به گزارش می متالز، در این نشست که با حضور نمایندگان دستگاهها و سازمانهای مختلف دولتی و در غیاب اتاقهای بازرگانی و تعاون در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، به اهم وظائف کمیسیون ملی برند، نقش این کمیسیون در توسعه نشانهای تجاری داخلی، اقدامات انجام شده در طول سالهای گذشته و برنامههای آتی کمیسیون پرداخته شد.
محمدرضا مودودی دبیرکمیسیون ملی برند ایران با اشاره به اهمیت و تاثیر برندسازی در توسعه صادرات و بازارهای هدف صادراتی و همچنین بهبود تصویر ایران در نزد افکار عمومی خارج از کشور، موضوع برند را فراتر از مسئولیت یک دستگاه و سازمان برشمرد و جایگاه آن را در سطح بسیار بالاتری توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد ایجاد «شورای عالی برند» با ریاست عالی ترین مقام اجرایی کشور و عضویت ارکان ذیربط حاکمیتی باشیم تا از این ثروت ملی که متعلق به همه مردم ایران است، به نحو شایستهتری بهرهبرداری شود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: متاسفانه در طول سالیان گذشته از برند بهعنوان ابزاری برای سودجویی استفاده شده و هیچ مرجعی برای ساماندهی موضوع نشان های تجاری وجود نداشت تا اینکه در سال 94 زیرساخت های قانونی و حقوقی برای ساماندهی فضای تبلیغات و برندینگ ایجاد شد.
مودودی افزود: علیرغم اینکه ایران، 1.2 درصد از جغرافیای جهان، 1.2 درصد از جمعیت جهان و 1.2 درصد از GDP جهان را در اختیار دارد، ولی متاسفانه جایگاه این کشور متناسب با ثروت، تمدن، فرهنگ و اقتصاد آن نیست و سهم صادرات ما از کل صادرات دنیا کمتر از 0.25 درصد است و مهمترین بستر برای توسعه بازارهای صادراتی، در گام نخست تصویر مطلوب مشتری از کشور مبدا است و ذهنیتی که از ظرفیتهای فنی، علمی و تولیدی آن کشور در ذهن مصرف کننده و مشتری وجود دارد. به عبارت دیگر برای اثربخشی و هویت رقابتی دادن به نشان «ساخت ایران» ابتدا باید جایگاه «ایران» را در نزد افکار عمومی دنیا ارتقا داد.
دبیر کمیسیون ملی برند ایران خاطرنشان ساخت: ایران که به لحاظ GDP هجدهمین کشور بزرگ دنیا، به لحاظ ذخایر زیرزمینی و ظرفیتهای گردشگری (اقلیمی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی) جزو ده کشور مستعد برتر دنیا و همچنین به لحاظ اندازه، نوزدهمین بازار بزرگ دنیا است، چرا در ارزیابی و رتبه بندی کشورهای دنیا، جایگاه آن (در سال 2018)، چهل و چهارم تعیین شده است؟! در حالی که بسیاری از کشورهای صدرنشین فاقد این ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی، مادی، انسانی و تاریخی هستند! معنی این جایگاه این است که ایران نتوانسته داشته های خود را تا به امروز به درستی تبیین و معرفی کند و تصویری که در ذهن دیگران است، ساخته رسانه هایی است که همسوی با واقعیات نیستند و لذا این غفلت باعث از دست رفتن فرصت های بیشمار در داخل و سودجویی بسیار دشمنان انقلاب از این خلاء رسانه ای شده است.
سرپرست توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه از سال 94 و با تصویب ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین تصویب نامه شهریور ماه 94 هیات وزیران، موضوع ساماندهی و توسعه فرهنگ برندینگ مورد توجه قرار گرفت و بهعنوان یکی از تکالیف قانونی به سازمان توسعه تجارت ایران تکلیف شد تا در جهت معرفی و ارتقا برندهای تجاری کشور برنامه ریزی و اقدام کند، افزود: در همین راستا نخستین جشنواره برندهای برتر تجاری کشور در سال 95 برگزار شد و 18 شرکت از بین متقاضیان حضور در ارزیابی برند داخلی، منتخب و موفق به اخذ تندیس برنزی برند تجاری کشور شدند و امسال نیز ارزیابی مجدد برای معرفی برندهای تجاری برتر در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و امیدواریم که در نیمه دوم فصل زمستان، این برندها با حضور مقامات عالیرتبه کشور مورد تقدیر قرار گیرند.
دبیرکمیسیون ملی برند همچنین یادآور شد: مهمترین وظیفه کمیسیون در گام نخست تعریف و تدوین بسته حمایتی از برندهای برتر منتخب است تا بتوان در سایه قوانین، مقررات و ضوابط حمایتی و تشویقی برانگیزاننده، برندهای برتر داخلی را بین المللی کرده، منابع تشویقی را با هدف ساماندهی فضای کسب و کار و حمایت از شاگرد اول ها مدیریت کرده و در سایر بنگاه های تولیدی و خدماتی برای برندشدن ایجاد انگیزه و شوق و کشش فراهم کرد.
مودودی از تدوین استراتژی توسعه برند و ایجاد هسته اولیه انجمن برندهای برتر ایران (بخش خصوصی) بهعنوان اقدامات صورت گرفته در این سالها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همگرایی سایر دستگاهها و سازمانهای عضو کمیسیون و نیز بخش خصوصی فعال در حوزه برندسازی (به ویژه برندهای منتخب ملی) نه فقط تصویر ایران را به لحاظ جایگاه مذهبی، تاریخی و فرهنگی (به ویژه فرهنگ میهمان نوازی و صلح دوستی ایرانی)، بلکه به لحاظ منابع جوان و باهوش انسانی، سطح دانش و بینش آکادمیک، جایگاه فنی و تکنولوژیکی صنایع و مرغوبیت محصولات تجاری در سطح بازارهای جهانی نیز ارتقا داد وبا این اقدامات موجب تقویت حس همبستگی و غرور ملی، کاهش میل به مهاجرت مغزها و سرمایه ها، افزایش مشارکت همگانی در توسعه نام و جایگاه ایران و افزایش حمایت از کالای ایرانی شده و کیان این سرزمین را از هر نوع تهدید و بدخواهی حفظ و حراست کرده و موجب ناکامی دشمنان در مخدوش کردن چهره مردمان با تمدن و با فرهنگ و آبادی و شکوه این سرزمین همیشه سبز شوند.
گفتنی است، اعضای اصلی کمیسیون برند متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ملی استاندارد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه اتاق های بازرگانی و تعاون بوده و وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صدا و سیما، و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از دیگر اعضای مدعوی این کمیسیون ملی می باشند.