارزش و موفقیت بزرگ در حوزه صنعت سنگ است.
بهرامن، حضور سفرای خارجی در نمایشگاه بین المللی سنگ را بسیار ارزشمند دانست و افزود: این سفرا می‌توانند ظرفیت‌های این صنعت را به کشور‌های خود انتقال دهند و روابط کشور‌ها را تقویت کنند.
وی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از ضایعات سنگ، یک ایده جدید است، گفت: سهم نیم درصدی سنگ در صادرات بسیار ناچیز است و باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت از بخش معدن و فرآوری آن و نیز جذب سرمایه گذاری خارجی، سهم صادرات سنگ افزایش پیدا کند.

حمایت از اقتصاد معدنی راهبرد دولت است

نقدینگی کشور در مسیر تولید قرار گیرد

دبیر انجمن سنگ ایران نیز گفت: چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور باید در مسیر تولید قرار گیرد و رئیس جمهوری دستور آن را به شبکه بانکی داده اند.

"احمد شریفی" تاکید کرد: در صورتی که این دستور اجرایی و نقدینگی در مسیر تولید هزینه شود، مشکل تورم هم حل می‌شود و تولید رونق پیدا می‌کند و به تبع آن سیستم بانکی نیز اصلاح می‌شود.
وی ضمن ابراز امیدواری برای اتخاذ این تصمیم مهم گفت: امیدواریم این تصمیم مهم و در کنار آن بحث تک نرخی ارز جایگاه پول کشور را ارتقا دهد.
دبیر انجمن سنگ ایران اضافه کرد: مشکل اقتصاد تمام بخش‌های اقتصادی و تولیدی را تحت شعاع قرار داده و دولت باید برای اصلاح اقتصاد کشور، تصمیمات سخت بگیرد.
شریفی، ارزش زنجیره‌ای تولید صنعت سنگ را ۳۰ میلیون تن عنوان کرد و افزود: ظرفیت فرآوری ۲۰۰ میلیون متر مربع سنگ را داریم و اگر این ظرفیت از نظر کیفیت و کمیت ارتقا یابد، می‌توان اهداف یک میلیارد دلاری صادرات را تحقق ببخشید.
وی اضافه کرد: برای افزایش ظرفیت تولیدی فرآوری و صادراتی به عزم راسخ از سوی دولت و وزارت صنعت و معدن نیاز است.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ ایران در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع با عرصه نمایشگاهی ۲۴ هزار متر به مدت چهار روز در نیم ور شهرستان محلات دایر است.
در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان حوزه معدنی داخلی و خارجی مشارکت دارند.
تجار خارجی از کشور‌های هند ترکیه، امارات قزاقستان، تاجیکستان، بنگلادش و قطر در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

شهرستان محلات در استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید سنگ‌نما در کشور است که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک قرار دارد.
۷۰ معدن فعال سنگ در شهرستان محلات وجود دارد که ذخیره قطعی ماده معدنی آن‌ها حدود ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است.
بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

عناوین برگزیده