تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۲
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۳۵۰۶۲
سرویس خبر : انرژی

مشترکان پرمصرف منتظر قبض برق نجومی باشید

‌می‌متالز - براساس اعلام مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، طبق طرحی که در انتظار تصویب هیات دولت است، تعرفه برق مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف می‌کنند، برای مصارف مازاد بر این مقدار با تعرفه‌ای معادل بهای تمام شده محاسبه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، طرحی در دولت درحال بررسی است که تعرفه مشترکان پرمصرف برق را به شدت افزایش می‌دهد. در این طرح، مشترک پرمصرف کیست و تعرفه او چقدر است؟

اظهارات مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد بر اساس طرحی در دولت که مراحل کارشناسی آن به پایان رسیده و در انتظار تصویب هیات دولت است، تعرفه برق مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف می‌کنند، برای مصارف مازاد بر این مقدار با تعرفه‌ای معادل بهای تمام شده محاسبه خواهد شد.

کمبود برق، پدیده‌ای بود که امسال به طور ملموس در بخش خانگی مشاهده شد و رنگ خطر را برای اصلاح زیرساخت‌ها و الگوی قیمتی هزینه برق به صدا درآورد. در این خصوص، ۱۴ شهریور امسال مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از افزایش تعرفه برق برای بسیار پر مصرف‌ها و نصف شدن بهره مندی آنان از یارانه برق خبر داد.

مشخصات ۴ گروه مشترک برق

طبق دسته بندی‌های موجود، مشترکین برق به طور کلی به چهار دسته کم مصرف، خوش مصرف، پرمصرف و بسیارپرمصرف تقسیم بندی می‌شوند. در مناطق عادی (یعنی غیر گرمسیر کشور)، کم مصرف‌ها آن‌هایی هستند که کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارند و بر این اساس، هزینه برق آنان رایگان است. خوش مصرف‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف می‌کنند و قبض برق آن‌ها تا ۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

پرمصرف‌ها آن‌هایی هستند که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند، اما بسیار پر مصرف‌ها که به تازگی قبض چند میلیونی برخی از آن‌ها در ماه‌های اخیر خبرساز شده و تعداد آن‌ها از بین ۳۰ میلیون مشترک خانگی، ۸۵۰ هزار مشترک (معادل کمتر از ۳ درصد کل مشترکین برق خانگی) تخمین زده می‌شود، بیش از دو برابر الگو یعنی بیش از ۶۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، برق مصرف می‌کنند.

یارانه خواری ۵ هزار میلیاردی توسط قشر ۳ درصدی در ۶ ماه!

طبق گزارش مذکور در شهریورماه، رجبی مشهدی با بیان این که تعرفه برق مازاد بر دو برابر الگوی مصرف مشترکان بسیار پر مصرف از ۳۰۰ به ۸۰۰ تومان افزایش یافت برآوردی ارائه کرد که نشان می‌داد، حتی با تعرفه‌های جدید این مشترکین از یارانه‌های هنگفتی بهره مند می‌شوند.

وی گفت: میزان برقی که قشر پر مصرف (مازاد بر دو برابر الگوی مصرف) مصرف داشته اند، از ابتدای امسال، ۵ میلیارد کیلووات ساعت تخمین زده شده است. با توجه به این که قیمت تمام شده برق در کشور به طور میانگین حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان بوده، بنابراین مشترکان پرمصرف در شش ماه، تنها برای مصرف مازاد دو برابر الگوی مصرف، معادل ۵ هزار میلیارد تومان از جیب بیت المال، یارانه دریافت می‌کردند.

با این حال و با افزایش قیمت برای پله پر مصرف، ۲٫۵ هزار میلیارد تومان از ما به تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش که پیشتر از منابع دولت و در قالب یارانه پرداخت می‌شد، از مشترکان پرمصرف گرفته خواهد شد.

طرح کاهش یارانه برق بسیار پرمصرف‌ها در دستور کار دولت

با این اوصاف، رجبی مشهدی دیروز از طرحی در دولت خبر داده است که بیش از پیش، کاهش یارانه بسیار پرمصرف‌ها را هدف قرار می‌دهد.

وی گفت: «پیرو بند‌ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای اصلاح تعرفه‌های مشترکان خانگی، مراحل کارشناسی طرحی به پایان رسیده که در صورت تصویب آن در هیات دولت، با کاهش یارانه برق پرداختی به این دسته از مشترکان، نرخ برق مصرفی مشترکان پرمصرف با قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت در صورت تصویب این طرح، تعرفه مازاد مصرف این گروه از ۸۰۰ تومان به نرخ‌های بالای هزار و ۳۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده