به گزارش میمتالز، احمد کریمی در خصوص وضعیت تامین لاستیک ناوگان سنگین کشور و در واکنش به اظهارات یک کارشناس صنعت تایر درباره توزیع لاستیک در سامانه وزارت صمت با نصف قیمت بازار اظهار کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که یک مشکل اساسی در تامین لاستیک داریم؛ متاسفانه هنوز نیاز بخش حملونقل به لاستیک در رابطه با نوع و سایز آن توسط تولیدکنندگان داخلی شناسایی نشده است.
وی با بیان اینکه به همین دلیل تولیدکننده یا واردکننده نمیتواند با اطلاعات کامل نیاز بازار مصرف را تامین کنم، افزود: در این صورت چه اتفاقی میافتد؟ در این شرایط در مقطعی بازار میگوید فلان سایز لاستیک در بازار کم است و بلافاصله تمام ثبتسفارشها به سمت این سایز میرود و از تولید یا تامین دو سایز پرمصرف دیگر غفلت میشود.
وی با یادآوری اینکه در کشور فقط یک شرکت است که لاستیک سیمی (رادیال) تولید میکند، یادآور شد: به خاطر همین است که بخش قابل توجهی از لاستیک سنگین در سایزهای ۳۱۵ و ۳۸۵ از طریق واردات تامین میشود.
وی اضافه کرد: اینکه میگویند در سامانه جامع تجارت لاستیک موجود است باید دید در سامانه تجارت است چه سایزی است. ضمن اینکه میبینیم وقتی سایز مورد نیاز لاستیک وارد سامانه میشود، تولیدکننده لاستیک بلافاصله با عوامل توزیع خودش هماهنگ میکند که این لاستیک یک ساعت دیگر توزیع میشود.
دبیر کانون کامیونداران تاکید کرد: در واقع بلافاصله لاستیک عرضه شده توسط عوامل توزیع از سامانه خارج میشود و عملا به دست مصرفکننده واقعی نمیرسد.
کریمی در پاسخ به این پرسش که این لاستیکها چگونه از سامانه خارج میشود، گفت: توزیعکننده سند تعدادی از کامیونداران را دریافت میکند و برای هر کدام تعداد مجاز لاستیک را دریافت کرده، اما همه لاستیک را در اختیار مصرفکننده قرار نمیدهد.
وی افزود: اصلا شرایط مناسبی را در توزیع لاستیک نداریم و عملا تامین آن از طریق بازار آزاد تامین میشود. این ادعا که در حال تامین نیاز مصرفکننده از طریق سامانه جامع تجارت وزارت صنعت هستیم کاملا بحث دروغ و اشتباهی است.
وی یادآور شد: لاستیکهای مورد نیاز در بازار ۱۴ تا ۱۵ میلیون قیمت و در سامانه وزارت صمت ۱۰ یا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد. اما آیا امکان اینکه لاستیک با این قیمت به دست مصرف کننده برسد، وجود دارد؟ جواب منفی است.
این درحالی است که یک کارشناس صنعت تایر با اشاره به وضعیت نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایرهای عرضه شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم میشوند. در حوزه تایرهای وارداتی با توجه به قیمت آنها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه یک چینی در سامانه حدود ۱۵ میلیون است، در بازار نیز نرخ آن به همین صورت است.
خراسانی افزود: در بخش تایرهای تولید داخل، به دلیل آنکه یارانههای متفاوتی به تولیدکننده اعطا میشود، نرخ تمام شده آن حدود ۸ الی ۹ میلیون تومان است؛ اما با توجه با اختلاف قیمت آن با تایرهای خارجی، نرخ آن در بازار حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان است.
وی در ادامه رانندگان را عامل آشفتگی بازار تایر سنگین معرفی کرد و در واکنش به شائبه دلالی تایر سهمیهای در بازار آزاد، تصریح کرد: بسیاری از رانندهها با دریافت سهمیه تایر خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد میکنند و این موضوع که دلالان تایرها را به نرخ دولتی گرفته و در بازار آزاد میفروشند، درست نیست.
وی در خصوص اثر واردات تایرهای خارجی بر قیمت تایرهای داخلی، اظهار داشت: حضور پررنگ تایرهای خارجی سایز سنگین و نیمه سنگین در کشور موجب خواهد شد که تایر خارجی نرخ تایر در بازار را مشخص کند. البته که یک تولیدکننده داخلی در حال ورود به این عرصه است که به محض ورود محصولات آن به بازار، سهم تایر خارجی در بازار به حداقل خواهد رسید.
منبع: خبرگزاری تسنیم