تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۳۴۴۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد تجارت روسیه و چین در سال جاری

‌می‌متالز - مرکز صادرات روسیه اعلام کرد: تجارت روسیه و چین در سال جاری با وجود همه‌گیری به بالاترین حد خود خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، ورونیکا نیکیشینا، رئیس این موسسه دولتی مرکز صادرات روسیه (REC)، روز دوشنبه در یک کنفرانس آنلاین گفت: انتظار دارد گردش تجاری بین روسیه و چین در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۱۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی گفت در سال جاری، تجارت روسیه و چین رشد سریعی را نشان می‌دهد؛ در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۱، گردش مالی ۳۰ درصد افزایش یافت و به ۸۶ میلیارد دلار رسید. در تابستان، تجارت ماهانه بین دو کشور به رکورد ۱۲ میلیارد دلار رسید و شکی نیست که تا پایان سال جاری نیز رکورد بالایی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد که صادرات روسیه به چین در دوره گزارش شده با ۳۴ درصد افزایش به ۴۲.۳ میلیارد دلار رسیده، در حالی که واردات از چین با رشد ۲۷ درصدی به ۴۳.۵ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس برآورد‌های این مرکز، گردش مالی تا پایان سال از ۱۳۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و به رکورد ۱۱۱ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۱۹ قبل از همه گیری به دست آمده بود، خواهد رسید.

وی یادآور شد که چین از سال ۲۰۱۰ شریک اصلی تجارت خارجی روسیه بوده و از سال ۲۰۰۸ بر واردات روسیه و از سال ۲۰۱۷ بر صادرات مسلط بوده است. سهم چین در تجارت روسیه در هشت ماهه نخست سال جاری به ۱۷.۷ درصد رسید که سهم صادرات ۱۴.۲ درصد و واردات ۲۳.۳ درصد بود. به گفته این مقام، حتی همه گیری کووید-۱۹ نیز نتوانست مانع تلاش کشور‌ها برای تقویت تجارت متقابل شود.

در سال ۲۰۲۰، تجارت روسیه و چین در برابر بحران کرونا بسیار مقاوم بود. نیکیشینا گفت: در میان همه‌گیری و سقوط قیمت‌های جهانی، کاهش آن تنها ۶.۷ درصد بود، در حالی که تجارت روسیه با سایر کشور‌ها ۱۶.۶ درصد کاهش یافت. چین از سال ۲۰۱۶ واردکننده اصلی کالا‌های روسیه بوده. به گفته این مقام، تحویل این کالا‌ها برای هفت سال متوالی رشد داشته و این روند تا سال ۲۰۲۱ ادامه دارد.

وی تصریح کرد: برای هشت ماه سال ۲۰۲۱، تحویل آن‌ها به ۱۱.۴ میلیارد دلار بالغ شد که ۱۹ درصد بیشتر از سطح سال ۲۰۲۰ بود. محصولاتی که بیشترین رشد را داشته اند عبارتند از: مس، آلومینیوم، آهن احیا شده، مفتول مس، کود، الوار، دانه‌های روغنی، کاغذ و مقوا.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده