به گزارش می متالز، محمدرضا مودودی، جنگ نوین آمریکا در عرصه اقتصادی را جنگ مالی و دیجیتالی عنوان کرد و گفت: آمریکا چه در کنترل مسیر کشتیها به وسیله جی پی اس چه در مورد تبادلات مالی از طریق سوئیفت و چه از دلار بهعنوان پایه پولی تجارت دنیا، بحرانهایی را ایجاد کرده که همگی تجارت ایران را هدف قرار داده است. آمریکا میخواهد از یک سو مصارف ارزی ایران را با هدف تشویق واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری افزایش دهد و از سوی دیگر با ایجاد محدودیت در صادرات، کاهش درآمد ارزی ایران را رقم بزند.
وی افزود: کاهش ارزش پول ملی، گرچه محدودیتهایی را موجب شده اما در عین حال، بر جذابیت صادرات ایران افزوده و این خود نقطه ضعف سیاستها و برنامههای آمریکا است. گرچه ممنوعیت صادرات کالاهایی که ارز دولتی به آنها تعلق میگیرد کاملاً منطقی است.
به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران صادرات باید مراقب بود که ضوابط غیر ضروری باعث تضعیف صادرات غیر نفتی کشور نشود، چرا که صادرات در اوضاع کنونی تنها راه نجات کشور از تحریمها است و باید به بخش خصوصی اعتماد کرد تا خود محصول صادراتی اش را معرفی کرده و سهم خود را در بازارهای منطقه و به خصوص در کشورهایی که مشکلات حملونقل کمتری وجود دارد، مدیریت کنند.
مودودی نکته حائز اهمیت در شرایط موجود را سرمایهگذاری روی برند ایران دانست و گفت: در نظر گرفتن کیفیت کالای صادراتی، خط بطلانی بر تلاشهای آمریکا در راستای تخریب چهره ایران در عرصه بین المللی است ما باید حس اعتماد و حمایت افکار عمومی جهان از ایران و کالای ایرانی را تقویت کنیم .
وی تصریح کرد: این موضوع در قالب توسعه برند ملی توسط سازمان توسعه تجارت ایران دنبال میشود. بنابراین، با ساماندهی فرآیند صادرات و مدیریت صحیح با کمک بخش خصوصی برنامههای ترویجی را به گونه ای هدفمند دنبال کنیم که با کمترین میزان هزینه، بیشترین بهره را از حوزههای مختلف صادرات و بازارهای پیرامونی ببریم.
وی مشارکت قدرتمند بخش خصوصی در برنامهریزیها، تصمیمگیریها، سیاستگذاریها و اجرای آن را از مهم ترین ابزارها در برابر تحریم عنوان کرد و اذعان داشت که نقش ویژه ظرفیت بخش خصوصی در استفاده از فرصتها و یافتن راههایی برای فلج کردن تحریم نیاز امروز اقتصاد کشور است.