تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۳۵۳۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقویت شرکت‌های دانش بنیان و فناوری محور در حوزه معادن

‌می‌متالز - نماینده مردم بویین زهرا در مجلس با بیان اینکه فعال سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناوری محور در حوزه معادن و واحد‌های معدنی را تقویت کنیم. '

به گزارش می‌متالز، روح الله عباسپور رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به غیرفعال بودن بخشی از معادن استان قزوین گفت: تلاش ما این است که از طریق کمیسیون صنایع و معادن مجلس قوانین حوزه معادن را به روز کنیم تا هر سرمایه گذاری بدون تخصص و کم سابقه‌ای نتواند جواز بهره برداری از یک معدن را بگیرد و بعد سال‌ها آن را غیرفعال نگه دارد. چرا که در این شرایط اقتصادی و نیاز جوانان به درآمد و شغل این کار تبعات سنگین اجتماعی دارد.

نماینده مردم بویین زهرا وآوج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار معدن ارزشمند کشور راکد و تعطیل هستند، اظهار داشت: وقتی معادن و واحد‌های معدنی ما فعال می‌شوند که صنایع و واحد‌های صنعتی پایین دست آن‌ها فعال شده باشند و فعال شدن این صنایع معدنی هم در گرو افزایش فروش محصولات تولیدی آنهاست.

وی اضافه کرد: فعال سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است؛ به همین خاطر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال ایجاد جهش صادراتی در بین صنایع زیرمجموعه معادن است. متأسفانه در ۸ سال اخیر به ظرفیت صادراتی معادن بیشتر از گذشته کم توجهی شد و ما شاهد یک عقب گرد جدی در حوزه صادرات محصولات معدنی بودیم.

وی یادآور شد: البته یکی از رویکرد‌های مهم مجلس یازدهم تقویت دیپلماسی اقتصادی است و در این حوزه هم به کلی گویی بسنده نکردیم و بنا داریم با اعلام ظرفیت‌های صادراتی هر کدام از کشور‌های همسایه در بخش‌های مختلف صنعت و معدن این ظرفیت‌ها را به وزارت خارجه اعلام کنیم تا بر حسب اولویت بندی بتوانیم در چارچوب افزایش تعاملات دیپلماتیک تجاری گام برداریم.

نماینده آوج و بویین زهرا در مجلس یادآورشد: اعتقاد ما این است که باید شرکت‌های دانش بنیان و فناوری محور در حوزه معادن و واحد‌های معدنی را تقویت کنیم تا بتوان از ظرفیت‌های پنهان معادن هم برای تولید محصولات دانش بنیان استفاده کرد. ضمن اینکه کارخانجات ما هم باید تلاش کنند تا مواد و متریال جدید صنعتی مورد نیاز خود را از طریق ارتباط با صنایع معدنی تولید کنند.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده