تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۳۴۳۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک دکترای مهندسی معدن و زمین‌شناسی خبر داد:

بخش معدن کشور از نبود فهرست بهای خدمات رنج می‌برد

‌می‌متالز - یک فعال در زمینه حفاری و مطالعات زیرزمینی بخش معدن و متخصص مطالعات زمین‌شناسی از نبود فهرست بها برای خدمات حفاری اکتشافی در بخش معدن خبر داد و به دنیای معدن گفت: در بخش معدن هیچگونه فهرست بهایی وجود ندارد و لازم است تهیه فهرست بهای حفاری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به عنوان نخستین فرآیند اکتشاف در بخش معدن در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، سیدعلیرضا آشفته افزود: مهمترین مسئله‌ای که حفاران غیرنفتی با آن درگیر هستند و تاکنون از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار نگرفته است، نبود فهرست‌بها در بخش معدن است؛ این در حالی است که اقتصاد کشور بعد از نفت از معدن تامین می‌شود.

وی ادامه داد: البته این قیمت‌گذاری باید منصفانه باشد تا برای کارفرما و پیمانکار صرفه اقتصادی داشته باشد و امیدواریم در دولت جدید هرچه زودتر فهرست بهای این بخش تهیه شود.

آشفته تاکید کرد: ارزیابی فعالیت‌های معدنکاری یکی از چالش‌های اصلی بخش معدن در کشور به حساب می‌آید و اولین گام در کشف مواد معدنی در اعماق زمین، اکتشاف است که با بهره‌گیری از دانش زمین‌شناسی و شناخت وضعیت و طبقات زمین میسر است در همین راستا لازم است قیمت‌گذاری خدمات حفاری برای جلوگیری از اجحاف به دست‌اندرکاران این بخش هرچه زودتر مشخص شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های دستیابی به اطلاعات در اعماق زمین انجام عملیات حفاری است تصریح کرد: هرچند مطالعات ماهواره‌ای و دیگر امکانات و تجهیزات در این چند سال اخیر به وجود آمده، اما حفاری اکتشافی همچنان نقش اصلی را در کشف محدوده‌های معدنی بازی می‌کند.

دکتر آشفته با اشاره به اینکه اولین نیاز مبرم حفاری، نیاز به تجهیزات و ادوات به‌روز است عنوان کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، امکان ورود برخی تجهیزات به کشور وجود ندارد و کشور نیز در زمینه تولید و ساخت قطعات حفاری تاکنون موفق نبوده و ناچار به ورود این تجهیزات از مبادی و طرق مختلف هستیم که آنهم مشکلات خاص خود را دارد به ویژه با بالارفتن نرخ ارز هزینه تمام شده این قطعات و تجهیزات به شدت بالا رفته و لطمات جبران‌ناپذیری به نقدینگی حفاران غیرنفتی وارد کرده است.

وی ادامه داد: انتشار می‌رود با اختصاص ارز دولتی برای کمک به واردات این تجهیزات یا سرمایه‌گذاری دولت در این بخش هزینه‌ها را بالاخص برای شرکت‌های خصوصی کاهش دهد. چرا که هزینه تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز بسیار بالا است و بسیاری از شرکت‌ها از پس این هزینه‌ها هم برنمی‌آیند.

این فعال معدنی با بیان اینکه حمایتی از حفاران غیرنفتی نمی‌شود افزود: با وجود اینکه حفاری در صدر زنجیره اکتشافی معدن و صنایع مرتبط قرار دارد همچنان مغفول مانده است.

وی نبود تخصص تکنسین‌ها و متخصصین کاربلد و اپراتور‌های دستگاه‌های حفاری را از دیگر چالش‌های حفاران غیرنفتی دانست و گفت: نبود تکنسین‌ها و اپراتور‌های کاربلد به این بخش لطمه زده است البته چند سالی است که برخی مجموعه‌های صنعتی و سازمان‌ها و دانشگاه‌ها نسبت به پرورش و آموزش اینگونه تکنسین‌ها اهتمام ورزیده‌اند.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده