تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۳۶۴۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چرا مجلس با دو فوریت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ مخالفت کرد؟

نوروزی: به جای یارانه نقدی کالابرگ به مردم بدهید

‌می‌متالز - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به چرایی مخالفت مجلس با دو فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی گفت: اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ حذف شود شاید بهتر باشد کالابرگ به مردم پرداخت شود و یارانه نقدی داده نشود، زیرا یارانه نقدی تورم زا است.

به گزارش می‌متالز، رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری، اعضای کمیسیون تلفیق در ابتدا به حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومان رای دادند، گفت: با توجه به نگاهی که در میان سایر نمایندگان وجود داشت، رای به ماندن این ارز گرفته شد.

وی از برخی نگرانی‌های نمایندگان در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت و بیان کرد: بخشی از مجلس معتقد است بستر‌ها و ساختار‌های لازم برای این کار فراهم نیست و به همین جهت نمایندگان به دو فوریت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رای ندادند، زیرا نمایندگان مردم دغدغه و نگرانی بابت افزایش قیمت کالا‌ها از جمله گوشت و مرغ و امثال این‌ها را دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه در دو سال اخیر تورم جهش ناگهانی داشته است، اظهار کرد: مهار تورم و گرانی یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. مدتی پیش رئیس بانک مرکزی در مجلس حضور داشت و نمایندگان اعلام کردند اگر مجلس قانع شود که با وجود حذف ارز ترجیحی، می‌توان قیمت‌ها را تثبیت کرد و همانند اجرای یارانه ها، شرایط را مهیا کرد می‌توانیم ارز ترجیحی را حذف کنیم.

وی اشاره کرد: یارانه ۴۵ هزار تومانی در زمانی که ارائه شد، می‌توانست کمک معیشت باشد، اما الان اگر حتی یارانه را به ۱۵۰ هزار تومان هم افزایش دهیم، باز هم بی ثمر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال با تصریح بر این موضوع که ارز ۴۲۰۰ تومانی به مصرف کننده واقعی نمی‌رسد، عنوان کرد: خیلی از کسانی که ارز ترجیحی گرفته اند یا کالا و نهاده را وارد نکرده اند و یا اگر هم وارد کرده اند، با قیمت آزاد به فروش رسانده اند.

وی با اشاره به اینکه دولت ممکن است با حذف ارز ترجیحی بخواهد کسری بودجه خود را جبران کند، گفت: آنچه اهمیت دارد، فشار نیامدن به مردم است، زیرا اگر ارز ترجیحی حذف شود، ممکن است قیمت مرغ حتی به ۸۰ هزار تومان نیز برسد. مردم بیش از این تحمل گرانی را ندارند و قدرت خرید به ویژه در اقشار کم درآمد پایین رفته است. در چنین شرایطی شاید بهتر باشد کالابرگ به مردم پرداخت شود و یارانه نقدی داده نشود، زیرا یارانه نقدی تورم زا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده