تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۳۲۴۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بانک جهانی، تحولات قیمتی فلزات اساسی را بررسی کرد؛

سقوط سنگ آهن، صعود آلومینیوم

‌می‌متالز - بازار‌های فلزی دنیا، در حال تجربه تحولات زیادی هستند. برخلاف رشد شتابان قیمت آلومینیوم، گزارش‌های رسمی تداوم روند نزولی قیمت سنگ آهن در این بازار‌ها را نشان می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، براساس گزارش اخیر بانک جهانی، در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی بالغ بر ۲۰۰ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرد و به ۲ هزار و ۸۳۵ دلار رسید. این در شرایطی است که متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در بازارجهانی در ماه آگوست همین سال برابر با ۲ هزار و ۶۰۳ دلار و در ماه قبل از آن برابر با ۲ هزار و ۴۹۸ دلار بود.

بررسی سیر تغییرات قیمت آلومینیوم در فصول اول تا سوم سال جاری میلادی هم نشان از افزایش شدید قیمت‌ها دارد، هرچند که سرعت افزایش در فصل دوم بیش از فصل سوم بود.

عبور بهای آلومینیوم از مرز ۲۶۲۵ دلار

گزارش ارائه شده توسط «بانک جهانی» نشان می‌دهد، در فصل اول امسال هر تن آلومینیوم در بازار جهانی قیمتی برابر با ۲ هزار و ۹۱ دلار داشت و در فصل دوم به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دلار رسید، ولی در فصل سوم ارزش هر تن از این فلز در بازار جهانی از مرز ۲ هزار و ۶۲۵ دلار عبور کرد. این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ هر تن از این فلز پرمصرف صنعتی با قیمت هزار و ۷۹۴ دلار مبادله شده بود.

عقب نشینی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن

برخلاف روند صعودی قیمت‌ها در بازار آلومینیوم، در بازار سنگ آهن شرایط کاملاً متفاوت بود، به طوری که بانک جهانی از تداوم افت ارزش سنگ آهن در دنیا خبر داده است. در سپتامبر امسال هر تن از این محصول معدنی با قیمت ۱۲۴.۵ دلار مبادله شده است در حالی که در ماه قبل از آن هر تن از این ماده معدنی با قیمت بالغ بر ۱۶۲ دلار و در جولای امسال هر تن سنگ آهن در بازار جهانی با قیمت ۲۱۴ دلار فروخته شده بود.

دلایل سقوط نرخ سنگ آهن

این سقوط عجیب و بالغ بر ۹۰ دلاری قیمت هر تن سنگ آهن در بازار، موضوع مورد بحث کارشناسان است. «سیان ان» براین باور است که کاهش تولید فولاد در دنیا به دنبال همه گیری کرونا عامل اصلی این افت ارزش بوده است، ولی «بانک امریکا» تنها بر تاثیر سیاست‌های کاهش انتشار کربن چین بر روی بازار سنگ آهن و فولاد تاکید دارد و این کشور را بازیگر اصلی در این عرصه می‌داند.

بررسی روند قیمتی سنگ آهن از سال ۲۰۱۸ تاکنون

بررسی شاخص‌های قیمتی ارائه شده توسط بانک جهانی نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در فصل سوم امسال برابر با ۱۶۶.۹ دلار بوده است، درحالی که متوسط قیمت هر تن از این محصول در فصل دوم به مرز ۲۰۰.۷ دلار رسیده بود. برپایه این گزارش، در سال ۲۰۱۸ هر تن سنگ آهن در بازار جهانی ۶۹.۸ دلار قیمت داشت و در سال بعد از آن به ۹۳.۸ دلار رسید. در سال ۲۰۲۰ نیز هر تن سنگ آهن با قیمت ۱۰۸ دلار مبادله شده بود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده