به گزارش میمتالز، طی ماه اخیر شاهد تغییرات محسوسی در قیمت خودروهای عرضهشده به بازار شاهد نبودهایم و تنها درصورتیکه عرضه یک خودرو کاهش بیابد، ممکن است یک تا دو میلیون تومان از قیمت آن در بازار کاسته شود. در هر صورت بازار راه خود را طی میکند، ضمن اینکه تقاضای کاذب سرمایهای در بازار فعلی نیز وجود ندارد. خودروهایی با قیمتهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان نیز فقط ازسوی مصرفکنندگان واقعی که نیازمند خرید خودرو هستند، معامله میشود.
علت کاهش خرید و فروش خودروهای بیشاز یکمیلیاردتومان فقدان تقاضای کاذب در بازار است. متقاضیان خرید خودروهای بیشاز یک میلیارد تومان به طور قطع مالک خودرو هستند و خرید ازسوی این گروه در صورتی انجام میشود که خودرو جدیدی وارد بازار شود، درحالیکه شاهد عرضه خودرو جدید در بازار نیستیم.
در گذشته بهدلیل نوسانات ارزی و حفظ ارزش نقدینگی، خرید خودرو از بازار با هدف تبدیل نقدینگی به کالا، بیشاز نیاز واقعی انجام میشد، اما درحالحاضر شرایط بازار تغییر کرده به طوری که فروشنده در بازار وجود دارد، ولی از تعداد خریداران به میزان چشمگیری کاسته شده است.
اگر بر میزان عرضه خودرو به بازار طی چهار تا پنج ماه گذشته افزوده میشد، به دلیل افت تعداد خریدار، ریزش قیمتها در بازار و کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار اتفاق میافتاد، اما به دلیل برخی سوءمدیریتها در بازار، خودرو چندان به بازار عرضه نشد بههمین دلیل قیمتها روند ثابتی را در پیش گرفتهاند.
بیشترین میزان نیاز بازار به خودروهای داخلی را دو شرکت بزرگ خودروساز تامین میکنند و کاهش عرضه میتواند به دلیل کسری قطعات یا انتظار افزایش قیمت باشد. ضمن اینکه در ماههای اخیر تحویل خودرو از طریق نمایندگیها نیز کاهش یافته است.
اظهارات مثبت یا منفی مدیران ارشد ممکن است یک تا دو روز بر بازار اثر بگذارد، اما در هر صورت خودرو یک کالای مصرفی است و در زندگی شهری نقش کالای اساسی را بازی میکند، بههمیندلیل اشخاص براساس سلیقه و بودجهای که دارند، نسبت به خرید آن اقدام میکنند. اما وقتی خرید از طریق ثبتنام و قرعهکشی ممکن نباشد، مشتریان روانه بازار آزاد میشوند. خرید از بازار آزاد نیز با قیمتهای بالا انجام میشود و علت افزایش قیمتها نیز عدم عرضه خودرو به بازار است.
اینکه خودرو در بازار موجود است یا خیر، بهتازگی موردتوجه خریداران قرار گرفته، اما اکنون موجودی بازار اندک است.