به گزارش میمتالز، رئیس اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین گفت: «دلیل اینکه دولت نمیتواند به قیمت گازوئیل دست بزند این است که هیچ جایگزینی برای آن در سبد سوخت خودروهای دیزلی ایجاد نشده است، درحالی که ظرفیت گاز فشرده طبیعی سیانجی برای جایگزینی وجود دارد.» علی محمودیان سراسری سوختهای جایگزین با اشاره به لزوم توسعه گاز فشرده طبیعی سیانجی در کشور گفت: «متوسط مصرف روزانه بنزین معادل ۸۵ میلیون لیتر است که بیشاز ۹۹ درصد آن در بخش حملونقل جادهای استفاده میشود. متوسط مصرف روزانه نفت گاز (گازوئیل) معادل ۱۱۵ میلیونلیتر است که بیشاز ۹۳ درصد آن در بخش حملونقل جادهای استفاده میشود. با توجه به قیمت پایه صادراتی پالایشگاه، نرخ صادرات بنزین به ازای هر لیتر برابر ۳۱ سنت یا ۰.۳۱$ و نرخ صادرات نفت گاز به ازای هر لیتر برابر ۰.۳۸$ است.»
وی اظهار کرد: «اگر میزان مصرف سالانه بنزین را در قیمت صادراتی محاسبه کنیم سالانه مبلغی معادل ۹ میلیارد دلار برآورد میشود. یعنی به میزان ۹ میلیارد دلار بنزین در کشور مورد استفاده قرار میگیرد. اگر میزان مصرف سالانه نفت گاز را در قیمت صادراتی محاسبه کنیم، معادل ۱۶میلیارد دلار میشود. مجموع ارزش این دو محصول برابر ۲۵ میلیارد دلار در سال است. ذخایر نفت ایران معادل ۹ درصد کل ذخایر جهان و ذخایر گاز ایران معادل ۱۶ درصد دنیاست.» محمودیان گفت: «درحالحاضر اکثر کشورهای دنیا به سمت گازسوز کردن خودروهای دیزلی حرکت کردهاند، زیرا گاز سوخت پاکتر، ارزانتر و در دسترستر است. یکی از استراتژیهای کلانی که میتوانیم در شرایط تحریم پیش بگیریم جایگزینی CNG با گازوئیل در داخل کشور و صادرات گازوئیل معادل آزاد شده است.»
رئیس اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین ادامه داد: «باتوجه به اینکه به دلیل تحریمها در صادرات نفت دچار مشکل شدهایم، الان بهترین موقعیت است که صادرات فراوردههای نفتی را به اوج برسانیم. صادرات فراوردههای نفتی مثل بنزین و گازوئیل هم نیازمند این است که سوختی را جایگزین آن کنیم و چه سوختی بهتر از گاز طبیعی یا سیانجی. تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانهسوز سیانجی در کشور وجود دارد و حتی شرکتهای ایرانی در کشورهای دیگر خودروهای دیزلی آنها را دوگانهسوز کردهاند.»
محمودیان توضیح داد: «پیشنهاد ما این است که با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، خودروهای دیزلی موجود در کشور گازسوز شوند. اولویت اجرای این طرح نیز باید در مناطق مرزی کشور باشد که تبدیل به پاتوق قاچاق گازوئیل شده است.»
رئیس اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین گفت: «در صورت جایگزینی سیانجی با گازوئیل این امکان فراهم میشود که دولت قدمبهقدم و با پلکانهای ملایم برای سهمیهبندی گازوئیل و اصلاح قیمت آن اقدام کند. توجه داشته باشید شیوه عمل به سهمیهبندی ذیل قانون هدفمندی یارانهها باید به گونهای باشد که به سبد هزینههای مردم نیفزاید و قبل از آن با تقویت سبد سیانجی این موضوع پوشش داده شود.»
وی اظهار کرد: «دلیل اینکه دولت نمیتواند به قیمت گازوئیل دست بزند این است که هیچ جایگزینی برای آن در سبد سوخت خودروهای دیزلی ایجاد نشده است درحالیکه ظرفیت سیانجی برای جایگزینی وجود دارد. برآورد میشود که برای دوگانهسوز کردن خودروهای دیزلی ۷ سال زمان نیاز باشد. ما یک طرح کسب و کار اقتصادی یا بیزینسپلن در این موضوع آماده کردهایم که به جزئیات آن پرداخته شده است.»