به گزارش میمتالز، جلیل سالاری درباره احتمال قطع شدن گاز در زمستان سال جاری، گفت: از آنجا که تامین سوخت زمستانی دغدغه همیشگی مسوولان بوده، برای تامین این سوخت در زمستان نیز تاکنون جلسات متعددی با دستگاههای اجرایی ذیربط شامل وزارتخانههای نیرو، نفت و شرکتهای تابعه و وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک برگزار شده است. در این راستا تراز عملیاتی براساس مصارف خانگی و صنایع خوراک و پتروشیمیها تنظیم و میزان مصرف، مدیریت و پایش شده و به موازات آن موجودی سوخت مایع در مخازن نیروگاهها افزایش یافت تا درصورت کاهش فشار گاز بتوان از سوخت جایگزین استفاده کرد.
وی ادامه داد: به دلیل توسعه شبکه گازرسانی در سالهای اخیر و مصرف بیرویه و غیراستاندارد گاز طبیعی در بخشهای مختلف اعم از بخش خانگی، صنایع، نیروگاهها و پیشی گرفتن رشد گاز مصرفی نسبت به تولید، ناترازی قابل توجهی در عرضه و تقاضای گاز طبیعی به وجود آورده است، به همین دلیل در راستای تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور و به تبع آن حفظ پایداری شبکه توزیع برق بهمنظور جلوگیری از هر گونه خاموشی در راستای مدیریت مصرف گاز طبیعی در بخش نیروگاهی و استمرار تأمین سوخت مایع نیروگاهی بهعنوان سوخت پشتیبان، همچنین ذخایر نیروگاهی، اقدامات موثر، مستمر و روزانهای با هماهنگی تمامی دستگاههای ذیربط انجام میپذیرد.
به گفته سالاری ازجمله اقدامات قابل اشاره افزایش ۴۰ درصدی تحویل نفت گاز نیروگاهی در مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
معاون وزیر نفت افزود: همچنین با توجه به بررسیهای همه جانبه و استخراج چالشهای پیشرو و نظر به اینکه تأمین سوخت مورد نیاز خانگی و نیروگاههای مناطق شرق و شمال شرق کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران و زیرمجموعه وزارت نیرو، ضمن اتخاذ تدابیر لازم و تنظیم جداول تراز تأمین و مصرف سوخت، ترتیبی اتخاذ شد که تأمین گاز طبیعی و سوخت مایع مناطق یاد شده با اولویت ویژه در دستور کار قرار گیرد.
سالاری با بیان اینکه ذخایر سوخت مایع نیروگاهها در شرایط مساعدی قرار دارند و شرکت ملی گاز نیز تا به امروز نسبت به سال گذشته نزدیک ۹ تا ۱۰ درصد گاز بیشتری به نیروگاهها داده است، افزود: هرچند مصرف برق نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظهای داشته است، اما درصدد هستیم تا با مدیریت منطقی مصرف در بخشهای مختلف، بتوانیم ۵ ماهه پایانی سال را با آرامش سپری کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه در زمستان سال جاری قطعی گاز خانگی نخواهیم داشت، افزود: از آنجا که همیشه تمرکز بر رساندن گاز به بخش خانگی بوده است، لذا در این بخش مشکل قطعی ایجاد نخواهد شد و اگر سوخت گاز نیروگاهها و صنایع قطع شود، سوخت مایع به اندازه مناسب برای مصرف در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
وی همچنین درباره میزان تولید، صادرات و قاچاق بنزین، گفت: در حالی روزانه ۱۰۴ الی ۱۰۵ میلیون لیتر تولید بنزین داریم که متوسط مصرف در کشور حدود ۸۳ تا ۸۴ میلیون لیتر است که بیانگر رشد حدود ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته است.
معاون وزیر نفت ادامه داد: اگرچه در گذشته اعمال تبصره ۱۳ منجر به خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل میشد، اما عدم تکرار و اجرای این بند در قانون بودجه سنوات بعد منجر به افزایش تعداد خودرو و در نتیجه مصرف بالای بنزین شده است به همین دلیل باید علاوه بر مدیریت مصرف، میزان مصرف خودورها را نیز همسو با تراز جهانی کنیم چراکه اکنون مصرف سوخت خودروها در کشور حدود ۲ و نیم برابر استاندارد جهانی است.
سالاری با بیان اینکه احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد، اضافه کرد: اگرچه باید از "سوختمحوری" به سمت "سودمحوری" حرکت کرد، اما نزدیک به ۸۰ درصد انرژی فسیلی کشور در حوزه سوخت مصرف میشود. در حالی که میتوان ارزشافزوده بالایی برای کشور در حوزه زنجیره پایین دستی و پتروشیمیها ایجاد کرد، لذا باید به موازات توسعه پالایشی، مدیریت مصرف را نیز مدنظر قرار داد تا بتوان جایگزین مناسبی برای پدیده خامفروشی پیدا نمود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه آمار مستندی برای میزان قاچاق سوخت وجود ندارد، توضیح داد: قاچاق در حوزه نفتِ گاز خود را بیشتر نشان داده است، اما اگر سامانه سدف (سامانه درخواست فرآورده) به درستی اجرا شود میتوانیم این بخش را به خوبی مدیریت کنیم.
وی همچنین درباره میزان درآمدزایی تولید بنزین برای کشور، گفت: پس از انجام مرحله نخست هدفمندسازی یارانهها، مصرف بنزین از حدود ۷۴ میلیون لیتر به ۵۹ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد؛ بنابراین چنانچه مصرف انرژی بهصورت بهینه مدیریت شود، میتوان درآمد کشور را افزایش داد. طبیعی است که هر چه رشد مصرف را کاهش دهیم، به همان میزان رقم قابلتوجهی درآمدزایی ایجاد خواهد شد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه درآمدزایی از طریق صادرات بنزین به مصرف داخلی در فصول مختلف وابسته است، اضافه کرد: گاهی در طول یک سال حدود یک میلیارد دلار صادرات داشتیم و گاهی هم بهدلیل افزایش نیاز داخل، این میزان کمتر بوده است.
وی از داشتن برنامه مدون برای انتقال زمینی سوخت مایع توسط خطوط لوله خبر داد و افزود: خوشبختانه کرایه کامیوندارها اخیراً ۳۰ درصد اضافه شد و تعداد قابلملاحظهای از آنها به چرخه حمل و نقل عودت داده شدند، ضمن آنکه پیشنهادی برای اصلاح احکام بودجه سال آینده مبنی بر " تناسب کرایه حمل نفتبری و باربری" در دست تهیه است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: به موازات این مهم، به منظور تمرکز بر ایجاد شبکههای سهلالوصول انتقال، افزایش مسائل امنیتی و زیست محیطی، باید شبکه خطوط لوله انتقال زمینی را توسعه داد، لذا طرحهایی تحت بررسی داریم که نیازمند تامین اعتبار است.