تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۳۴۰۳
دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

عملکرد هوانوردی در ۲۰ سال آینده دو برابر می‌شود/ لزوم مقابله حقوقی با تحریم‌های آمریکا

می متالز - دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:پیش‌بینی‌های نهادهای بین المللی صنعت هوانوردی حاکی‌ست که این عملکرد این صنعت طی 20 سال آینده به بیش از دو برابر افزایش یابد.
عملکرد هوانوردی در ۲۰ سال آینده دو برابر می‌شود/ لزوم مقابله حقوقی با تحریم‌های آمریکا

به گزارش می متالز، مرتضی بانک در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه و نمایش‌های هوایی ایران منطقه آزاد کیش در 5 آذرماه 1397 اظهار داشت: در این مجال بنا دارم نکاتی در ارتباط با موضوع صنعت هوانوردی و اهمیت آن در نظام توسعه ملی و البته الزامات و بایدهای آن در کنار رویکرد مناطق آزاد کشور به این صنعت راهبردی را با شما به اشتراک بگذارم که امید است بتواند در تقویت گفتمان مشترک برای تدبیر و تلاش مضاعف ملی در این ساحت موثر واقع شود.

وی افزود: در ادبیات توسعه، از نظام حمل و نقلِ کارآمد، به نیروی محرکه و موتورِ توسعه متوازن و پایدار کشورها یاد می شود، به نحوی که با مروری بر شرایط توسعه یافتگی کشورهای مختلف، همبستگی مستقیم بین توسعه‌ حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، امنیت و عدالت اجتماعی دیده می شود.

وی ادامه داد: در این میان، ویژگی های اختصاصی حمل و نقل هوایی، از جمله ایمنی و سرعت بسیار بالا، برخورداری از فناوری‌های برتر، فواید موثر اجتماعی در ابعاد مختلف اشتغال‌زایی و برقراری توازن و عدالت منطقه ای با کم کردن فاصله مناطق مختلف، آثار اقتصادی مستقیم، غیرمستقیم، القایی و تکاثری و افزایش تولید ناخالص داخلی، تسهیل و تسریع در امداد رسانی و حفظ و احیای سلامت جوامع در بحران‌های مختلف طبیعی و غیرطبیعی، تسهیل و تقویت دیپلماسی خارجی، تسهیل گردشگری بین المللی و داخلی و ده‌ها ویژگی و آثار دیگر سبب شده است تقویت و توجه به صنعت حمل و نقل هوایی، در برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری از کشورها قرار گیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: حمل و نقل هوایی با کم کردن فاصله‌ها، شهروندان، فرهنگ‌ها، شرکت‌ها، ایده‌ها، نوآوری‌ها و فرصت‌ها را به هم وصل می‌کند و موجبات نزدیکی، شناخت و تعامل بیشتر، تبادل اندیشه و فکر و تجربیات موفق و مراودات تجاری و اقتصادی و البته معرفی نقاط قوت و جذابیتهای تاثیر گذار و تحسین برانگیز مراکز اصلی استقرار خود را به سایر ملل فراهم میکند.

این مقام مسئول گفت: دسترسی و ارتباط سریع، امروز در کنار استعدادها، فضای کسب و کار مطلوب و کیفیت زندگی از عناصر اصلی جذابیت اقتصادی و جزءِ حیاتی صنایع مدرن برای جابه جایی سریع کالاهای ارزشمند، ایجاد و نفوذ در بازارهای جهانی و حمایت از ورود و جذب سرمایه های خارجی محسوب می شود و این چنین است که اندازه این صنعت، طی بیش از پنج دهه اخیر، تقریباً هر پانزده سال دو برابر شده است.

وی اظهار داشت: از دهه شصت میلادی درحالیکه تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، پنج برابر شده است، تقاضای فزاینده برای خدمات حمل و نقل هواییِ مسافر و بار به همراه پیشرفت های فناوری و سرمایه گذاری‌های مرتبط با صنعت هوانوردی، آثار و خروجی های اقتصادی آن را 30 برابر کرده است.

بانک افزود: رشد ترافیک هوایی به طور مستمر نه تنها از مقاطع رکود اقتصادی آسیب ندیده است، بلکه صنعت حمل و نقل هوایی در برابر این رکود ها مقاومت کرده و حتی به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای پایان دادن به آنها عمل کرده است و این نکته ای اسد که در محیط های اقتصادی پُرچالش، باید مورد توجه دولتها در سطوح مختلف قرار گیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: امروز صنعت حمل و نقل هوایی در سطح دنیا با جابجایی سالانه حدود 4.4 میلیارد نفر مسافر، 62 میلیون تن بار به ارزش 6800 میلیارد دلار و 35 درصد تجارت جهانی، از طریق 43 میلیون پرواز حدود 32 هزار هواپیمای بازرگانی در اختیار 1303 شرکت هواپیمایی و بین بیش از 3700 فرودگاه و 45 هزار مسیر هوایی که مستمراً توسط 170 شرکت ارائه خدمات ناوبری هوایی هدایت و کنترل می شوند، موجبات حمایت از اشتغال 65.5 میلیون نفر و ایجاد آثار اقتصادی حدود 3 هزار میلیارد دلاری و معادل 6.3 درصد تولید ناخالص جهانی فراهم میکند که با احتساب ارزش های اقتصادیِ سرعت، دسترسی و اتصال سریع در کنار تسهیلِ گردشگری و تجارت داخلی کشورها، به چندین برابرِ این رقم بالغ می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: پیش بینی های نهادهای بین المللی این صنعت حاکیست که این عملکرد طی 20 سال آینده به بیش از دو برابر افزایش یابد.

وی افزود: با این وجود به دلایل مختلفی و با وجود رشد سال‌های دهه اخیر، سهم صنعت هوانوردی کشورمان از بازار بین‌المللی و منطقه‌ای حمل و نقل هوایی، متناسب با جایگاه تاریخی خود در این صنعت نبوده و امروز مشکلات متعددی در این مسیر پیش روی فعالان این صنعت است که غلبه بر آنها مستلزم تلاش های تدبیر پایه ذینفعان صنعت و ارکان مختلف حاکمیت است.

وی بیان داشت: در این فرایند است که باید برگزاری نهمین نمایشگاه و نمایش های هوایی ایران را ارج نهاد چرا که از یک سو موجبات جلب توجه مردم و حاکمیت به نقش و اهمیت صنعت هوانوردی را در نظام توسعه ملی فراهم میکند و از سوی دیگر بستر مناسبی را برای همفکری، تبادل دانش و تجربه فعالان صنعت و آشنایی جمع زیادی از هموطنان با ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و عملکرد بخش های مختلف صنعت هوانوردی ایجاد میکند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: قطعاً موقعیت ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران از لحاظ قرار گرفتن در نقطه تلاقی شرق و غرب و شمال و جنوب، گستردگی و بکر بودن کشور از جهت ظرفیت‌های تجاری، بازرگانی و صنعتی، وجود جاذبه های قابل توجه گردشگری در کشور، شبکه گسترده فرودگاهی، جمعیت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران منطقه‌ای و بین المللی و پتانسیل‌های فراوان آنها برای ارتباط، رفت و آمد و سرمایه گذاری در کشور، برنامه‌های توسعه ای کشور و تکلیف نرخ رشد 8 درصدی برای سالهای آتی به عنوان محرک تقاضای فراوان برای حمل و نقل هوایی، برخورداری از نیروی انسانی جوان، متخصص و علاقمند برای تلاش دانایی محور و شرکت های هواپیمایی متعدد و تمایل برای سرمایه گذاری بیشتر در این بخش که میتواند به افزایش رقابت و ارتقاء سطح خدمات منجر شود.

وی افزود: همه و همه مزیت‌ها و قابلیت‌های درون‌زایی هستند که در صورت تدبیر شایسته و تلاش های دانش پایه داخلی و رفع تضییقات غیرقانونی، غیرانسانی و تحمیلی سردمداران بی منطق آمریکا، می توانند در توسعه سریع صنعت هوانوردی کشورمان و نقش آفرینی آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به کار گرفته شوند.

بانک بیان داشت: ولی فراموش نکنیم که برای تسریع در توسعه کشور و تقویت کارآمدی آن در همه ابعاد، افزایش قدرت ثروت آفرینی و سهم خود از اقتصاد جهانی و منطقه ای، نیازمند گسترش ارتباطات بین المللی و منطقه‌ای هستیم که با اشتیاق شهروندان دیگر کشورها برای سفر به کشورمان و البته فراهم سازی بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم این مهم محقق شدنی خواهد بود. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه صنعت هواپیمایی هزینه های زیادی برای مشارکت در اجرایی شدن سیاستهای استقلال خواهی و نفی نظام سلطه کشور طی چهار دهه گذشته متحمل شده است اظهارداشت: عملیات حمل و نقل هوایی با وجود تحریم های طولانی مدت، با رعایت الزامات استانداردهای ایمنی و امنیت در کشور جاری است.

وی اضافه کرد: متخصصین و کارشناسان توانمندی این بار را به دوش کشیده اند که در صورت فراخی میدان فعالیت، حتماً استعدادها شکوفا و در احیا و ساخت صنعت هوایی کشور نقش آفرینی کرده و حتی درسطح جهانی نیز برای بهبود و توسعه ابعاد مختلف هواپیمایی کشوری مشارکت خواهند داشت، شهروندان که در صدر همگان، شرایط و کاستی ها را متحمل شده اند، یقینا شایسته بهترین ها می باشند.

بانک افزود: به اعتقاد حقیر توجه به مباحث توسعه ای این صنعت با ابتنای صرف به سهم کمّیِ حمل و نقل هوایی از میزان کل حمل و نقل بدون توجه به ارزش افزوده های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این صنعت، جفای بزرگی به توسعه ملی است و شایسته است به هنگام بازنگری سیاستهای کلی نظام در حمل و نقل مورد توجه جدی قرار گیرد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: گرچه ارزش افزوده‌های فراوان این صنعت به شکل دقیق و منطقی و با ادبیات و منطق ریاضی و استدلالی برای تصمیم‌گیران کلان کشور، مسئولیت مهمی است که بر عهده نخبگان فکری و اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است.

وی افزود: البته خواست و اراده عملی نخبگان ابزاری و نهادهای متولی این صنعت بویژه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این راستا و برای اقناع منطقی و استدلال پایهیِ حاکمیت و دولت بسیار مهمتر و ضروری تر است.

بانک بیان داشت: در کنار این بایدها، الزام دیگری که بسیار دارای اهمیت است، برخورد فعال و پویا با موضوع تحریم ظالمانه دولت آمریکا، علیه صنعت هوانوردی کشورمان است که می تواند از طریق تدبیر مشترک حقوق‌دانان صنعت حمل و نقل هوایی، دستگاه دیپلماسی و شورای حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری و طرح درخواست رفع آنها از طریق شورای اجرایی ایکائو، مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری و دادگاه های کشورهای مؤثر در امر تحریم صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان با تأکید بر مواد کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری بویژه الزامات ماده 44 آن صورت پذیرد که به صراحت به حق کشورهای متعاهد برای برخورداری از حمل و نقل هوایی ایمن، امن و کارآمد و منظم تاکید می نماید.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: نکته قابل توجه اینجاست که نسبت این اقدام تحریمی ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو متعاهد کنوانسیون شیکاگو و عضو اصلی شورای این سازمان با روح کنوانسیون و این دستور کار سازمان ایکائو چیست و چرا باید در برابر این اقدام ظالمانه و غیر انسانی علیه کل جامعه بشری سکوت شود.

عناوین برگزیده