تاریخ: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۳۵۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مانع سودسازی قطعه سازان بورسی

مانع سودسازی قطعه سازان بورسی
‌می‌متالز - بازار سرمایه در فراز و فرود‌های شدید ماه‌های اخیر خود، در دو‌ماه گذشته با برتری فروشندگان روبه‌رو شد و ریزش دسته‌جمعی سهام، گروه‌های مختلف را متاثر کرد تا جایی‌که گروه خودرویی و زیر‌مجموعه قطعه‌سازان آن نیز که رشد چندانی در‌ماه‌های اخیر ثبت نکرده بودند نیز به کف کانال حمایتی خود رسیده و حتی پایین‌تر از آن نیز معامله شدند

به گزارش می‌متالز، نیما میرزایی تحلیلگر بازار سرمایه نوشت؛ بازار سرمایه در فراز و فرود‌های شدید ماه‌های اخیر خود، در دو‌ماه گذشته با برتری فروشندگان روبه‌رو شد و ریزش دسته‌جمعی سهام، گروه‌های مختلف را متاثر کرد تا جایی‌که گروه خودرویی و زیر‌مجموعه قطعه‌سازان آن نیز که رشد چندانی در‌ماه‌های اخیر ثبت نکرده بودند نیز به کف کانال حمایتی خود رسیده و حتی پایین‌تر از آن نیز معامله شدند و با شدت‌گرفتن عرضه‌ها در هفته گذشته، موضوع به‌طور ویژه در تیم اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات حمایتی موردنیاز برای خروج بازار از شرایط بحرانی و برگشت به مسیر رشد بنیادی اتخاد شد.

از جمله مهم‌ترین این اقدامات اعلام رئیس جدید سازمان بورس درباره افزایش قیمت خودرو و تغییر فرمول قیمت‌گذاری دستوری برای این گروه بود. همین سیگنال مهم کافی بود تا این گروه به‌صورت یکپارچه با استقبال معامله‌گران روبه‌رو شده و رشد قابل‌توجهی را ثبت کند، اما بخشی از زیرمجموعه‌های این گروه را قطعه سازان تشکیل می‌دهند.

وضعیت سودسازی قطعه سازان

این زیر گروه به دلیل مسائل گوناگون از جمله تاخیر چند ماهه در دریافت مطالبات، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و مدیریت غیر کارآمد با مشکل سود‌سازی روبه‌رو است و همانند صنایع بورسی دیگر امکان جذابیت بالا در دستیابی به p/ e‌های جذاب را فعلا در اختیار ندارد.

«خکمک»: حوزه فعالیتی این کارخانه، تولید و ساخت انواع کمک فنر ماشین‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک است و در راستای سودآوری پایدار، افزایش سهم بازار هدف و اشتغال سرمایه‌های انسانی با‌انگیزه و متخصص تلاش می‌کند. شرکت کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا با مساحت ۱۶.۷۲۰ متر‌مربع نخستین کارخانه تولید‌کننده کمک فنر‌های هیدرولیکی و تلسکوپی در ایران است که از سال ۱۳۵۵ شروع به بهره‌برداری کرده است.

در ۲۵اسفند سال۵۸، شرکت مشمول قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شد و در ۲۸اسفند ۵۸، امور شرکت به هیات‌مدیره منتخب سازمان صنایع ملی ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شد. شرکت خانجات کمک‌فنر ایندامین سایپا در تاریخ ۱۴شهریور ۱۳۴۹، در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۸آبان ۷۵ به شرکت سهامی‌عام تبدیل شد و به‌دنبال آن در تاریخ ۱۸ اسفند ۷۵، در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و هم‌اکنون در بازار دوم بورس با نماد «خکمک» در گروه «خودرو و ساخت قطعات» قرار گرفته است.

شرکت کارخانجات کمک‌فنر ایندامین سایپا در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰به ازای هر سهم ۱۵ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰درصد افزایش داشته است.

کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا در مهر‌ماه امسال، مبلغ ۱/ ۴۸میلیارد تومان درآمد داشته که تمام آن مربوط به فروش داخلی شرکت است.

بر اساس گزارش ماهانه این شرکت، این رقم فروش ماهانه نسبت به‌ماه شهریور به میزان ۱۴‌درصد کاهش و نسبت به میانگین‌ماه‌های قبل ۷‌درصد افزایش داشته است. شرکت نسبت به دوره یک‌ماهه مشابه سال قبل ۷/ ۳۵‌درصد افزایش درآمد داشته است.

از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ ۳۰ مهر‌ماه ۱۴۰۰ جمع درآمد‌های شرکت ۹/ ۳۴۱میلیارد تومان بوده است. این رقم نسبت به درآمد شرکت در دوره مشابه سال قبل (برابر با ۳/ ۲۶۵میلیارد تومان به میزان ۹/ ۲۸‌درصد افزایش یافته است.

طبق آمار‌ها سود خالص این شرکت در ۶ ماهه ابتدایی امسال به میزان ۴۹۲ میلیون تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۲۳‌درصد رشد کرده است. رقم پایین سود خالص به دلیل مقادیر بالای مولفه‌هایی مانند «سایر هزینه‌های عملیاتی» و «هزینه‌های مالی» شکل گرفته، چراکه شرکت سود ناخالص ۲۸ میلیارد تومانی در این دوره را در کارنامه خود ثبت کرده است.

در ارتباط با نسبت‌های مالی این دوره آمار‌ها حکایت از نسبت حاشیه سود خالص ۱۷/ ۰ درصد، نسبت حاشیه سود ناخالص: ۵۵/ ۹‌درصد و نسبت حاشیه سود عملیاتی: ۵۷/ ۰‌درصد دارد.

«ختوقا»: شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران در سال‌۱۳۵۲ و با هدف تولید قطعات خودرو و تامین خطوط تولید صنایع خودرو‌سازی ایران تحت نام «شرکت صنعتی رضا» در مشهد تاسیس و راه‌اندازی شد. این شرکت بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ به شرکت تولیدی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) تغییر نام یافت و در سال۱۳۷۰ به شرکت سهامی عام تبدیل شد و در سال‌۷۱ به عضویت سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و در سال ۸۳ به شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران تغییر نام یافت.

شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران در دوره ۶‌ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۱۲ ریال زیان شناسایی کرده است. این درحالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۳۴ ریال سود شناسایی کرده بود.

این شرکت از ابتدای سال مالی تا تاریخ ۳۰مهر‌ماه ۱۴۰۰ درآمد حاصل از سود سهام مجمع نداشته است، بااین‌حال درآمد حاصل از سود سهام محقق‌شده شرکت تا پایان مهر‌ماه ۸/ ۷۹میلیارد تومان بوده است. ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت طی دوره یک‌ماهه منتهی به مهر‌ماه از مبلغ ۵/ ۴۴۰میلیارد تومان به مبلغ ۱/ ۴۴۴ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ابتدای دوره (۸۲/ ۰درصد) افزایش یافته است.

بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی شرکت در انتهای مهر‌ماه ۹/ ۲۹۵میلیارد تومان بوده که با رشد (۰۸/ ۵۰درصد) به مبلغ ۱/ ۴۴۴میلیارد تومان رسیده است.

شرکت یادشده در ۶‌ماه ابتدایی امسال زیان خالصی به میزان ۵/ ۷میلیارد تومان به بار آورده است، این در حالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل مبلغ ۲/ ۲۱ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده بود. این موضوع باعث شد که نسبت حاشیه سود خالص «ختوقا» به ۸۶/ ۷۹۴-‌درصد برسد.

«خزر»: شرکت فنر‌سازی زر در تاریخ مرداد ۱۳۴۳ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده است. شرکت با ظرفیت اولیه تولید مقدار هزار تن انواع فنر تخت شروع به کار کرده است. محصولات شرکت در ابتدای امر جهت تامین نیاز بازار قطعات یدکی تولید می‌شد و به مرور با توجه به افزایش نیاز بازار و دریافت سفارش از کارخانجات تولید‌کننده خودرو، ظرفیت تولید شرکت افزایش یافت تا جایی‌که ظرفیت تولید سالانه شرکت به مقدار ۱۲‌هزار تن اصلاح شد. ظرفیت تولید سالانه کنونی شرکت در یک شیفت کاری معادل ۵۵۰۰ تن است. فعالیت اصلی و محصولات شرکت، تولید انواع فنر‌های ورقی لوله‌ای برای همه انواع وسایل نقلیه زمینی و روی ریل و همچنین تولید انواع و اقسام فنر‌ها و انواع قطعات وسایل نقلیه موتوری و صنعتی و ماشین‌های کشاورزی و واردات و صادرات و توزیع مواداولیه و مصنوعات نیمه‌ساخته.

فعالیت‌های دیگر شرکت تولید و فروش قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو، شامل میل موجگیر و توشن بار جهت تامین نیاز کارخانجات خودرو‌سازی است که در حال‌حاضر توسط شرکت زر گلپایگان انجام می‌شود. همچنین استقرار ماشین‌آلات تولید فنر و استقرار و بهره‌برداری خط تولید پابند فنری ریل از دیگر پروژه‌های کارخانه فنر‌سازی زر است که در حال‌حاضر توسط شرکت فنر‌سازی زر سیستان انجام می‌شود. شرکت فنرسازی زر در دوره ۶ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰به ازای هر سهم ۲۲۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵درصد افزایش داشته است.

فنرسازی زر در دوره یک ماهه مهر‌ماه ۱۴۰۰، مبلغ ۳/ ۲۳میلیارد تومان درآمد داشته است که ۷/ ۹۸‌درصد آن مربوط به فروش داخلی و ۲/ ۱‌درصد آن مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به‌ماه قبل ۹۷/ ۲۲‌درصد کاهش و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۷۲/ ۲۰‌درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۹۱/ ۵۹‌درصد افزایش درآمد داشته است.

از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ ۳۰مهر‌ماه ۱۴۰۰جمع درآمد‌ها شرکت ۱۴۶ میلیارد تومان بوده است و این در حالیست که جمع درآمد در دوره مشابه سال قبل برابر با ۱/ ۷۴ میلیارد تومان بوده که ۹۷‌درصد افزایش یافته است.

شرکت در این دوره ۶/ ۱۳۸میلیارد تومان فروش داخلی داشته است و این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل این مقدار برابر با ۵/ ۷۰ میلیارد تومان بوده که ۴/ ۹۶‌درصد افزایش یافته است. همچنین شرکت یادشده در این دوره ۳/ ۷میلیارد تومان صادرات داشته است و این در حالیست که در دوره مشابه سال قبل این مقدار برابر با ۵/ ۳ میلیارد تومان بوده که ۵/ ۱۰۷‌درصد افزایش یافته است.

سود خالص شرکت در دوره مذکور ۷/ ۱۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۲/ ۴۵درصد رشد داشته است.

سود ناخالص و عملیاتی‌ «خزر» هم به ترتیب ۹/ ۳۵میلیارد و ۹/ ۲۶ میلیارد تومان بوده است. این شرکت در دوره مذکور نسبت حاشیه سود خالص ۴۴/ ۱۴‌درصد را به ثبت رسانده است؛ رقمی که نسبت به دیگر شرکت‌های هم گروه خود قابل‌توجه بوده است.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده