تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۹۹۷
کد خبر: ۲۳۶۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یارانه جدید رئیسی برای دهک‌های پایین/ به هر نفر چقدر یارانه پرداخت می‌شود؟

‌می‌متالز - دولت قصد دارد یارانه جدیدی را به هفت دهک اول جامعه پرداخت کند، اما اولویت با خانوار‌هایی هست که در چهار دهک اول قرار دارند. مبلغ این یارانه برای مشمولان چقدر است؟

به گزارش می‌متالز، یک نماینده مجلس روز گذشته از پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه جدید خبر داد. آنطور که جعفر قادری گفته دولت قصد دارد ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت کند.

همچنین قرار است چهار دهک اول درآمدی یارانه بیشتری بگیرند و سه دهک بعدی مبلغ کمتری دریافت کنند. مبلغ یارانه جدید چقدر است و مشمولان چه کسانی هستند؟

چهار دهک اول حدود ۳۴ میلیون نفر برآورد می‌شوند که معمولا منظور دولت از اقشار کم درآمد همین ۳۴ میلیون نفر است، چرا که در پاییز سال گذشته نیز دولت روحانی اعلام کرد که به اقشار ضعیف جامعه یارانه کرونا پرداخت می‌کند. در نهایت نیز ۳۴ میلیون نفر در چهار ماه پایانی سال گذشته یارانه کرونا گرفتند.

اگر قرار باشد دولت به این چهار دهک یارانه جدید پرداخت کند به هر نفر ۶۶ هزار تومان می‌رسد. اما اگر دولت تصمیم داشته باشد که به هفت دهک یارانه پرداخت کند در واقع مشمولان خانوار‌هایی می‌شوند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

هفت دهک اول درآمدی شامل ۶۰ میلیون نفر می‌شود که با بودجه ۲۷ هزار میلیارد تومانی یارانه جدید، به نفر مبلغ کمی می‌رسد.

اما این احتمال وجود دارد دولت بودجه یارانه جدید افزایش دهد که در این صورت چه مشمولان چهار دهک باشند چه هفت دهک، مبلغ یارانه جدید بیشتر می‌شود.

ظاهرا دولت قصد دارد منابع پرداخت این یارانه را از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کند، بنابراین از آنجایی که موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده مطرح است، احتمالا یارانه جدید از فروردین سال آینده پرداخت می‌شود.

اما دولت اعلام کرده که در آذر ماه خبر خوبی برای مردم دارد. ابراهیم رئیسی هم وعده داد که به هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین احتمالا پرداخت یارانه یا کارت رفاهی در آذر ماه وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده