تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۳۲۳۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:

راهکار‌هایی برای کاهش تاثیر قطع گاز در زمستان

‌می‌متالز - قطعی‌های مکرر برق و مشکلات گاز فولادسازان و سایر حلقه‌های بالادستی و پایین‌دستی زنجیره فولاد، امان صنعت فولاد کشور را بریده و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به‌ویژه در بخش خصوصی به همراه داشته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از پایگاه خبری معدن نامه، هرچند که مدیران وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های مسئول، افزایش مصرف شهری و استخراج رمزارز‌ها در تابستان و سرمای شدید و کمبود منابع گاز برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را به عنوان عامل اصلی این قطعی‌ها معرفی کرده اند و با توجه به در اولویت بودن تامین انرژی خانگی، ممکن است مشکلات انرژی صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد در سال‌های پیش‌رو نیز ادامه یابد، اما همچنان فعالان زنجیره فولاد نسبت به بی‌توجهی به این صنعت حیاتی در سال مانع زدایی‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب دولت برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز فولادسازان در شرایط اضطرار گلایه‌های فراوانی دارند.

سید رضا شهرستانی در این خصوص به معدن نامه عنوان کرد: مشکل گاز در سرمای امسال نیز به علت افت فشار میادین گاز و کمپرسور‌های عظیمی که به واسطه تحریم قراردادهایشان اجرایی نشد، گریبان گیر فولادسازان کشور است. شرکت توتال قراردادی ۵۰ میلیارد دلاری را پیش از ریاست‌جمهوری ترامپ امضا کرده بود و با آمدن ترامپ این قرارداد لغو شد تمامی این موارد باعث می‌شود که با افت فشار و کمبود گاز مواجه شویم.

وی تشریح کرد: سال‌های گذشته مصرف گاز کشور در مقاطع زمانی کوتاهی قطع می‌شد که با افزایش مصرف و عدم توسعه متناسب در زیرساخت‌ها به نظر می‌رسد این قطعی‌ها شدت یابد.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نه تنها امسال این اتفاق می‌افتد بلکه این روند در فعالان حوزه صنعت انرژی بر، چندین سال نیز ادامه خواهد داشت و رفع این مشکل به‌شرطی است که دولت جدید بتواند تحریم‌ها را مرتفع و قرارداد‌هایی را امضا کند تا فشار میادین گازی را بالا ببرد که تولید به روند خود بازگردد.

اقدامات فولادسازان برای مدیریت بحران

شهرستانی به اقداماتی که فولادسازان برای مدیریت این بحران باید انجام دهند اشاره کرد و گفت: باید در دو بخش احیاء و نورد اقدامات پیشگیرانه‌ای لحاظ شود. در بخش احیاء که مصرف گاز به میزان ۳۰۰ متر مکعب به ازای هر تن تولید است باید دپوسازی انجام شود که البته مستلزم حمایت دولت برای جلوگیری از صادرات آهن اسفنجی است تا در زمان کمبود و قطعی‌های گاز از دپوی آهن اسفنجی استفاده شود و تولید متوقف نگردد. در بخش نورد نیز که به ۴۰ متر مکعب گاز به ازای هر تن تولید نیاز است با تمهیداتی تولیدکنندگان با دو گانه سوزی مازوت را جایگزین گاز در شرایط قطعی‌ها نمایند که نیازمند برنامه ریزی برای تامین مازوت و همچنین دوگانه سوز کردن تجهیزات است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات مقطعی است و باید به صورت زیرساختی رفع شود که با وجود تحریم‌های ظالمانه اعمال شده بر کشور تا حدی میسر نیست به همین خاطر علاوه بر تلاش در رفع تحریم‌ها می‌توان از کشور‌های همسایه مثل ترکمنستان که امکان گازرسانی به کشور را دارند به صورت تهاتری و یا مشارکتی از طریق دولت، واردات گاز در زمان کمبود گاز زمستان داشت تا گاز مورد نیاز صنایع از این طریق تامین شود، البته رفع این مشکل در بلند مدت نیازمند پروژه‌های سنگین و ملی است که سرمایه‌های میلیارد دلاری را می‌طلبد که باید در سه زمینه این سرمایه‌ها هدایت شود. مورد اول بازسازی نیروگاه‌های فعلی است که متاسفانه در حالت فعلی با بهره وری پایین فعالیت دارند. مورد دوم حرکت نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی است که البته مستلزم سرمایه گذاری‌های بالاست. مورد آخر نیز ایجاد نیروگاه‌های جدید و نوین خورشیدی و بادی است که حمایت دولت را می‌طلبد.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: دولت باید اجازه ورود بخش خصوصی در این سرمایه گذاری‌ها را بدهد که البته امنیت سرمایه بخش خصوصی در آن تضمین شده باشد. شرکت‌های انرژی بر می‌توانند مشخصا در این بخش حضور یابند به شرطی که در مشکلات کمبود برق و گاز دولت همچنان تامین انرژی آن‌ها را تضمین نماید و یا در مسیر سرمایه گذاری با قوانین دست و پاگیر و خلق الساعه، متوقف نشوند و سرمایه شان را از دست ندهند که نیازمند قرارداد‌های بلند مدت با تعیین نحوه مصرف، قیمتگذاری و تامین سوخت آن‌ها است.

شیوا نیک وظیفه

منبع: پایگاه خبری معدن نامه

عناوین برگزیده