تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۸
بازدید: ۱۵۱۲
کد خبر: ۲۳۶۹۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان/ ذوب‌آهن به افغانستان می‌رود؟

‌می‌متالز - معدن‌کاران ایرانی به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان‌اند. آن‌ها معتقدند با روی کار آمدن طالبان، شرایط سرمایه‌گذاری در افغانستان بهتر شده و حتی ایران می‌خواهد در افغانستان کارخانه ذوب آهن بزند.

به گزارش می‌متالز، احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی در خراسان رضوی در جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران به فرصت‌های معدن‌کاری فراسرزمینی در کشور‌های همسایه اشاره کرد و گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان فرصت متغنمی است.

صفار طبسی توضیح داد: ما در زمان دولت قبلی افغانستان بسیار تلاش کردیم وارد بخش معدن افغانستان شویم، اما آمریکایی‌ها به هیچ عنوان اجازه ورود به ما نمی‌دادند.

او خاطرنشان کرد: الان وقت ورود به بازار افغانستان است. قرار نیست به افغان‌ها پول بدهیم بلکه می‌خواهیم کالا و خدمات در ازای معادن به آن‎ها دهیم و تنها به حمایت وزارت خارجه و نهاد‌های دیگر دولتی برای تامین امنیت نیاز داریم.

عضو اتاق بازرگانی اتاق خراسان رضوی همچنین افزود: در حال حاضر، شرایط افغانستان امن‌تر شده است و اگر قبلا نگران مسائل طالبان بودیم، اکنون طالبان در افغانستان حکومت می‌کنند و این کشور امن است.

با این حال مهرداد اکبریان، نایب رئیس کمیسیون معدن با اشاره به ظرفیت‌های افغانستان، مسائل و مشکلات این کشور را برشمرد: باید با دقت بیشتری درباره افغانستان تصمیم گرفت. افغانستان ذخایر بسیار بالایی دارد و معدن‌کاران ایرانی تمایل دارند در آن کشور سرمایه‌گذاری کنند، اما سابقه سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشور خیلی موفقت‌آمیز نبوده است.

مشکلات سرمایه‌گذاری در افغانستان چیست؟

او یادآوری کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک بخش خصوصی در این کشور فراهم نیست و بهتر است شرکت بزرگی مانند ذوب‌آهن به این کشور وارد شود. در حال حاضر هم خبر دارم این شرکت اقداماتی را برای آغاز فعالیت در افغانستان شروع کرده است.

اکبریان ادامه داد: احتمالا نبود زیرساخت‌ها در افغانستان اهمیت زیادی دارد و به جز این نبود قوانین پخته برای سرمایه‌گذار خارجی هم مشکل بسیار بزرگی است. برق، انرژی و جاده در این کشور هنوز توسعه نیافته است.

نائب رئیس کمیسیون معدن خاطرنشان کرد: حکومت طالبان نوپاست و مسائل خاص خود را دارد. با این حال، طالبان شرایط خاصی دارند و محتاج حضور ایرانی‌ها در بخش معدن و مواد سوختی هستند.

اکبریان یادآوری کرد: افغانستان حالا روی معادن سنگ آهن حساب کرده است. این کشور می‌تواند سالانه حدود ۵۴ میلیارد دلار درآمد و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم کند.

نائب رئیس کمیسیون با اشاره به نیاز افغان‌ها به راه‌های ترانزیتی ایران، تصریح کرد: افغانستان هم از نظر فنی و هم از نظر راه‌های آبی به ایران نیاز دارند.

اکبریان در پایان، به پتانسیل بقیه کشور‌های اطراف برای معدن‌کاری فراسرزمینی اشاره کرد: چند وقتی است که معدن‌کاری فراسرزمینی بر سر زبان‌ها افتاده است. معدن‌کاری فراسرزمینی می‌تواند آینده معدن کشور را به توسعه پایدار گره بزند. کشور افغانستان، عمان، کشور‌های آسیای میانه یا کشوری مانند استرالیا کشور‌های مناسب هستند که البته شرایط‌شان یا یکدیگر تفاوت بسیار دارند.

نایب رئیس کمیسیون معدن، استرالیا را یکی از مقصد‌های مناسب برای معدن‌کاری فراسرزمینی معرفی کرد: این کشور در بخش معدن‌کاری پیشرفته است. یکی از انگیزه‌های شرکت‌های ایرانی در این کشور، آشنایی با معدن‌کاری روز دنیا با تکنولوژی‌های پیشرفته است.

او قطر را هم یکی از مقصد‌های مناسب برای معدن‌کاری فراسرزمینی دانست: قطر از معدن‌کار و سرمایه‌گذار خارجی همیشه استقبال کرده و ارزش سرمایه خارجی را می‌داند.

در پایان این جلسه قرار شد کارگروهی در کمیسیون معدن تشکیل برای بررسی معدن‌کاری فراسرزمینی در افغانستان، ساخته شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده