تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۲۳۳۰۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل کارگزار بورس و دو پاسخ به حجم عرضه امروز "فولاد" با گزارش ۶ ماهه

‌می‌متالز - کارگزار بورس با طرح سوالی در مورد عرضه امروز سهام فولاد مبارکه با وجود گزارش ۶ ماهه، گفت: با مخدوش کردن اعتماد، بهبود سایر عوامل مانند شمعی است در برابر طوفان.

به گزارش می‌متالز، هادی جمالیان عضو هیات مدیره هلدینگ گروه مالی پاسارگاد با طرح یک سوال و دو پاسخ مبنی بر اینکه چرا سهامی مثل فولاد مبارکه با گزارش عالی ۶ ماهه، امروز در این حجم عرضه می‌شود؟ در تلگرام اعلام کرد: پاسخ ساده این است که طبیعی است وقتی بخش عمده‌ای از بازار، صف فروش باشد، فشار فروش ناشی از نیاز نقدینگی به معدود سهامی که خریدار دارد منتقل خواهد شد.

بازار از یک عمقی به پایین‌تر، یک کل به هم پیوسته است. هر چه عمق بازار کمتر باشد زودتر به این سطح سخت برخورد می‌شود. در این سطح، شکست بخشی از بازار به شکست سایر بخش‌ها منجر خواهد شد. افزایش نقدپذیری، افزایش تعداد و قدرت بازیگران، تقویت بازارگردانی حرفه‌ای، افزایش سهام شناور و ... می‌تواند با تعمیق بازار، فاصله رسیدن به این سطح سخت را افزایش دهد.

پاسخ راه راه: عوامل اثرگذار بر تصمیم سرمایه گذاران مراتب مختلفی دارند. وقتی عوامل مرتبه بالاتر فعال شوند، عوامل مرتبه پایین‌تر، وزن را در تصمیم سازی از دست می‌دهند.

برای نمونه اگر بازار احساس کند وزارت صنعت، سمت سهامدار نایستاده، سایر عوامل موثر بر تصمیم سرمایه گذار برای خرید سهام شرکت‌هایی که وزارت صنعت بر حیات و ممات آن‌ها حاکم است، کم اثر خواهند شد. یا اگر سرمایه گذاران رفتار وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش را بر خلاف مصالح تفسیر کنند محاسبات کرک اسپرد و اثر موجودی بر سود پالایشگاه در مرتبه پایین تری قرار می‌گیرند.

چرا که شوربختانه حاشیه سود پالایشگاه‌ها در ساختمان وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش بیشتر دستکاری می‌شود تا در آب‌های نیلگون خلیج فارس و بازار‌های جهانی. یا اگر بازار اراده هیات مدیره یک بانک خصولتی را نه تنها در دنبال کردن منافع سهامدار سست ببیند بلکه به این نتیجه برسد اساساً سهامدار بانک در مرتبه آخر تحلیل ذینفعان بانک هم نیست، دیگر چندان وزنی برای تراز بانک و NII و NPL و امثال آن در تصمیم گیری باقی نخواهد ماند. همچنین است برای سایر صنایع و شرکت ها.

دوستانی که در حاکمیت مسوولیت دارند باید بدانند اعتماد سرمایه گذار، بالاترین وزن را در عوامل موثر بر تصمیم گیری دارد. مادام که این عامل مخدوش است، بهبود سایر عوامل مثل شمعی است که در برابر طوفان بیفروزید.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده