تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۳۴۲۹۴

اعتبار ۸هزار میلیاردی پیش‌نیاز طرح توسعه ۵ میلیون پورت اینترنت پرسرعت

‌می‌متالز - مدیرعامل مخابرات گفت: براساس آخرین برآورد انجام شده، بین هفت تا هشت هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل طرح توسعه ۵ میلیون پورت اینترنت پرسرعت با حمایت‌های همه جانبه حاکمیتی نیاز است.

به گزارش می‌متالز، در دنیای مدرن، ارتباطات نقش تعیین کننده‌ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کند؛ لذا مخابرات بهترین و برترین ابزار برای این تبادل است. کشور‌هایی که از فناوری‌های جدید و نوآوری برای کسب جایگاه بازار بهره می‌گیرند، اکنون در حال ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال قوی‌تر و نیروی کار سازگارتر با دنیای دیجیتال هستند.

بدیهی است شرکت‌های ارائه خدمات ICT با استفاده از زیرساخت شبکه‌ها می‌توانند به سمت رونق کسب و کار حرکت کنند. در همین ارتباط شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین اپراتور مخابراتی کشور هم در بخش ثابت و هم در بخش همراه، تامین کننده اصلی زیرساخت انتقال در سراسر کشور است.

در همین راستا شرکت مخابرات ایران بر اساس تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خدماتی کشور در سال ۱۳۸۸، به صورت صددرصد خصوصی شده و سهام آن بیش از یک دهه است که در بازار بورس با نماد اخابر معامله و خرید و فروش می‌شود.

«مجید سلطانی»، مدیرعامل مخابرات، با اشاره به برنامه توسعه‌ای شرکت مخابرات ایران گفت: «سالیانه ایجاد یک میلیون پورت اینترنت پرسرعت با استفاده از منابع داخلی و درآمد‌های حاصله، پیش‌بینی شده است و در صورتی که حمایت‌های لازم برای تامین منابع مالی و خریداری تجهیزات انجام شود، این شرکت ظرفیت اجرای طرح توسعه پنج میلیون پورت در مدت یک سال را نیز دارد.»

«حرکت در مسیر توسعه ارتباطات سیار از جمله سیاست‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های گذشته است، اما با توجه به نیاز دوسویه بخش ارتباطات سیار و ثابت، لازم است توسعه هر دو بخش به صورت متوازن ادامه یابد.»

ارتباطات ثابت نقشی انکارناپذیر در جوامع امروز دارد و شبکه‌های پهن باند ثابت در سراسر دنیا تبدیل به بخش حیاتی و ضروری جوامع تبدیل شده است. در این میان ارتباطات ثابت نقشی انکارناپذیر در جوامع امروز دارد و شبکه‌های پهن باند ثابت در سراسر دنیا تبدیل به بخش حیاتی و ضروری جوامع تبدیل شده است. کشور‌هایی که دارای زیرساخت پهن باند مناسب و وسیع تری هستند با پیشی گرفتن از خط مشی‌های اینترنت اشیا و شهر‌های هوشمند و... می‌توانند به دنبال بازار‌های جدید کسب و کار باشند.

در این خصوص مدیرعامل مخابرات عقب‌ماندگی بخش ارتباطات ثابت را مربوط به ارائه خدمات مستقیم به مشترکین دانست و افزود: «واگذاری پورت اینترنت پرسرعت از طریق فیبرنوری در برخی مناطق نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و اگر اجرای برنامه‌های جهشی در این حوزه در اولویت قرار دارد باید شیوه سرمایه‌گذاری در این مسیر از روال معمول خارج شود و ارائه حمایت مالی از اپراتور‌ها در دستور کار قرار گیرد.»

به گفته وی تاکنون ۱۷۰ هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری از طریق این شرکت اجرا شده است و برای رسیدن به حد مطلوب در این زمینه، بایستی با همراهی مجلس شورای اسلامی و هیات دولت تصمیم‌گیری‌های مشخصی برای ایجاد توازن میان درآمد‌ها و هزینه‌ها صورت گیرد.

سلطانی با تاکید بر منطقی شدن درآمد اپراتور‌ها در بخش‌های ارتباطات سیار و ثابت و برقراری توازن میان درآمد‌ها و هزینه‌های بخش توسعه زیرساختی و نگهداری و پشتیبانی شبکه اضافه کرد: «این موضوع از اولویت‌های اصلی حوزه ICT کشور است چرا که در صورت متضرر شدن بخش ارتباطات ثابت، ارتباطات بخش سیار نیز دچار اختلال خواهد شد.»

وی در ادامه بخش عمده‌ای از نارضایتی مردم از خدمات شرکت مخابرات را مرتبط با موضوع نگهداری شبکه ارتباطی موجود دانست و گفت:

«علاوه بر مشکلات پیش روی بخش توسعه، به دلیل کاهش درآمدها، هزینه بالای نگهداری و پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی موجود نیز مشکلات دیگری را برای این شرکت به وجود آورده است. برای برون‌رفت از این مشکلات بایستی حمایت‌های حاکمیتی از حوزه ICT بر اساس مدل کشور‌های توسعه یافته در این حوزه اعمال شود.»

اعتبار ۸هزار میلیاردی پیش‌نیاز طرح توسعه ۵ میلیون پورت اینترنت پرسرعت
سلطانی همچنین درباره برنامه‌های این شرکت برای بهبود خدمات اینترنت و راه‌اندازی سایت‌های ۵G اظهار داشت آنچه در حال حاضر به عنوان استاندارد سرعت اینترنت در کشور مطرح می‌شود خدمات مربوط به ۴G است و اگر تمامی سایت‌های شهری، روستایی و بین‌شهری موجود به این سطح از خدمات مجهز شوند بخش مهمی از مشکلات مردم در این مورد برطرف می‌شود.

به گفته او در حال حاضر ۱۰ هزار سایت مخابراتی همراه اول در کشور خدمات ۲G ارائه می‌کنند. ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تبدیل و ارتقا این تعداد سایت به ۴G نیاز است که با توجه به سطح درآمدها، در حال حاضر تامین و هزینه این مقدار اعتبار امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت مخابرات به دیدار مجموعه مدیریتی این شرکت با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم اشاره کرد و یادآور شد:

«در این نشست طرح پیشنهادی برای تامین اعتبار از طریق ارائه تسهیلات ویژه به اپراتور‌ها و در نظر گرفتن امکان بازپرداخت طولانی‌مدت بیان شد که امید می‌رود با تغییر رویکرد‌ها این امر محقق شود چرا که ورود، نصب و راه‌اندازی تکنولوژی نیازمند سرمایه‌گذاری است که این امر در شرایط کنونی و با وضعیت درآمدی شرکت‌های ارتباطی زمان‌بر است.»

تغییر در تعرفه تلفن ثابت

سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه الگوی جدید نگهداری خط تلفن ثابت در شورای رقابت مصوب شده است، افزود: «با برگزاری کمیسیون‌های مربوطه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به زودی این الگو عددگذاری خواهد شد و در حال حاضر بحث تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت مطرح نیست.»

به گفته وی عددگذاری این الگو بر اساس بهای تمام‌شده، صورت‌های مالی و هزینه‌ها و با توجه به درآمد‌های حاصله انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات تعداد مشترکین خط ثابت را حدود ۲۸ میلیون مشترک برآورد و اظهار داشت در صورت به نتیجه رسیدن الگوی جدید در این بخش می‌توان علاوه بر ارتقای سرعت خطوط برای بخش توسعه‌ای نیز برنامه‌ریزی مطلوب‌تری را انجام داد:

«هزینه‌ای که در این بخش پیشنهاد شده است بین پنج تا ۲۰ هزار تومان در هر ماه است که با توجه به تورم موجود چندان تأثیری در سبد خانوار‌ها نخواهد داشت، اما اثرگذاری آن در گسترش زیرساخت‌ها و نگهداری و ارائه خدمات این شرکت در آینده قابل‌توجه است.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده