تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۳۲۲۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو:

مبادلات ۱۰۰ میلیون دلاری سنگ خام در ایران

‌می‌متالز - رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو، حجم مبادلات سنگ خام کشور را در حال حاضر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار و ارزش تجارت سنگ‌های قیمتی را ۲.۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: باید با تدوین یک استراتژی دقیق و مناسب سقف این مبادلات را با فرآوری بهینه از معادن تا حد مطلوب افزایش داد و به کشور‌های همسایه صادر کرد.

به گزارش می‌متالز، خداد غریب پور روز یکشنبه با تاکید بر ضرورت بازارسازی و بازاریابی از نیاز بازار کشور‌های همسایه به این محصولات؛ افزود: باید تحلیل مناسبی از توان فعلی کشور در این بخش صورت گیرد تا بتوانیم بتدریج جایگاه خود را در عرضه انواع سنگ‌های فرآوری شده و قیمتی در بازار‌های جهان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سنگ‌های قیمتی یا به اصطلاح گوهرسنگ نیز یک ظرفیت مغفول مانده داریم که باید بر توسعه آن نیز متمرکز شویم، اظهار داشت: هرچند در سال ۱۳۹۰ طرحی در تبیین استراتژی فرآوری و توسعه گوهرسنگ‌ها در کشور انجام شده بود، اما در نهایت اجرایی نشد و فرآوری سنگ‌های قیمتی تا به امروز به همان شکل باقی ماند که خوشبختانه از ۹ ماه قبل فعالیت متمرکز را در این حوزه آغاز کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرآوری و صدور سنگ‌های قیمتی مشکلات زیادی در امور گمرکی، ارزش‌گذاری، صادرات و... داریم که باید چگونگی رفع این موانع ارزیابی و نسبت به حذف آن‌ها اقدام می‌شد تا به عملکرد مناسبی می‌رسیدیم، افزود: تا قبل از تبیین طرح یادشده، بسیاری از سنگ‌های قیمتی استخراج شده از معادن به صورت خام و بدون ایجاد ارزش افزوده صادر می‌شد که امیدواریم با تکمیل طرح و تحقق برنامه ها، سهم صادرات این بخش در اقتصاد کشور بیش از پیش افزایش یابد.

غریب پور با بیان اینکه متاسفانه هنوز آمار درستی از میزان منابع کشور در این حوزه و یا میزان خام‌فروشی سنگ‌های قیمتی وجود ندارد، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد برداشت‌های مربوط به این حوزه (گوهرسنگ ها) غیرمجاز است که دولت باید اقدامات لازم را برای مقابله با رویه اتخاذ کند.

غریب پور توضیح داد: بی‌توجهی‌هایی که پیش از این به حوزه سنگ‌های قیمتی شده بود؛ نیاز به قانون گذاری و رسیدگی داشت و حجم زیاد از قاچاق در این حوزه، بیانگر بروزرسانی و بازنگری هرچه سریعتر قوانین در این بخش دارد.

رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو با بیان آنکه پیش از این ۸۵ درصد سنگ‌های قیمتی کشور قاچاق می‌شد، بیان کرد: به همین خاطر سعی کرده ایم تعرفه‌ها را تعدیل کنیم تا قاچاق سنگ‌های قیمتی سودی برای متخلفان نداشته باشد و بتدریج از فعالیت در این بخش خارج شوند.

وی با بیان اینکه براساس برآورد صورت گرفته حجم تجارت حوزه سنگ‌های خام ۲۳ میلیارد و سنگ‌های قیمتی (جواهرات) ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد دلار است، افزود: پس باید در این حوزه مدلسازی صورت می‌گرفت و با توجه به ارزیابی‌های انجام شده مدل لبنان و روسیه را که بیشتر به شرایط ایران شبیه است، انتخاب کردیم.

او تصریح کرد: ما سعی کرده ایم در این حوزه از مدل Swot و پایه‌های تهاجمی و توسعه‌ای استفاده کنیم در همین رابطه از بخش‌های بسیاری برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده، کمک گرفتیم. همچنین در سال ۱۳۹۰ طرحی در تبیین استراتژی گوهرسنگ‌ها انجام شده بود که ما برای آغاز مجدد فعالیت در این بخش باید این اطلاعات را دوباره غربالگری و بروزرسانی می‌کردیم.

غریب پور با بیان اینکه در سال گذشته دو دستور مناسب از طرف دولت و برای انجام این کار داشتیم، افزود: در مرحله اول برنامه عملیاتی ایمیدرو را برای ساماندهی به این بخش ارایه کردیم و در مرحله دوم از طرف دولت دستور گرفتیم تا اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد.

رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه راهکار‌های اجرایی باید به درستی اتفاق بیفتد تا در نهایت نتیجه مناسب را شاهد باشیم، افزود: گروهی از اقدامات شامل فعالیت‌های اکتشافی و ساماندهی به معادن گوهرسنگ آغاز شد تا با برنامه ریزی بهتری در این حوزه پیشروی کنیم.

او تصریح کرد: هدفگداری و برنامه ریزی انجام شده برای سال ۱۴۱۰ است که براساس آن ما باید در حوزه سنگ‌های خام سهم ۲ درصد و سنگ‌های قیمتی یک درصد را به دست آوریم که این میزان متناسب با جمعیت کشور است، به هر حال امیدوارم با توجه به رشد جهانی این صنعت در آن زمان یک درصد از سهم بازار که حدود ۱۰ میلیارد دلار است را کسب کنیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده