تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۳۲۱۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست هیات مدیره انجمن سازه‌های فولادی با رئیس سازمان استاندارد صورت گرفت

تاکید انجمن سازه‌های فولادی بر همکاری با سازمان ملی استاندارد

‌می‌متالز - تفاهم‌نامه جامع همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با سازمان ملی استاندارد درباره استاندارد‌های این صنعت امضا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نشست مشترک انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد. این نشست با حضور غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، حامد ضیایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران و هیات مدیره این انجمن برگزار شد.

در ابتدای نشست ضیایی با تبریک روز ملی استاندارد، درباره جایگاه ایران در حوزه استاندارد سازه‌های فولادی در دنیا گفت: ما در این حوزه ضعف‌های زیادی داریم؛ باید با تدوین و اجرای استاندار‌ها برای ارتقای کیفیت جایگاه خود در صادرات، کار جدی انجام دهیم.

ضیایی گفت: برای همین انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران در نظر دارد با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و فعالان اقتصادی در این حوزه وارد شود. بیش از ۶۰۰ شرکت تولید کننده سازه‌های فولادی در کشور فعال هستند و گردش مالی آن‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است و صادرات نیز در این حوزه انجام می‌شود. با توجه به این پتانسیل ما باید به سمت کیفی‌سازی حرکت کنیم؛ البته تلاش ما بر این است که استاندارد‌های سازه فولادی توسعه یافته و به روز شود.

او تأکید کرد: ما به اهمیت این صنعت واقف هستیم و بر بالا بردن کیفیت آن تلاش می‌کنیم؛ ولی خواسته ما این است که استاندارد مخصوص خود را داشته باشیم. چون هر کشوری با استاندارد خود کار می‌کند و ما هم باید برای بهبود مستمر وضعیت خود تلاش کنیم.

بعد از آن علیرضا زرین‌نژاد عضو هیات مدیره انجمن درباره اهمیت صنایع متعدد برای توسعه کشور، از صنعت خودروسازی تا لوازم‌خانگی گفت و اینکه در همه این صنایع از فولاد استفاده می‌شود. هر کدام از صنایع استاندارد‌های خاص خود را دارند و توسعه کشور نیازمند توجه به صنعت سازه فولادی است. استاندارد‌های این صنعت در کیفیت صنایع دیگر هم اثرگذار است. هر چه توجه به استاندارد‌ها دقیق‌تر و علمی‌تر و به‌روزتر باشد، برای آینده صنعت کشور مفیدتر خواهد بود.

به گفته زرین‌نژاد صنعت سازه‌های فولادی نیاز به حمایت جدی دارد؛ برای همین از سازمان ملی استاندارد انتظار داریم در بهبود کیفیت این حوزه ما را همراهی کنند.

احمد کرمی راد به عنوان یکی دیگر از اعضا هیات مدیره این انجمن گفت: به خاطر تحریم، صنعت و صادرات ما با مشکلاتی مواجه است، ولی همچنان در همین شرایط تحریم ما اقتصادی ۲ میلیارد دلاری را بابیش از ۶۰۰ واحد در سازه‌های فولادی راهبری می‌کنیم. از طرفی این صنعت در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد و برای همین بازار اشتغال ۵۰ هزارنفری دارد و باید به این صنعت استراتژیک توجه شود.

همچنین تأکید شد که ما باید از استاندارد‌های خودمان استفاده کنیم. هر کشور موقعیت و شرایط خاص خود دارد و باید به این نکته توجه کنیم که هیچ کشوری در اطراف ما توان رقابت با سازه فولادی ایران را ندارند.

تاکید انجمن سازه‌های فولادی بر همکاری با سازمان ملی استاندارد

بعد از آن بار دیگر ضیایی گفت: نداشتن استاندارد ملی، صنعت ما را دچار مشکلاتی جدی می‌کند و بعضی جا‌ها صادرات ما به مشکلاتی برمی‌خورد. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران آماده است با توجه به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار درزمینة تدوین استاندارد‌های صنعت سازه‌های فولادی با سازمان ملی استاندارد همکاری همه جانبه داشته باشد.

بعد از آن مسلم بیات، معاون نظارت بر اجرای استاندارد و ارزیابی کیفیت گفت: اقتصاد صنعت سازه‌های فولادی نیاز به بستر سازی دارد، اما متأسفانه هنوز استاندارد سازمانی ما شکل نگرفته است. حتماً شما به‌عنوان انجمن تخصصی که تجربه و دانش دارید در این حوزه ما را همراهی کنید. شما می‌توانید با تحقیقات میدانی و باتجربه عملی در نوشتن استاندارد‌های بومی با ما همکاری کنید. به‌هرحال ما تا به امروز به دلیل برخی خلأ‌ها مجبور بودیم از استاندار‌های ترجمه‌ای استفاده کنیم یا ما مجبوریم از ایزو کمک بگیریم و گاهی هم چالش داریم.

بیات ادامه داد: باید از تمام ظرفیت‌های ممکن برای بهبود وضعیت استاندارد‌ها بهره بگیریم. یکی از مشکلات ما در حوزه کار با انجمن‌ها، تعدد آن‌هاست. باید همه تشکل‌های مرتبط با همدیگر منسجم و هم‌صدا شوند تا صدایی واحد از آن شنیده شود. ما هم از همه زیرشاخه‌ها حمایت می‌کنیم.

او ادامه داد: تمام تلاش ما این است که خلائی در استاندارد تخصصی نداشته باشیم. باید سیستمی را تعریف کنیم که نتیجه این آزمون و تجربه، بر کیفیت تأثیرگذار باشد. ما در این حوزه علاوه بر استاندارد به بازرسی هم نیاز داریم.

بیات گفت: در حوزه سازه‌های فولادی به تحقیق و توسعه نیاز داریم. بدون بازرسی و توجه به استانداردها، نباید پایان کار ساختمان داده شود و باید در مستند سازی به سمتی حرکت کنیم که چندین سال بعد هم بفهمیم یک سازه را چه کسی ساخته است؟

بعد از آن رئیس کمیته استاندارد انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی اتاق ایران گفت: ما در تدوین استاندار‌های این صنعت از تمام فرصت‌ها و دانش روز استفاده می‌کنیم تا کیفیت این صنعت تقویت شود. درواقع نبود استاندارد ملی کار را سخت می‌کند و ما باید شرایط را فراهم کنیم.

بعد از آن بار دیگر بیات تأکید کرد: همه باید در جهت استانداردسازی کارکنیم. البته انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی اتاق ایران می‌خواهد تفاهم‌نامه جامع با سازمان استاندارد ملی ایران امضا کند و ما هم به این واقف هستیم که نداشتن استاندارد نقص کار ماست.

همچنین در ادامه این نشست ضیایی تأکید کرد که ما خواستار آن هستیم مدت یک ماه آینده زمینه امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری میان انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران و سازمان ملی استاندارد ایران فراهم شود.

تاکید انجمن سازه‌های فولادی بر همکاری با سازمان ملی استاندارد

در بخش پایانی نشست غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از اهمیت صنعت سازه فولادی گفت و اینکه برای بهبود این صنعت باید از فرصت‌های داخلی، از امکانات انجمن‌های تخصصی استفاده شود و این استاندارد‌های موردنیاز در زمان مقرر تدوین شود. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که از صنعت سازه‌های فولادی حمایت شود؛ داشتن نشان استاندارد به جایگاه صنعت ایران در بازار‌های بین‌المللی کمک کند و آمادگی داریم ظرف یک ماه تفاهم‌نامه جامع همکاری با انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با سازمان ملی استاندارد تهیه و امضا گردد.

شریعتی ادامه داد: شما هم باید آمادگی داشته باشید که با برداشته شدن تحریم‌ها توان رقابت در بازار جهانی را داشته باشید. فاینانس دولت‌ها به معنی استفاده از تولیدات خود است و ما باید خود را برای این روز‌ها آماده کنیم. شما باید خودتان را برای روز‌های آینده آماده کنید و این تفاهم‌نامه جامع را امضا کنیم.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده