تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۰۵
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۲۰۶۹۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرد:

دلایل گرانی٢٠ درصدی تایر و وعده توقف زیان شرکت‌های بورسی و غیربورسی

‌می‌متالز - انجمن تولیدکنندگان تایر با اعلام دلایل گرانی اخیر محصولات، وعده داد با افزایش ٢٠ درصدی قیمت ها، زیان شرکت‌های بورسی و غیر بورسی این صنعت، متوقف و بازار متعادل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به جلسه اخیر اعضای انجمن با وزیر صنعت اعلام کرد: ارز مورد استفاده صنعت تایر به دلار ٣٨ هزار تومانی تبدیل شده و ارز پتروشیمی‌ها نیز به همین ارز تغییر کرده، اما به موقع تخصیص نمی‌شود.

بهای مواد اولیه تولید تایر هم با سهم ٧٠ درصدی در قیمت تمام شده محصول، ٣۵ درصد افزایش یافته، اما آخرین افزایش قیمت تایر مربوط به اسفند سال گذشته و کمتر از افزایش هزینه‌های این صنعت بود؛ بنابراین افزایش قیمت ٢٠ درصدی اخیر می‌تواند بخشی از زیان شرکت‌های بورسی و غیربورسی را کاهش داده و منجر به افزایش تولید شود.

عدم تخصیص به موقع ارز طی ۶ ماه نخست سال باعث شد کارخانه‌ها با کمبود مواد اولیه مواجه و تولید کاهش یابد. به گونه‌ای که در همین مدت کاهش قابل توجهی در تولید صورت گرفت و با افزایش ٢٠ درصدی هم شاید سوددهی کارخانه‌ها تامین نشود، اما با کاهش زیان، تولیدکنندگان با تمام توان تولید خواهند کرد و با تخصیص به موقع ارز، تعادل در عرضه و تقاضا به بازار باز می‌گردد.

کمبود اخیر تولید باعث افزایش غیرمعقول قیمت‌ها شده و تایر با قیمت واقعی ۱.۵ میلیون تومانی در بازار به حدود ۲.۵ تا ٣ میلیون تومان رسید.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده