تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۳۳۰۹۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سهم تعاونی‌ها از پروانه‌های ساختمانی مسکن

‌می‌متالز - بر اساس گزارش‌ها از مجموع ۵۲ هزار و ۳۳۴ پروانه ساختمانی صادر شده در زمستان سال قبل سهم بخش تعاون کمتر از یک درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، مسکن نقش بسزایی در زندگی بسیاری ازخانواده‌ها دارد و به لحاظ تأثیرگذاری در سبد هزینه خانوار‌های کم درآمد به ویژه دهک‌های متوسط و پایین جامعه که جزو حداقل بگیرانند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این بین تعاونی‌های مسکن با تامین مسکن به قیمت تمام شده و بدون سود می‌توانند واحد‌های مسکونی را ارزان‌تر از سایر بخش‌ها حتی انبوه سازان در اختیار متقاضیان قرار دهند و از این جهت نقش موثری در تامین مسکن اقشار محروم و کم درآمد ایفا کنند.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به جمع‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ۱۳۹۹ و سهم بخش تعاون پرداخته است.

سهم تعاونی‌ها از پروانه‌های ساختمانی مسکن

به موجب این گزارش، تعداد کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در زمستان ۱۳۹۹ بیش از ۵۲ هزار و ۳۳۴ برگ بوده که ۲۸۱ برگ آن و معادل ۰.۵ درصد متعلق به بخش تعاون بوده است.

بررسی آماری پروانه‌های صادره نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های ساختمانی از ۴۲ هزار و ۸۵۳ برگ در زمستان ۱۳۹۸ به بیش از ۵۲ هزار و ۳۰۰ برگ در فصل مشابه سال ۱۳۹۸ رسیده و روند افزایشی داشته است.

سهم تعاونی‌ها از پروانه‌های ساختمانی مسکن

مقایسه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره شده در بخش تعاون طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین میزان افزایش متعلق به استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و فارس بوده است، همچنین تعداد پروانه‌های ساختمانی بخش تعاون در استان‌های اصفهان، سمنان و یزد بیشترین افزایش را داشته است.

از کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در بخش تعاون، ۴۳ پروانه مربوط به افزایش بنا و ۲۳۸ پروانه مربوط به احداث ساختمان بوده است.

به موجب این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ تعداد کل واحد‌های مسکونی تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی ۱۴۳ هزار و ۹۳۰ واحد است که سهم بخش تعاون از این میزان ۲۹۴۸ واحد بوده و رقمی معادل دو درصد را شامل می‌شود.

تعداد واحد‌های مسکونی بخش تعاون در استان‌های یزد، هرمزگان و گلستان بیشترین افزایش را طی این مدت داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده