تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۳۵۵۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲ نوع وام مسکن برای روستایی‌ها/ اقساط ۷۰۰ هزار تومانی برای ساکنان روستا!

‌می‌متالز - روستاییانی که قصد خرید خانه یا ساخت آن را دارند، می‌توانند از دو گزینه وام مسکن روستایی استفاده کنند، یکی طرح دولت برای ساخت چهار میلیون واحد و دیگری وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی است.

به گزارش می‌متالز، روستاییانی که قصد خرید خانه یا ساخت آن را دارند، می‌توانند از دو گزینه وام مسکن روستایی استفاده کنند، یکی طرح دولت برای ساخت چهار میلیون واحد و دیگری وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی است.

وام ۲۵۰ میلیون تومانی

در حال حاضر روستاییان می‌توانند در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند. در این طرح برای روستاییان وام ۲۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

طرح جهش مسکن یک طرح دولتی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال آینده است. یکی از گروه‌هایی که می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند روستاییان هستند.

نرخ سود این وام طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد محاسبه شده، اما وزیر راه اعلام کرده که نرخ این سود برای اقشار کم درآمد کمتر است. یکی از پیش‌بینی‌ها این است که وام ۲۵۰ میلیون تومانی برای روستاییان با نرخ سود ۵ درصد محاسبه شود.

اگر این وام با سود ۵ درصد به روستایی‌ها داده شود در واقع نوعی از وام قرض‌الحسنه حساب می‌شود. همچنین با توجه به اقساط بلندمدت ۲۰ ساله (۲۴۰ ماهه) به نظر می‌رسد این وام به صرفه است.

اگر نرخ سود ۵ درصد برای این وام مسکن روستایی محاسبه شود، متقاضیان روستایی باید ماهانه قسط یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی بپردازد.

اما اگر این نرخ سود محاسبه نشود یا شخصی از متقاضیان از نظر دولت جزو دهک‌های کم‌درآمد محسوب نشود این وام را باید با نرخ سود ۱۸ درصد به بانک بازگرداند که در این صورت اقساط آن سه میلیون و ۸۵۸ هزار تومان محاسبه می‌شود.

وام ۱۰۰ میلیون تومانی

خرداد ماه امسال بود که دولت قبل افزایش وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد. این وام در سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود.

قبلا مدت بازپرداخت این تسهیلات ۱۵ ساله بود که به ۲۰ سال افزایش یافته است. همچنین با توجه به این که نرخ سود این وام ۵ درصد است بنابراین اقساط ماهیانه آن به ۶۶۰ هزار تومان می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده