به گزارش میمتالز، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جلسه با غلامعلی ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور و اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در نیمه سال ۱۴۰۰ و در حالی که تحریم و کرونا شرایط بسیار سختی را به وجود آورده، اما شرایط تولید و عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا از سه سال پیش که نه کرونا بود و نه تحریم، بهتر است؛ این در حالی است که پراید به عنوان پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران با هدف ارتقا استاندارد محصولات و افزایش رضایت مشتریان سایپا از چرخه تولید خارج شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: پیش از تحریم ها، از هر ۴ خودرویی که در سایپا تولید میشد، ۲.۵ خودرو پراید و یک خودرو نیز محصول مشترک با شرکای خارجی بود؛ تحریم کنندگان به دنبال توقف خطوط تولید صنعت خودرو در ایران بودند، اما در سایپای نوین، محصولات داخلی و با استاندارد بالاتر جایگزین پراید و محصولات خارجی شد تا عملکرد این گروه خودروسازی مصداق مشخص مقابله و بی اثر کردن تحریمها باشد.
وی افزود: کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود یک یا چند قطعه در پارکینگهای سایپا متوقف است که براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، تامین قطعات مورد نیاز و تکمیل کاری آنها به سرعت انجام خواهد شد، به شکلی که این تعداد در پایان آذرماه امسال به زیر ۱۰ هزار خودرو خواهد رسید.
سلیمانی با بیان اینکه کل تعهدات سایپا در زمستان ۹۷ بیش از ۵۰۰ هزار خودرو بوده است، افزود: با وجود اینکه پراید با سهم حدود ۶۰ درصدی، از سبد تولید سایپا حذف شد، این تعهدات امروز به زیر ۲۰۰ هزار خودرو رسیده است.
وی افزود: از این تعداد زمان تحویل حدود ۱۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ است که با توجه به توان تولیدی ایجاد شده، از این بابت نگرانی نداریم.
سلیمانی به تلاش سایپا برای افزایش عرضه خودرو و کنترل بازار نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم و کرونا و محدودیتهای داخلی، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۳۷ هزار خودرو تحویل مشتریان سایپا شده است.
براساس این گزارش، اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه همافزایی و همکاری شرکتهای خودروسازی با قطعه سازان باید پررنگتر از گذشته شود تا موانع برطرف شود و روند تولید خودرو سیر صعودی به خود بگیرد، عنوان کرد: دستاوردهایی که شرکتهای خودروسازی به خصوص در ایام تحریم به دست آوردند باید به اشتراک گذاشته شود تا صنعت خودرو با سرعت بیشتری رشد کند.
وی تصریح کرد: بخشی از قطعات خاص و استراتژیک صنعت خودرو از طریق واردات تامین میشد، ولی به دلیل تحریم، دیگر امکان واردات آن وجود نداشت لذا شرکتهای خودروسازی با همکاری مجموعههای دیگر نظیر دانش بنیانها به توانایی تولید قطعات دست پیدا کردند بدین جهت ضرورت دارد تکنولوژی به دست آمده به سایر شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی منتقل شود تا هم افزایی که مدنظر است، محقق شود.
وی گفت: هم افزایی و همکاریهای مشترک باعث میشود که میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکتهای خودروسازی به حداقل برسد و مردم با سرعت بیشتری به خودروهای ثبت نامی خود دست پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای ناقص در پارکینگهای سایپا از نظر تعداد از سایر خودروسازان کمتر است، افزود: اقداماتی که سایپا برای تولید و عرضه خودرو به بازار انجام داده موثر بوده و یکی از دلایل کمتر بودن اختلاف قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد، عرضه مناسب توسط این خودروساز است که توانسته تقاضای بازار را بهتر پاسخ دهد.
منبع: خبرگزاری تسنیم