تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۲۰۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در گفت‌وگویی با کارشناسان بررسی شد:

بورس کالا تایرسازان را به سود می‌رساند؟

‌می‌متالز - صنعت تایر در چند ماه اخیر تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری همزمان با رشد تورم مشکلاتی جدی را تجربه کرده است؛ این صنعت اکنون به دنبال افزایش قیمت و عرضه محصول در بورس کالاست. اما آیا این تغییرات می‌تواند شرایط صنعت تایر را بهبود بخشد؟

به گزارش می‌متالز، چندماهی است موضوع عرضه تایر در بورس کالا مطرح است؛ بر اساس آخرین جلسه انجمن صنفی تایر، مقررشد که قیمت تایر‌های بایاس (تایر‌های وانتی، باری، کشاورزی، اتوبوسی و راهسازی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد.

گفته می‌شود یکی از راه‌های تعدیل قیمت تایر همچنین عرضه آن در بورس است؛ چرا که در حال حاضر این صنعت با معضل قیمت‌گذاری دستوری نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده است اقتصاد کشور با زیان مواجه شود. برای نمونه قیمت‌گذاری صنعت خودرو در این مدت نتیجه‌ای جز زیان نداشته و اکنون با عرضه خودرو در بورس کالا کارخانجات در حال تعدیل زیان خود هستند.

اگرچه دولت سعی کرده است به بورس نیز دست‌درازی کند و قیمت‌گذاری دستوری را به این بازار نیز تحمیل کند، اما با توجه به قوانین و دستورالعمل‌ها و همچنین شفافیت بورس، این قیمت‌گذاری دستوری امکان پذیر نیست.

در حال حاضر افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر در حال اجرایی شدن است؛ این درحالی است که در ۶ ماه اخیر شاهد افزایش قیمت تایر در بازار خرده‌فروشی هم بوده‌ایم. این افزایش، اما تنها به دلالان سود می‌رساند و در این بین کارخانجات و مردم زیان می‌کنند.

صنعت تایر از جمله صنایعی است که در چند وقت گذشته تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری قرار داشته و احتمال افزایش نرخ‌های بالاتر نیز می‌رود.

موافقت با عرضه تایر در بورس

مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر گفت: «ما موافق عرضه تایر در بورس کالا هستیم چراکه اکنون فاصله قیمت بین درب کارخانه تا بازار آزاد افزایش یافته و با عرضه تایر در بورس کالا این سود ناشی از افزایش قیمت به کارخانجات و مردم می‌رسد.»

وی اظهار کرد: «در صورت عرضه تایر در بورس کالا مابه‌التفاوت قیمت با بازار آزاد به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود، اما متاسفانه مجوزی برای این منظور صادر نشده است که صاحبان صنایع بتوانند محصول‌هایشان را در بورس کالا عرضه کنند.»

رشد صنعت تایر

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه هم در خصوص وضعیت صنعت تایر گفت: «در صنعت تایرسازی با قیمت‌گذاری دستوری مواجه بودیم و در نیمه اول سال تولیدکنندگان این صنعت با زیان مواجه شدند. در صنعت تایر با توجه به تولیدکنندگان عمده به راحتی رقابت انجام می‌شود و تایر قیمت می‌خورد در نتیجه نیازی به قیمت‌گذاری دستوری آن نیست.»

وی اظهار کرد: «عرضه تایر در بورس کالا باعث شفافیت این صنعت می‌شود و تفاوتی ندارد که متقاضیان حقیقی یا عمده اجازه خرید تایر از بورس کالا را داشته باشند در هر دو صورت شاهد شفافیت در این صنعت خواهیم بود؛ چرا که خریداران با قیمت روی تابلو معامله می‌کنند.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زیان تولیدکنندگان تایر گفت: «با توجه به قیمت فعلی اعلامی تایر و افزایش قیمت شدید مواد اولیه شرکت‌های لاستیک‌ساز به صرفه نیست؛ این تولیدکنندگان سهامدار خصوصی دارند و این زیان از جیب سهامداران خصوصی خارج می‌شود.»

خبری‌زاد ادامه داد: «عرضه لاستیک در بورس کالا باعث شفافیت و ایجاد یک نرخ منصفانه برای این محصول می‌شود. در نهایت نیز عرضه تایر در بورس باعث تعادل قیمتی به صرف خریداران خرد و تولیدکنندگان می‌شود.»

اثر تغییر روش فروش تایر بر نماد‌های تایرساز

وی در خصوص وضعیت تایر در بورس گفت: «عرضه تایر در بورس کالا باعث سودآوری این صنعت می‌شود و با افزایش سودآوری سرمایه‌گذاران نیز اقبال بیشتری برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت و به تبع این سرمایه‌گذاری صنعت تایر در بورس نیز رشد می‌کند.»

به طور کلی عرضه تایر در بورس کالا می‌تواند از افزایش قیمت رانتی این حوزه جلوگیری کند و سود ناشی از افزایش قیمت‌ها نیز به تولیدکنندگان برسد و مردم نیز از خرید تایر زیان نکند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده