تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۳۶۱۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک توصیه به سهامداران صنایعی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند

‌می‌متالز - مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا معتقد است که در نهایت ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد از همین رو سهامدارنی که در صنایعی مانند دارویی و تولیدکننده روغن که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، سرمایه گذاری کرده‌اند باید نگاه بلندمدت تری نسبت به این صنایع داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، سید علی خسروشاهی، مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا با بیان این مطلب که ارز چند نرخی در طول این سال‌ها به جز خسارت و رانت در اقتصاد دستاورد دیگری نداشته است، بیان کرد: تمام کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که بالاخره باید با برخورداری تنها از یک نرخ برای ارز، دلالان را از این بازار حذف کنیم.

او به نگرانی‌های ناشی از تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه و شرکت‌های برخوردار از این ارز اشاره و اضافه کرد: این در حالی است اکثر صنایع فعال بورس از ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار نیستند.

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا می‌گوید: در حال حاضر صنایع خاصی که با کالا‌های اساسی مردم سروکار دارند، همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت دریافت می‌کنند مانند بخشی از صنایع دارویی؛ به گونه‌ای که با اعلام خبر ارسال لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس، شرکت‌های غذایی تولیدکننده روغن و دارویی در بازار سرمایه با تقاضای بالایی مواجه شدند، اما پس از اعلام خبر عدم رای این لایحه رای نیاورد، شاهد صف فروش آن‌ها بودیم.

وی بر این باور است که هیچ راهی جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، چرا که منابع مالی لازم برای این کار به واسطه تحریم‌ها و … وجود ندارد.

وی به سهامداران توصیه کرد که برای شرکت‌های غذایی تولید کننده روغن یا شرکت‌های دارویی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، باید افق سرمایه گذاری را بلندمدت‌تر تعریف کرد چرا که در نهایت این ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد.

خسروشاهی ادامه داد: اگر قرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص ارز نیمایی برای روغن باشد، هزینه تمام شده این کالا‌ها بیش از ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت و این موضوع مصرف کننده را متاثر خواهد کرد.

بر این اساس وی پیش بینی کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی این صنایع حدود بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان افزایش یابد و این نرخ به این صنایع اختصاص یابد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده