تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۴۱۶
کد خبر: ۲۳۴۴۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس هیات مدیره سیمان داراب مطرح کرد

لزوم اصلاح محدودیت‌های بورس کالا برای واقعی شدن قیمت سیمان

‌می‌متالز - رییس هیات مدیره سیمان داراب اظهار امیداوری کرد که محدودیت‌های که در عرضه سیمان در بورس کالا وجود اصلاح شود تا سیمان به قیمت واقعی برسد.

به گزارش می‌متالز، اکبر مجیدپور رییس هیات مدیره سیمان داراب در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا و همچنین اختلاف قیمت سیمان در کارخانجات و بازار آزاد خرده فروشی توضیح داد: عرضه سیمان در بورس اوراق بهادار بسیار در صنعت موثر بود.

وی در ادامه عنوان کرد: این موضوع باعث شد که رانت واسطه گران حذف و بین تولیدکننده سیمان و مصرف‌کننده تقسیم شود. ضمن اینکه اگر سیمان قیمت واقعی خود را به دست آورد دولت نیز از آن بهره‌مند خواهد شد.

رییس هیات مدیره سیمان داراب عواملی که در افزایش قیمت سیمان موثر بود به کارگزاران و افرادی نسبت داد که از رانت بین قیمت این محصول در محل کارخانه و مصرف کننده استفاده می‌کردند.

او توضیح می‌دهد: سیمان یکی از محصولاتی بود که با قیمت بسیار ارزان در کارخانه‌ها ارائه می‌شد، ولی به دست مصرف کننده با قیمت بالاتری می‌رسید.

مجیدپور با ذکر این نکته که با ورود سیمان به بورس کالا، این رانت بین کارخانه و محل مصرف به مقدار قابل توجهی کاهش یافت، تصریح کرد: با ورود سیمان به بورس کالا، قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد و طبیعتاً کارخانه‌ها با قیمت شفاف و واقعی محصول خود را ارائه خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره سیمان داراب به بهره‌مندی دولت از ورود سیمان به بورس کالا اشاره کرد و در این باره گفت: دولت طبیعتاً بر اساس قیمت فروش، مالیات ۹ درصد بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد را از شرکت اخذ می‌کند که این موضوع محل درآمدی برای دولت خواهد بود و در نهایت هم به نفع مصرف‌کننده، تولیدکننده و هم دولت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید قیمت سیمان بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، با اظهار تاسف گفت: در حال حاضر بورس کالا قیمت سیمان را تا حدودی کنترل کرده است، در حال حاضر قیمت دستوری که پایه قیمت سیمان قرار داده اند به نفع صنعت نیست.

مجیدپور با اظهار به اینکه بورس کالا بر عرضه سیمان کنترل و برنامه ریزی ندارد، بیان کرد: متاسفانه هنوز سیمان قیمت واقعی خود را نیافته است، اما در هر صورت سیمان در بورس کالا منافع زیادی خواهد داشت.

او می‌گوید: در حال حاضر برخی از کارخانه ها، بر اساس محل تولید تا محل و میزان حمل و نقل قیمت‌های مختلفی دارند. بعضی از کارخانجات، سیمان را با قیمت ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسانند که با احتساب کرایه حمل و نقل و ۹ درصد ارزش افزوده با قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. در صورتی که در گذشته با قیمت ۶۰ هزار تومان می‌رسد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده