تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۶
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۳۵۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ادامه روند صعودی سکه/ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه امروز ۱۸آبان

‌می‌متالز - فلزات گران‌بهای داخلی که از آغاز معاملات هفته رشد قیمت خود را آغاز کرده بودند، دیروز نیز هم زمان با رشد اونس جهانی به این روند ادامه دادند. طلا گرمی که طی معاملات یکشنبه مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را رد کرده بود دیروز به یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان در هر گرم رسید.

به گزارش می‌متالز، بازار طلا و سکه روز دوشنبه هم زمان با رشد نرخ دلار، صعودی شد؛ به طوری که هر سکه امامی با رشد بیش از ۱۸۰‌هزار تومان، از سطح مهم ۱۲میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان فاصله گرفت و به قیمت ۱۲میلیون و ۲۲۰‌هزار تومان افزایش یافت. به گفته عده‌ای از تحلیلگران فنی شکست این سطح موجب ازسرگیری هیجانات خرید سکه شده است.

در این میان، شماری از معامله گران باور دارند که وضعیت آتی بازار سکه به روند قیمت دلار بستگی دارد. در صورتی که دلار به سطوح بالای قیمت ۲۸‌هزار تومان طی هفته پیش‌رو رشد کند، سکه امامی نیز به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. علاوه بر این، معامله گران به منظور کسب سود با تقویت بیشتر قیمت‌ها نیم‌نگاهی هم به روند طلای جهانی در هفته جاری دارند که تحرکات این دو بر روند طلا و سکه موثر است.

مقاومت فنی طلا

اونس طلا در بازار جهانی اولین روز معاملاتی هفته را با نوسانات کاهشی آغاز کرد و (در ساعت ۲۰ روز گذشته) در سطح۱۸۲۳دلار مورد دادوستد قرار گرفت. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند روز گذشته طلای جهانی می‌توان به فشار‌های ناشی از گزارش‌های آماری اشتغال آمریکا طی هفته گذشته و همچنین سیاستگذاری‌های پولی فدرال‌رزرو و برنامه‌های دیگر بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک‌های مرکزی اروپا و چین اشاره کرد. تحلیلگران معتقدند فضای مناسبی برای قیمت طلا در بازار‌ها فراهم شده است، اما برخی هنوز خاطرنشان می‌کنند که بازار با مقاومت فنی قابل‌توجهی روبه‌روست. با این حال به گفته برخی از فعالان این بازار، احتمال می‌رود برای بازه زمانی بلندمدت، اونس جهانی وارد رنج منفی شود؛ آن هم به دلیل اینکه بانک‌های مرکزی نهایتا سیاست‌های تحکیم پولی خود را به اجرا خواهند گذاشت تا تورم را کنترل کنند.

تحلیلگران اظهار کردند آمار اشتغال ماهانه بهتر از حد مطلوب آمریکا که روز جمعه منتشر شد، بعید است موضع موافق پایین ماندن نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا را تغییر دهد و بازار‌ها اکنون منتظر انتشار شاخص قیمت مصرفی در روز چهارشنبه هستند.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت “آی جی مارکتس” در این باره گفت: آمار تورم اگر بالاتر از حد انتظارات باشد، وحشت نسبت به افزایش نرخ‌های بهره را ایجاد خواهد کرد، اما تا زمانی که مطابق یا کمتر از حد انتظارات باشد، تصور نمی‌کنم کسی به وحشت بیافتد. اگر طلا بالای قیمت ۱۸۳۰ دلار را بشکند، می‌تواند به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار حرکت کند. با این حال احتمالا در بلندمدت روند کاهشی پیدا می‌کند، زیرا بانک‌های مرکزی نهایتا سیاست‌های تحکیم پولی را به اجرا خواهند گذاشت تا تورم را کنترل کنند.

سیاست‌های پولی تسهیلی که برای پشتیبانی از رشد اقتصادی در دوران پاندمی کووید ۱۹ به اجرا گذاشته شدند، باعث شدند طلا به بالاترین قیمت در بیش از دو سال اخیر صعود کند، زیرا نرخ‌های بهره نزدیک به صفر، هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می‌دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده