به گزارش میمتالز، ناصر اسکندری افزود: ۱۶نیروگاه از مجموع ۱۲۰ نیروگاه حرارتی کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که از این تعداد مخزن سوخت مازوت چهار نیروگاه پلمب است و فقط ۱۲نیروگاه میتوانند در صورت نیاز از سوخت مازوت استفاده کنند.
وی ادامه داد: نیروگاههای حرارتی به گونهای طراحی میشوند که سوخت موردنیاز آنها گاز طبیعی باشد، بنابراین اگر سوخت مایع مورد استفاده قرار بگیرد ضمن تحمیل هزینههای زیاد به این نیروگاهها موجب طولانیتر شدن دوره تعمیرات شده و در برخی مواقع نیاز به تعمیرات اساسی پیدا خواهند کرد. معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی اظهار کرد: بر این اساس نیروگاههای حرارتی هیچ انگیزهای برای استفاده از سوختی غیر از گاز طبیعی ندارند و بیشتر تلاش آنها تامین گاز است که بهترین نوع سوخت برای عملکرد بهتر نیروگاه است. اسکندری گفت: تامین سوخت زمستانی برای نیروگاهها به دلیل آنکه مردم بیشتر از گاز طبیعی برای گرمایش استفاده میکنند در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و با محدودیت روبه رو میشود و بر این اساس نیروگاهها که باید برق موردنیاز کشور را تامین کنند، ناگزیر به سمت استفاده از سوخت جایگزین میروند. معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی افزود: تا پایان مهرماه ۵/ ۹۱درصد سوخت نیروگاهها از گاز بوده و تنها ۲/ ۴درصد سوخت مازوت مصرف شده و تلاش خواهیم کرد در فصل سرد نیز نسبت به تامین گاز برای نیروگاهها اقدام شود. اسکندری گفت: در جاهایی نیز که الزام به استفاده از سوخت دوم داشته باشیم تاکید بر استفاده از گازوئیل است و در نهایت اگر چارهای نبود از مازوت بهره گرفته خواهد شد. آمارها نشان میدهد در زمستان سال گذشته در برخی روزها، گاز تحویلی به نیروگاهها به زیر ۷۰میلیون مترمکعب در روز رسید. این در حالی است که اگر نیروگاههای کشور بخواهند با همه ظرفیت خود کار کنند سوختی معادل ۱۹۰میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز دارند؛ بنابراین بقیه سوخت موردنیاز نیروگاهها در زمستان به وسیله سوخت مایع تامین شده است.
منبع: دنیای اقتصاد