تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۳۲۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کمک درهم‌تنیدگی اقتصادی کشور‌ها به امنیت/ لزوم همکاری بیشتر کشور‌های اسلامی در حوزه اقتصاد

‌می‌متالز - مدیرکل سرمایه گذاری خارجه وزارت اقتصاد با بیان اینکه درهم تنیدگی اقتصادی می‌تواند به ارتقای امنیت کمک کند لذا همکاری بیشتر کشور‌های اسلامی ضروری به نظر می‌رسد، گفت: سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصادی مهم‌ترین ابزار برای درهم تندیگی اقتصادی کشور‌ها است.

به گزارش می‌متالز، امروزه بحث دیپلماسی اقتصادی و گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه با محوریت اقتصاد از سوی مقامات بلندپایه کشور مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی، ایران از مزیت‌های بالایی در این خصوص برخوردار است.

در کنار موضوع همسایگان باید به دیگر کشور‌های اسلامی نیز توجه داشت چراکه به سبب قرابت‌های موجود و همچنین سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی اسلامی ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط وجود دارد.

محمدجواد بهمن آبادی، پژوهشگر اقتصاد بین الملل و عضو پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت هفته وحدت درمورد ضرورت همگرایی اقتصادی در جهان اسلام گفت: با توجه به اهمیت وجود زمینه‌های مشترک برای همکاری‌های اقتصادی در موضوع تجارت بین الملل با کشور‌های اسلامی باید گفت که بسیاری از موانع و چالش‌هایی که کشور‌ها از سطح راهبردی تا سطح عملیاتی دچارش می‌شوند ناشی از تفاوت‌ها و اختلافات آشکار و پنهان است.

وی معتقد است: وجود فرهنگ مشترک و ارزش‌ها و منافع اقتصادی و سیاسی مشترک و ایجاد یک پایگاه داد و ستد می‌تواند در همکاری‌ها نقش بسیار موثری در روابط تجاری کشور‌ها ایفا کند.

این پژوهشگر اقتصاد بین الملل با تصریح بر اینکه اجماع جهانی بین کشور‌های گسترده در سال‌های اخیر رنگ باخته به رادیو گفت: در این سال‌ها بیشتر پیمان‌های دو جانبه و چندجانبه بین چند کشور بسته می‌شود و همین کار می‌تواند تراز تجاری بین المللی را بالا ببرد.

سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصادی مهم‌ترین ابزار برای درهم تندیگی اقتصادی کشور‌ها

همچنین در ادامه، ابوالفضل کوده‌ئی، مدیرکل سرمایه گذاری خارجه وزارت اقتصاد گفت: همکاری‌های اقتصادی سبب افزایش تراز تجاری، انتقال تکنولوژی و بهبود وضعیت رفاهی کشور‌ها می‌شود و کشور‌های اسلامی نیز به عنوان یکی از کشور‌های عضو جامعه بین المللی این موضوع را نادیده نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه ایجاد اتحادیه‌ها و تشکل‌های بین المللی اهداف خاص خود را داشته و به تدریج توسعه پیدا کردند، افزود: شکل‌گیری این اتحادیه‌ها با هدف کسب منافع بیشتر است، اما برخی از این اتحادیه‌ها هم در چارچوب‌های منطقه‌ای بوده و قابل توسعه نیز هستند.

کوده‌ئی اظهارکرد: کشور‌های اسلامی و کشور‌های همجوار به واسطه مزیت‌های نسبی و مشترکی که دارند می‌توانند از این ظرفیت اتحادیه‌ها استفاده کنند تا به سمت همگرایی بیشتر اقتصادی حرکت کنیم.

مدیرکل سرمایه گذاری خارجه وزارت اقتصاد در گفتگو با رادیو گفتگو با اشاره به اینکه پیمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ با هدف برقراری موازنه در برابر نفوذ امریکا و ناتو پایه گذاری شده و هم اکنون نیز همکاری‌های چندجانبه را دنبال می‌کند، گفت: هر کدام از این‌ها اهدافی دارند و ما باید با بررسی اهداف پیمان به نتیجه‌ای برسیم.

وی تمرکز بر اشتراکات اتحادیه‌ها را ضروری خواند و افزود: از آنجایی که درهم تنیدگی اقتصادی می‌تواند به ارتقای امنیت کمک کند لذا همکاری بیشتر کشور‌های اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.

کوده‌ئی سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصادی را از مهم‌ترین ابزار برای درهم تندیگی اقتصادی کشور‌ها عنوان کرد و گفت: مثلاً ایران نسبت به قزاقستان و آذربایجان دارای مزیت نسبی است و می‌تواند از امکانات این کشور‌ها استفاده و دارو را به کشور‌های منطقه صادر کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده