تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۰۸
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۱۰۲۳۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فعالیت تایرسازان با ۱۰ درصد ظرفیت تکذیب شد/ فعالیت با حداکثر ظرفیت

‌می‌متالز - سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: فعالان صنعت تایر با حداکثر ظرفیت مشغول به تولید هستند و فقط یک کارخانه با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی تنها اعلام کرد: بر خلاف مطلبی که در روز‌های گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شده هر ۱۳ کارخانه تایرسازی فعال بوده و با ظرفیت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به تولید می‌پردازند و فقط کارخانه کیان‌تایر با ظرفیت ۱۰ درصدی فعالیت می‌کند.

هرچند در ماه‌های گذشته تامین سخت و قطره‌چکانی ارز مورد نیاز صنعت تایر مشاهده شده، اما از اردیبهشت تاکنون این روند بهبود یافته و کارخانجات نیز به شرایط موجود عادت کردند. گرچه تامین ارز برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز صنعت به سختی انجام می‌شد، اما تاکنون شرکت‌ها با استفاده از موجودی انبار‌ها توانستند به تولید ادامه دهند و اوضاع را مدیریت کنند. به‌طوری که در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴ و ۳ درصدی وزنی و از نظر تعداد حلقه تولیدی تایر به ثبت رسید.

مجموع نیاز ارزی سالیانه شرکت‌ها حدود ۲۵۰ میلیون دلار بوده و این به معنای لزوم تامین حدود ۶۰ میلیون دلار در هر فصل برای این صنعت است که بسیار کمتر از این رقم در سه ماهه نخست، دریافت شد. بدیهی است که کارخانجات برای تامین باقی‌مانده نیاز ارزی از ذخایر ارزی یا به‌ناچار از بازار آزاد اقدام خواهند کرد که این مساله بر روی قیمت تمام شده آن‌ها تاثیرگذار خواهد شد.

پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های تایرساز

مرحله نخست تولید لاستیک رادیال سنگین شرکت رازی در استان اردبیل به ظرفیت سالیانه ۱۵ هزار تن به بهره‌برداری رسید و با توجه به سهم ۳۵ درصدی شرکت بارز در تامین این دسته از تایر‌ها با ورود شرکت رازی به این عرصه به‌زودی تا دو سوم نیاز از محل این دو شرکت تامین خواهد شد و در صورتی که پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های کویر تایر و ایران‌تایر نیز به بهره برداری برسد در آینده تامین ۱۰۰ درصدی نیاز‌ها فراهم می‌شود.

تولید تایر خودرو‌های شاسی‌بلند

تایر‌های مورد نیاز خودرو‌های شاسی بلند توسط سه شرکت داخلی تولید شده و اکنون تایر‌های تا رینگ ۲۰ اینچ تولید می‌شود. بر این اساس، تایرسازان توانایی تامین تایر هر خودروی شاسی‌بلندی که در ایران تولید یا وارد می‌شود را دارند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده