تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۳۸۹۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
ادعا‌هایی که اثبات نمی‌شوند

راه اشتباه صنعت تایر ایران در تبلیغات!

‌می‌متالز - در شرایطی که تایرسازان مطرح دنیا با بهره‌گیری از به‌روز‌ترین دانش فنی سعی در بالا بردن ویژگی‌های عملکردی محصولات خود دارند، بازار تایر در ایران هنوز در گیرودار فروش لاستیک با نرخ دولتی یا آزاد است!

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که تایرسازان مطرح دنیا با بهره‌گیری از به‌روز‌ترین دانش فنی سعی در بالا بردن ویژگی‌های عملکردی محصولات خود دارند، بازار تایر در ایران هنوز در گیرودار فروش لاستیک با نرخ دولتی یا آزاد است! در چنین شرایطی که مصرف‌کننده نهایی به دنبال تامین کالای موردنیاز خود با قیمت پایین‌تر است، ویژگی‌های عملکردی تایر مانند کاهش خط‌ترمز، فرمان‌پذیری بهتر، کاهش مصرف سوخت و... جایگاه خود را در شیوه انتخاب مصرف‌کننده از دست داده است. با این‌حال باتوجه به بازار رقابتی امروز و به پشتوانه رسانه‌های تخصصی و فضای مجازی، نسل جدید به‌دنبال آگاهی یافتن از مزایا و معایب کالا‌هایی مانند تایر خودرو است و برخلاف گذشته، تولیدکنندگان صرفا با یک شعار و استفاده از کلیدواژه‌های تبلیغاتی قادر به تاثیرگذاری بر ذهنیت مخاطب نیستند. نسل جدید مصرف‌کننده تایر به شعار و کلیدواژه‌ها چندان اهمیت نمی‌دهد و به دنبال کشف حقیقت و تفاوت محصول جدید با دیگر محصولات و رقباست.

ویژگی‌های تایر را به مردم نشان دهید

امروزه اکثر تولیدکنندگان تایر عباراتی مانند تایر سبز، ترمزگیری بهتر، چنگ‌زنی بیشتر و .. را مطرح می‌کنند که برای مصرف‌کننده و مشتری به‌عنوان شعار تلقی می‌شود چراکه خریدار نمی‌تواند واقعیت مفهمومی آن را درک کند. تایرسازان ایرانی برخلاف بزرگان این صنعت در دنیا تنها به ارائه شعار بسنده می‌کنند و تا امروز مسیر نمایش ویژگی‌های تایر خود و مقایسه آن با رقبا را طی نکرده‌اند. حتی رتبه‌بندی مناسبی درخصوص تایر‌های داخلی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام نشده است تا مصرف‌کننده با ادراک بیشتر نسبت‌به انتخاب از بین محصولات شرکت‌های مختلف اقدام کند. در این بین، آنچه بیش از همه مورد انتقاد بوده؛ نوع نگاه تبلیغاتی به صنعت تایر است که هنوز طبق روال سال‌های دور، شعارگونه پیش می‌رود.

غول‌های تایرسازی دنیا چگونه تبلیغ می‌کنند؟

آیا شرکت‌های بزرگ تایرسازی دنیا مانند میشلن، پیرلی و بریجستون نیز به یک شعار و کلیدواژه بسنده می‌کنند یا راه دیگری را برای نشان دادن تمایز خود با رقبا در نظر گرفته‌اند؟ تایرسازان برزگ دنیا اگر محصول جدیدی را طراحی می‌کنند آن را از سه منظر مورد بررسی قرار می‌دهند تا مشتری نسبت به ارزش خرید این محصول آگاه شود. به‌عبارتی تولیدکنندگان بزرگ دنیا تلاش می‌کنند وجه تمایز محصول جدید خود با دیگر محصولات مشابه یا محصولات رقبا را برای مشتریان ثابت کنند. این سه موضوع (FAB) عبارتند از:

Feature یا ویژگی
Advantage یا مزیت
Benifit یا منفعت

به‌عنوان مثال زمانی که یک تایرساز مطرح جهانی لاستیکی را با سایز و پترن جدید به بازار معرفی می‌کند، به‌منظور آگاهسازی مصرف‌کنندگان خود؛ به تشریح ویژگی‌ها، مزیت‌ها و منافع حاصل از خرید آن می‌پردازد. به‌عنوان‌مثال تایری که براساس ادعای تولیدکننده ترمزگیری بهتری دارد در عمل باید مشخص شود بهبود ترمزگیری آن در جاده خیس و خشک چندمتر است و این تایر به همین دلیل امنیت سرنشینان را افزایش می‌دهد.

نکته مهمی که مشتری می‌تواند به‌راحتی در نگاه اول به آن فکر کند، بحث امنیت و کاهش مصرف سوخت است. دو موردی که مشتری به‌نوعی سود حاصل از خرید یا همان Benefit را برای خود می‌بیند. به عبارتی ارزش خرید این محصول منجر به سودآوری برای خریدار شده است.

در کنار موارد فوق به‌منظور اثربخشی بهتر و درک موضوعات مطرح‌شده، تولیدکننده‌ای که ادعای کاهش مقاومت غلتشی، بهبود ترمزگیری و ... را مطرح می‌کند، به خریدار این نوید را می‌دهد با استفاده از این محصول به دلیل پایین بودن مقاومت غلتشی، کاهش مصرف سوخت و درنهایت هزینه سوخت را خواهد داشت. یا تایری که با بهبود ترمزگیری، امنیت سرنشینان را افزایش می‌دهد قطعا باید ادعای خود را در قالب یک فیلم واقعی به مخاطبان نمایش دهد.

لازم است در فضای مجازی با یک جست‌وجوی ساده فیلم‌های تبلیغاتی واقعی برند‌های مطرح دنیا درباره موارد فوق را مشاهده کنید تا تفاوت تبلیغات را حس کنید.

امید است تولیدکنندگان داخلی تایر، صرف‌نظر از رقابت و سبقت گرفتن از یکدیگر، بتوانند شعار‌های تبلیغاتی خود را به‌عنوان اولین‌ها و. به‌صورت واقعی به مصرف‌کننده نهایی معرفی و القا کنند. باتوجه به قیمت این روز‌های بازار تایر، مصرف‌کنندگان انتظار دارند رقابت بین تولیدکنندگان تایر به‌صورت واقعی و به دور از شعار باشد، قطعا این رقابت منجر به بالارفتن ارزش برند و کیفیت کالا خواهد شد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده