تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۲۴۷۱۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تولید با تکنولوژی قدیمی کار دست کارخانه‌ها داد

فروش تایر‌های باری نخی، ۲۵ درصد ارزان‌تر از نرخ مصوب

‌می‌متالز - فروشندگان تایر‌های باری نخی این روز‌ها با مشکل بزرگی دست‌به‌گریبان هستند و مجبورند کالایی را که یک‌ماه زودتر وجه آن را پرداخت کرده و خریده‌اند، نه‌تن‌ها بدون سود بفروشند بلکه زیانی ۲۵ درصدی را نیز تجربه کنند.

به گزارش می‌متالز، تیراژ یک میلیون حلقه‌ای تایر‌های باری نخی در کنار کاهش محسوس استفاده از این نوع تایر‌ها در بازار ایران ازیک‌سو و از دست رفتن بازار‌های خارجی به‌دلیل ممنوعیت چندساله صادرات ازسوی‌دیگر، قیمت این گروه محصول را در بازار مصرف ۲۵ درصد کاهش داد.

فروشندگان تایر‌های باری نخی این روز‌ها با مشکل بزرگی دست‌به‌گریبان هستند و مجبورند کالایی را که یک‌ماه زودتر وجه آن را پرداخت کرده و خریده‌اند، نه‌تن‌ها بدون سود بفروشند بلکه زیانی ۲۵ درصدی را نیز تجربه کنند. بر اساس گزارش‌های میدانی از بازار، قیمت تایر‌های سنگین با تکنولوژی بایاس که مربوط به چند دهه گذشته است، به دلیل اشباع بازار و کوچک شدن بازار استفاده از این تایر‌ها به شدت در حال کاهش است و افتت ۲۵ درصدی را تجربه می‌کند.

اگرچه تایرسازان به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید و پس از چانه‌زنی‌های فراوان با سازمان حمایت موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی برای این گروه محصول در آبان‌ماه شدند اما عدم کشش بازار سبب شد در عمل این تایر‌ها بدون تغییر قیمت خرید و فروش شوند. این اتفاق به صورت غالب برای سایز ۲۴-۱۲نیز رخ داده است و آنچه برای خرید این محصول در بازار پرداخت می‌شود با قیمت مصوب سازمان حمایت ۲۵ درصد فاصله دارد؛ یعنی همان میزانی که دولت دست تایرسازان را برای بالا بردن قیمت باز گذاشت. شاید علت اصلی بروز این اتفاق را بی‌توجهی برخی تایرسازان به ارتقای تکنولوژی در ساخت کامیون‌ها و کشنده‌های تجاری نسل جدید دانست، زیرا به‌رغم پیشرفت صنعت خودرو‌های تجاری، تایرسازان ما به فکر به‌روزرسانی تکنولوژی خود نبوده‌اند.

به همین دلیل و با کوچک شدن بازار برای لاستیک‌های باری بایاس، مصرف این گروه محصول به سالانه کمتر از ۷۰۰ هزار حلقه رسیده، در حالی‌که ظرفیت نصب‌شده برای تولید لاستیک‌های باری نخی در کشور بیش‌از یک میلیون حلقه در سال است و همین اختلاف بین عرضه و تقاضا باعث برهم خوردن توازن در بازار می‌شود. با این‌حال کشور در حالی نیازمند واردات نزدیک به یک‌میلیون حلقه‌ای تایر‌های رادیال باری-اتوبوسی است که متاسفانه برخی مدیران در یک‌دهه گذشته اقدامی برای ارتقای تکنولوژی در واحد‌های تولیدی خود نکرده‌اند و به همین دلیل دولت مجبور است سالانه مبالغ هنگفتی حتی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار را صرف واردات تایر‌های باری-اتوبوسی رادیال کند. در این شرایط، اما شبکه فروش این تایرسازان بیش از دیگران دچار آسیب می‌شوند و در درازمدت نیز امکان دارد جمع مشتری‌های وفادار تولیدکنندگان این تایر‌ها به شدت کوچک شود. با این وجود با نگاهی عمیق‌تر به بازار‌های صادراتی و اعطای مجوز‌های صادراتی و حتی مشوق‌های صادراتی، می‌توان شرایط را برای فروش تولیدات فعلی و ارتقای تکنولوژی در آینده‌ای نزدیک فراهم کرد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده