تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۳۲۱۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جلسه میز عراق تأکید شد:

فعال شدن میز‌های تجاری آذربایجان شرقی برای توسعه صادرات با کشور‌های همسایه

‌می‌متادلز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، با تأکید بر برنامه محوری به منظور تسریع و تسهیل فرآیند صادرات گفت: میز‌های تجاری استان برای توسعه صادرات با کشور‌های همسایه فعال شوند.

به گزارش می‌متالز، غلامعلی راستی با بیان اینکه جلسات میز‌های تجاری کشور‌های همسایه در استان به صورت منظم برگزار می‌شود، گفت: امسال میزان صادرات استان بویژه به کشور‌های همسایه، نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: به دلیل محدودیت کرونایی جلسات میز‌های تجاری کمتر برگزار می‌شد، اما به منظور جبران این امر، جلسات تخصصی میز‌های تجاری با جدیت و قوت تداوم خواهد یافت، به طوریکه طی دو هفته گذشته جلساتی با موضوع میز‌های تجاری کشور‌های ارمنستان و عراق برگزار شده است.

سرپرست سازمان صمت آذربایجان شرقی، ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به منظور ایجاد یک رویه تسهیل گر و همچنین تسریع در امر صادرات آماده دعوت از مدیران سازمان توسعه صادرات ایران است.

وی با بیان اینکه عراق معمولا جزء مقاصد اول صادراتی استان است، خاطرنشان کرد: با تداوم توسعه صادرات به این کشور باید این روند حفظ شود و از مزیت نزدیکی به مرز‌های این کشور به عنوان فرصت صادراتی بهره برد.

راستی با اشاره اشتراکات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان با عراق به عنوان مزیت‌های مهم، گفت: همه کشور‌های همسایه و بازار‌های اقتصادی آن‌ها ازجمله ترکیه، عراق و روسیه حائز اهمیت هستند.

وی تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های کرونایی و مسدودیت مرز‌ها در مواقعی، صادارت کالا‌های تجاری به کشور عراق از رشد خوبی برخوردار بوده است.

در ادامه این جلسه، شاهدی مسوول میز عراق در استان با تشریح بخشی از اقدامات انجام شده امسال در حوزه توسعه صادرات به این کشور، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات استان به عراق رشد ۱۶.۳ درصدی داشته است.

وی افزود: حضور تجار استان در مذاکرات سطوح عالی کشور با مسوولین عراقی در توسعه صادرات به این کشور راهگشا خواهد بود.

مسوول میز عراق استان، با بیان اینکه نباید فعالیت‌های میز محصور در آمار باشد، گفت: حضور انجمن‌های تخصصی و صنعتی در ارتقای کیفیت صادرات اثربخش خواهد بود.

وی ایجاد بازار‌های تجاری مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و تولید محصولات باکیفیت صادراتی را از جمله موارد با اهمیت در تجارت با کشور‌های همسایه برشمرد و خاطر نشان کرد: همکاری و مشارکت با مراکز علمی در توسعه کمی و کیفی صادرات بسیار مفید خواهد بود.

شاهدی در پایان گفت: باید برای توسعه بازار‌های صادراتی در عراق برنامه‌های علمی و عملی را در محور امور قرار دهیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده