به گزارش میمتالز، این میزان تولید مشتمل بر ۱۵ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۵۳۹ حلقه تایر است.
تولیدات تایرسازان در هشت ماهه امسال از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر تعداد حلقه سه درصد در همسنجی با پارسال کاهش نشان میدهد.
در هشت ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۶ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۸۱۰ حلقه تایر به وزن ۱۷۵ هزار و ۶۵۰ تن تولید شده بود.
در هشت ماهه امسال کارخانجات داخلی ۹۹ هزار و ۲۹۷ تن تایر خودروهای سواری تولید کردند که ۵۷.۷ درصد کل تولیدات را شامل میشود.
تولید تایر سواری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ کاهش پنج درصدی داشته است.
تا پایان آبانماه در تولید تایرهای وانتی در هر دو بخش بایاس و رادیال رشد به ثبت رسید و شرکتها موفق به تولید ۱۸ هزار و ۲۹۴ تن از این تایرها شدند که حاکی از رشد ۱۳ درصدی است.
در تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
تولید تایرهای باری و اتوبوسی نیز با رشد سه درصدی همراه بود و به ۳۷ هزار و ۲۲۵ تن رسید.
با این حال، تایرسازان در تولید لاستیکهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی کاهش عملکرد داشتند. در این مدت ۲ هزار و ۳۱۸ تن تایر کشاورزی سبک (افت ۲۴ درصدی)، ۱۱ هزار و ۶۹۸ تن تایر کشاورزی سنگین (کاهش ۲ درصدی) و سههزار و ۲۷۷ تن تایر راهسازی و صنعتی (افت ۲۱ درصدی) تولید شد.
برپایه این آمارها، کارخانجات تایرسازی در هشت ماهه امسال ۱۲ هزار و ۴۵۸ تن تایر دوچرخه و موتور تولید کردند که در همسنجی با پارسال رشدی ۱۸ درصدی داشته است.
با این حال، در بخش تیوب بدون تغییر در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۶ هزار و ۵۹۴ تن تولید انجام شد.
کارشناسان بخشی از دلایل کاهش تولید تایر را اشباع بازار از تایرهای رادیال عنوان میکنند که موجب کاهش تمایل به تولید آنها شده است.
مشکلات حمل بار از مبدا چین به کشور، نوسان نرخ ارز، قطعی برق صنایع از جمله تایرسازان و افزایش قیمت مداوم مواد اولیه داخلی بدون آنکه در عمل امکان افزایش قیمت متناسب فرآوردهها وجود داشته باشد، از جمله دیگر دلایلی است که برای سومین ماه متوالی کاهش تولید تایرسازان را رقم زده است.