تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۳۶۴۵۸
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس در ماه اکتبر

‌می‌متالز - آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس در ماه اکتبر۴۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که بیشتر نتیجه افزایش تولید بالای عربستان و روسیه بوده است.

به گزارش می‌متالز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود در روز سه‌شنبه اعلام کرد افزایش تولید عربستان و روسیه تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس در ماه اکتبر را ۴۹۰ هزار بشکه در روز بالا برده است.

تولید نفت عربستان در ماه اکتبر به ۹.۸ میلیون بشکه در روز رسید، درحالی‌که در ماه قبل‌از آن برابر با ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز بود. عربستان همچنان به سهمیه خود طبق قرارداد اوپک پلاس پایبند است. روسیه هم ۹.۹۱ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر تولید داشت که بالاتر از ۹.۸۲ میلیون بشکه تولید شده در ماه سپتامبر بود. این کشور ۹۲ درصد به قرارداد اوپک پلاس پا‌یبند بوده‌است.

تعهد ائتلاف اوپک پلاس به این قرارداد در ماه گذشته میلادی برابر با ۱۱۶ درصد بود. اعضای اوپک ۱۲۴ درصد و کشور‌های غیرعضو اوپک ۱۰۳ درصد به قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس پایبند بوده‌اند.

تولید نفت اوپک ۲۱۷ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر افزایش‌یافته و به ۲۷.۴۵۳ میلیون بشکه رسید. اوپک هنوز هم نتوانسته سهم خود از افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک پلاس را تکمیل کند که به‌خاطر عدم توانایی بعضی اعضای آن در افزایش تولید نفت بوده‌است.

طبق قرارداد اوپک پلاس ۱۰ عضو اوپک ماهانه باید ۲۵۴ هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزایند.

درحالی‌که بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا یعنی عربستان تقریباً طبق سهمیه خود از اوپک پلاس افزایش تولید داشته و تولید خود را ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالا برده‌است، اما چندین کشور آفریقایی نه‌تن‌ها نتوانسته‌اند افزایش تولید داشته باشند بلکه تولید آن‌ها نسبت‌به ماه سپتامبر کاهش یافته‌است. نیجریه، گابن و گینه استوایی شاهد کاهش تولید در ماه گذشته بوده‌اند. بیشتر این کاهش مربوط به نیجریه می‌شود. تولید این کشور ۴۵ هزار بشکه در روز پائین آمده و به ۱.۳۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده‌است. این رقم بیش‌از ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه ۱.۶ میلیون بشکه‌ای این کشور است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده