به گزارش میمتالز، اتاق کاشان در برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی و صنایع وابسته آن، نقش کلیدی بازی کرد و با همکاری سازمان توسعه تجارت، جمعی از تشکلها و تولیدکنندگان، توانست قاعدهای روشن برای حضور سالانه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت فرش ماشینی طراحی کند.
رئیس اتاق کاشان در خصوص نحوه امتیازدهی و رتبهبندی و رویکرد تازه اتاق کاشان به حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در آخرین روز سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی فرش ماشینی گفت: از دو سال گذشته وزرای مختلف، با دستوراتی صریح، اجرای نمایشگاه فرش ماشینی و صنایع وابسته و سیاستگذاری آن را به نمایندگی از تشکلهای فرش ماشینی به عهده اتاق کاشان گذاشتند و ما هم با همکاری سازمان توسعه تجارت تلاش کردیم کار را در کمال صداقت و شفافیت و در جهت تقویت رقابت سالم پیش ببریم.
محمود تولایی افزود: به دنبال این مسوولیت، با تأسیس شورای سیاستگذاری، از تمام تشکلها دعوت کردیم و در جلسات متعدد فعالان در همه موضوعات، اظهارنظر کردند و مجموعاً با رسیدن به یک جمعبندی به شکل متفقالقول با اعمال نظرات جمعی تمام تشکلها، تولیدکنندگان و مجری نمایشگاه توانستیم قاعدهای را که موردقبول همه حاضران بود را بر اساس فرمول و شاخصهای معینی تدوین کنیم. درنتیجه غرفهداران این دوره از نمایشگاه با رضایت خود و بر اساس امتیازاتی که از مجموع شاخصهای میزان صادرات در سه سال گذشته، تعداد کارکنان بیمه شده، تعداد حضور در نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی و ... از آن خود کرده بودند در این رویداد حضور به هم رساندند.
رئیس اتاق کاشان همچنین نسبت به اصلاح روند و فرآیندهای اجرای نمایشگاه و شنیدن نواقص آن، گفت: این روند و استاندارد هم قطعاً جای بهبود دارد. همچنین نمایشگاه در بعد بینالملل باید به تعالی برسد و بسیار راه برای پیشرفت دارد. ما باید بپذیریم که خارجیها در نمایشگاههای ما حضور داشته باشند و ضمن بازدید، صاحب غرفه باشند. باید این ظرفیتهایی ایجاد شود که تولیدکنندگان ماشینآلات، قطعات و صنایع مختلف و تمام ذینفعان صنعت فرش بتوانند این نمایشگاه متعلق به خود بدانند و در آن حضور پیدا کنند.
این فعال اقتصادی در ارتباط با حضور کمرنگ دیگر صنایع وابسته به فرش در این نمایشگاه اظهار کرد: امسال تعداد تولیدکنندگان موکت و انواع کفپوشهای غیر نساجی، در نمایشگاه محدود بود. اما امیدواریم سال آینده بتوانیم زنجیرههای دیگر تولید فرش و صنایع وابسته را هم به نمایشگاه اضافه کنیم. این نمایشگاه باید به حد عالی برسد و در جایگاه اصلی خود را پیدا کند تا بتوانیم در مجامع بینالمللی حضور داشته باشیم.
برخی صادرات از ایران به کشورهایی که خود در صنعت نساجی زبانزد هستند را زیره به کرمان بردن میدانند، اما رئیس اتاق کاشان معتقد است: علت صادرات فرش ماشینی ایران به کشورهایی، چون ازبکستان که خود در صنعت نساجی سرآمد هستند، این است که فرش ماشینی ایرانی بهعنوان فرش بسیار ظریف با شانههای بالا شناخته میشود که کشورهای دیگر قادر به تولید آن نیستند. همچنین آنها توان و ظرفیتهای تولیدی ایران را نیز ندارند. ممکن است ازبکستان در تولید نخ پنبه، بهتر عمل کند، اما این به معنای توان تولید فرش ماشینی رقابتپذیر، با فرش ماشینی باکیفیت ایرانی نیست.
او در ادامه اضافه کرد: هدف از دعوت سفرا و روسای اتاقهای مشترک بازرگانی با کشورهای دیگر به این نمایشگاه این بود که ظرفیتها و توانمندیهای ما دیده شود. هرکدام از این مدعوین به سایر کشورهای دنیا تردد دارند و پس از بازدید از این نمایشگاه قطعاً از تواناییها و دستاوردهای ما در مجامع بینالمللی سخن خواهند گفت. ما تلاش کردیم در سال اول حضور اتاق کاشان در مدیریت نمایشگاه با دعوت این افراد در حد بازدهی و توان از موقعیت پیشآمده به نفع صادرات بهرهبرداری کنیم.
تولایی در پایان با اشاره به اقداماتی که برای پیگیری و رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان از طریق اتاق کاشان انجام شده، تصریح کرد: ما بهواسطه تحریم، مشکلات و چالشهایی در مبادلات خارجی داریم؛ ازاینرو اتاق کاشان برای رفع تعهدات ارزی، زمان گرفته و تغییراتی را در نسبتها و میزانها، ایجاد کرده است. بهعلاوه، توانستیم در فرآیندهای گمرکی تغییراتی ایجاد کنیم بهنحویکه نرخ پایه گمرکی، صادراتی و تعرفهها، تغییر کند.
منبع: اخبار اتاق ایران