تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۳۲۲۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
در آغاز این هفته رخ داد؛

افزایش قیمت میلگرد و مفتول در بازار صادراتی ترکیه

‌می‌متالز - میلگرد و مفتول به عنوان دو محصول نوردی در صنعت فولاد با ارزش افزوده قابل قبول در این هفته شرایط قیمتی مشابهی را تجربه کردند چراکه ثبات قیمتی در بیشتر بازار‌ها و افزایش قیمت در بازار صادراتی ترکیه برای این دو محصول به ثبت رسیده است.

به گزارش می‌متالز، قیمت میلگرد در ابتدای این هفته (۱۶ مهرماه-۸ اکتبر) در حوزه وارداتی خلیج فارس در عدد ۶۶۵ دلار بر هر تن ثابت ماند؛ در حوزه وارداتی جنوب شرقی آسیا هم نرخ این محصول همچون هفته گذشته ۷۶۵ دلار بر هر تن باقی ماند. در بازار صادراتی روسیه نیز عدد ۶۳۳ دلار برای هر تن میلگرد همچون هفته گذشته به ثبت رسید.

در این میان بازار صادراتی ترکیه بود که شاهد افزایش قیمت میلگرد بود. به این ترتیب که از ۶۶۸ دلار بر هر تن به ۶۸۳ دلار بر هر تن رسید و ۱۵ دلار افزایش قیمت را ثبت کرد.

مفتول نیز مانند میلگرد با ثبات قیمتی این هفته را آغاز کرد. به این شکل که در بازار صادراتی اوکراین و بازار صادراتی چین به ترتیب در اعداد ۸۰۰ دلار و ۸۵۵ دلار برهرتن ثابت باقی ماند، اما در بازار صادراتی ترکیه با افزایش قیمت ۳۰ دلاری همراه شد و از ۷۷۰ دلار بر هر تن به ۸۰۰ دلار رسید و این هفته را با جهش قیمت آغاز کرد.

بررسی‌های صورت‌گرفته، نشان می‌دهد بهبود فعالیت‌های تجاری در بازار ترکیه و تمایل برای افزایش میزان دپوی خریداران برای میلگرد و مفتول از جمله موارد مهم و اثرگذار بر افزایش قیمت این دو محصول در بازار ترکیه بوده است.

گفتنی است، محصولات تولیدشده در زنجیره‌های نهایی صنعت فولاد همچون میلگرد، مفتول، تیرآهن و... از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و به عنوان یکی از کالا‌های مهم و درآمدزا از طریق صادرات به حساب می‌آیند. در ایران نیز شرکت‌های نوردی با توجه به این موضوع، نسبت به تولید و صادرات اقدام می‌کنند و در نهایت ارز مورد نیازشان را از این طریق تأمین می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده