تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۳۴۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
نگاهی به تجارت فولاد در مکزیک

رشد 220 درصدی واردات فولاد مکزیک طی 10 سال اخیر

می متالز - طی سال‌های اخیر مکزیک به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات فولادی تبدیل شده است. بررسی روند صادرات و واردات محصولات فولادی این کشور بیانگر تراز تجاری منفی برای محصولات فولاد است. در این گزارش نگاهی به وضعیت این تزار در سال‌های اخیر انداخته می شود.
رشد 220 درصدی واردات فولاد مکزیک طی 10 سال اخیر

به گزارش می متالز، کشور مکزیک یازدهمین واردکننده بزرگ محصولات فولادی است. این کشور در سال میلادی جاری و تا ماه ژوئن، بیش از 5.6 میلیون تن محصولات فولاد را وارد کرده است که این میزان از واردات، دقیقا مشابه واردات سال گذشته آن بوده است. این حجم از واردات به معنی، 3 درصد از متوسط کل تجارت محصولات فولادی جهان در سال‌های گذشته است. حجم واردات مکزیک در سال 2017، حدودا معادل یک‌سوم از واردات آمریکا بود. همچنین گفتنی است بخش فولاد تنها 2.5 درصد از کل واردات مکزیک در سال 2017 را به‌خود اختصاص داد.

مکزیک فولاد وارداتی مورد نیاز خود را از بیش از 90 کشور و منطقه تأمین می‌کند که 10 کشور مهم آن عبارتند از آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا، هند، اسپانیا، چین، ژاپن، تایوان و کره جنوبی. میزان واردات محصولات فولادی مکزیک از نیمه دوم سال 2009 تاکنون بیش از 220 درصد رشد داشته است؛ هر چند طی 2 سال اخیر روند یکنواختی را طی کرده است. برترین کشورهایی که بیشترین میزان واردات به مکزیک را داشته‌اند، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بودند. در ضمن بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در مکزیک عبارتند از AHMSA، Ternium S.A ،ArcelorMittal و Deacero.

در خلال‌ سال‌های 2005 تا 2018، مکزیک تنها در 2 دوره با پیشی گرفتن صادرات از واردات محصولات خود، با تراز تجاری مثبت مواجه بوده است. نیمه دوم سال 2005 و نیز نیمه اول سال 2010 این دوره‌ها هستند. این کشور در سایر مواقع با کسری فولاد روبه‌رو بوده است که از محل واردات تأمین شده است. چنانکه گفته شد، بین‌ نیمه دوم سال 2009 و نیمه دوم سال 2018، حجم واردات محصولات فولادی مکزیک بیش از 220 درصد رشد داشته و این در حالی است که میزان رشد صادرات طی این مدت تنها 78 درصد تخمین زده می‌شود. در 9 ماه ابتدای سال 2018، کسری تجاری فولاد مکزیک، 2.7 میلیون تن برآورد می‌شود که به معنای کاهش 17 درصدی نسبت به سال قبل از آن یعنی 3.3 میلیون تن است.

نمودار 1 تغییرات صادرات و واردات محصولات فولادی مکزیک را از سال 2005 تا 2018 نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست از سال 2009 و پس از آن واردات محصولات فولادی روندی صعودی را طی کرده است، اما در مقابل صادرات با نوسانات کمتری همراه بود و حتی در برخی مواقع مسیر نزولی را طی کرده است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده