تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۵۱۴
کد خبر: ۲۳۶۶۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
فرهنگ‌سازی برای استفاده از خودرو‌های تجاری پاک

پای کامیون‌های برقی به مسابقات هم باز شد

پای کامیون‌های برقی به مسابقات هم باز شد
‌می‌متالز - شرکت استارت‌آپی گاسین فرانسه، از نخستین شرکت‌کننده پاک رالی داکار که قرار است در دوره ۲۰۲۲ این مسابقات شرکت کند، رونمایی کرد. این کامیون فرانسوی که یک مدل هیدروژنی است، با نام H۲ شناخته می‌شود.

به گزارش می‌متالز، استفاده از انرژی‌های پاک، چند سالی است که توجه خودروسازان، دولت‌ها و خریداران خودرو‌های سواری و تجاری را به خود جلب کرده و باعث شده است تولیدکنندگان تمرکز خود را روی تولید مدل‌های پاک بگذارند. در همین راستا، برنامه‌های بسیاری از سوی خودروسازان برای تولید مدل‌های پاک اعلام شده است و دولت‌ها نیز مقرراتی را در خصوص محدودیت استفاده از مدل‌های دیزلی و سوخت فسیلی اعلام کرده‌اند. براساس این برنامه‌ها و مقررات، به نظر می‌رسد حداکثر تا سال ۲۰۵۰ مدل‌های آلاینده جایی در میان صنعت و بازار خودرو نداشته باشند و بسیاری از این مدل‌ها ناگزیر به توقف تولید خواهند بود. حالا استفاده از سوخت‌های پاک و مدل‌های سبز به رالی داکار رسیده و قرار است این رویداد تا سال ۲۰۳۰ به یک مسابقه پاک و بدون آلاینده تبدیل شود. در همین راستا، مقامات این رویداد از شرکت‌کنندگان درخواست کرده‌اند که تا ۱۰ سال آینده از محصولات پاک برای این مسابقات استفاده کنند. در همین راستا، یک استارت‌اپ فرانسوی از نخستین مدل پاک برای این مسابقات رونمایی کرده و آن را نه برای ۲۰۳۰ که برای دوره ۲۰۲۲ به کار خواهد گرفت. این کامیون مسابقه‌ای هیدروژنی به‌تازگی و در جریان یک رویداد با حضور لیونل مسی و سایر ستاره‌های پاریسن‌ژرمن رونمایی شد.

نخستین کامیون پاک برای رالی داکار معرفی شد

شرکت استارت‌آپی گاسین فرانسه، از نخستین شرکت‌کننده پاک رالی داکار که قرار است در دوره ۲۰۲۲ این مسابقات شرکت کند، رونمایی کرد. این کامیون فرانسوی که یک مدل هیدروژنی است، با نام H۲ شناخته می‌شود.

رالی داکار در سال ۲۰۲۲ قرار است در عربستان‌سعودی برگزار شود، اما نکته حائز اهمیت اینجاست این مسابقات تا دوره بعدی خود یعنی تا سال ۲۰۳۰ باید به یک رویداد پاک تبدیل شود. این اقدام که در راستای کاهش آلایندگی‌ها و تشویق تجاری‌سازی به تولید و عرضه محصولات کم آلاینده یا بدون آلاینده انجام می‌شود، شرکت‌کنندگان را هم به استفاده از کامیون‌های پاک و سبز تشویق می‌کند. حالا، اما شرکت گاسین نخستین تولیدکننده‌ای است که منتظر رویداد ۲۰۳۰ نشده و اولین مدل پاک را برای این سری از مسابقات در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

اثبات عملکرد «گاسین H۲» با موفقیت در رالی داکار

حضور محصولات مختلف در رویداد‌هایی از این دست، می‌تواند به نوعی تبلیغ و معرفی آن خودرو‌ها باشد. به ویژه آن که قرار است در سال ۲۰۲۲ رالی داکار در عربستان برگزار شود. شرایط خاص آب‌وهوایی و گرمای این کشور، ممکن است شرایط لازم برای حضور هر خودرویی را فراهم نکند.

این در حالی است که اگر کامیون هیدروژنی گاسین در این سری از مسابقات داکار عملکرد خوبی از خود نشان دهد، به طور قطع با گسترش استفاده از مدل‌های پاک، می‌تواند به یکی از مدل‌های پرطرفدار در این بازار تبدیل شود.

هر چند گاسین پیش از آغاز این مسابقات هم آینده خوبی را برای مدل‌های هیدروژنی خود پیش‌بینی کرده است.

اثبات توانایی‌های این کامیون در رالی داکار عربستان سعودی می‌تواند به معنای عملکرد خوب آن در شرایط عادی باشد.

نگاهی به ویژگی‌های کامیون پاک گاسین

کامیون H۲ گاسین از دو موتور الکتریکی ۳۰۰ کیلوواتی معادل ۸۰۰ اسب‌بخار بهره می‌برد. همچنین باتری‌های ۳۸۰ کیلوواتی نیز در این کامیون به کار رفته است. گاسین مدعی شده است که حداکثر سرعت این خودرو به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در طراحی ظاهری این خودرو نیز می‌توان رد پای شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا را دید. این شرکت که تا امروز طراحی بسیاری از خودرو‌های مطرح جهانی را برعهده داشته است، این بار کار طراحی نخستین خودرو پاک رالی داکار را انجام داده است. دیگر ویژگی این کامیون برخورداری از مخزن مخزن هیدروژن ۸۰ کیلوگرمی است. همچنین گاسین اعلام کرد به‌دلیل گرمای هوا در عربستان، تمرکز ویژه‌ای بر سیستم خنک‌کننده داشته است و مخزن هیدروژن آن نیز تحت شرایط ایمنی سخت آزمایش شده است تا آماده ایفای وظایف خود در رالی داکار باشد. سوختگیری این خودرو نیز به‌گفته گاسین، ۲۰ دقیقه به طول خواهد کشید و بردی معادل ۸۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

عناوین برگزیده
علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد
توضیحات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره حواشی مجمع بیمه ملت:

علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد