تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۳۳۸۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راهبرد یزد در حوزه معدن؛ تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی

‌می‌متالز - استاندار یزد استراتژی و راهبرد اساسی استان یزد در بحث معادن را تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی عنوان و خاطرنشان کرد: استان یزد در حال حرکت در مسیر تکمیل چرخه تولید، از استخراج سنگ آهن تا تولید ورق و صنایع پایین دستی است.

به گزارش می‌متالز، «مهران فاطمی» در نشست با «تقی نبئی» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، ضمن اشاره به قید دو موضوع گردشگری و معدن به عنوان موضوعات مورد تاکید رئیس جمهور در حکم انتصاب خود، اظهار کرد: برای اولین بار در حکم انتصاب استاندار، با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای استان یزد دو محور گردشگری و معدن برجسته شده، لذا مساله معدن برای ما یک اولویت اساسی محسوب می‌شود.

وی استراتژی و راهبرد اساسی استان یزد در بحث معادن را تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی عنوان و خاطرنشان کرد: استان یزد در حال حرکت در مسیر تکمیل چرخه تولید؛ از استخراج سنگ آهن تا تولید ورق و صنایع پایین دستی است.

استاندار در ادامه به اظهار گلایه مردم استان در خصوص حجم عظیم برداشت از معادن و به دنبال آن تخریب زیست محیطی و مشکلات خاص آن، اشاره و با تاکید بر لزوم انجام مسوولیت‌های اجتماعی معادن، تصریح کرد: مساله تامین آب استان مهمترین مساله مهم و اساسی یزد و لازمه‌ی توسعه این استان است لذا شورای عالی معادن می‌تواند به تجمیع مسوولیت‌های اجتماعی معادن و هدایت آن برای تامین آب استان کمک کند.

فاطمی با بیان این که با حل مساله آب استان، چالش جدی غیر قابل مدیریت در استان نخواهیم داشت، بیان کرد: موضوع انتقال آب، برای یزد صرفاً یک طرح عمرانی نیست بلکه یک طرح تمدنی است و در واقع تمدن نوین و جدید یزد بر پایه آب انتقالی به یزد شکل می‌گیرد.

وی با بیان این که یزد، دومین استان معدنی و اولین استان با تنوع زیاد مواد معدنی در کشور است، خواستار تصویب مشارکت جدی معادن در پروژه انتقال آب یا تعیین راهکار‌های آن برای مشارکت در این طرح شد.

طرح موضوع و تصویب راه‌اندازی هنرستان معدن به ویژه برای شهرستان‌های معدنی در شورای آموزش و پرورش استان و نیز تقویت بعد گردشگری معادن و طرح آن در شورای ویژه گردشگری از دیگر محور‌های نشست مشترک استاندار یزد با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بود.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده