به گزارش میمتالز، این میزان تولید مشتمل بر ۲۰ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۲۳ تن انواع تایر بایاس و رادیال سواری، وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی است.
رشد تولید این محصولات در حالی است که تولیدکنندگان همچنان از قیمتگذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی پروژههای تایرسازی از سوی بانکها، به عنوان سه چالش اصلی صنعت تایر یاد کرده و گلای دارند.
در این مدت ۱۳۵ هزار و ۵۸۶ تن تایر بایاس و رادیال سواری تولید شد که حاکی از رشد هفت درصدی است.
با توجه به آمارها، تولید تایر سواری ۶۲ درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل میدهد.
تولید تایر سواری بایاس با افت ۶۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به ۱۶۶ تن رسید که در مقایسه با ۱۳۵ هزار و ۴۲۰ تن تایر سواری رادیال، افت چشمگیری نشان میدهد.
در ۱۰ ماهه امسال تایرسازان ۲۱ هزار و ۱۳۷ تن تایر وانتی بایاس و رادیال تولید کردند که نشاندهنده افت ۹ درصدی است.
در این میان تولید تایر وانتی بایاس با افت ۱۵ درصدی و تایر وانتی رادیال با رشد ۳۴ درصدی در همسنجی با پارسال همراه شد.
تا پایان دیماه امسال، تولید تایر باری اتوبوسی با کاهش ۹ درصدی همراه شد و به ۴۲ هزار و ۸۴۷ تن رسید. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید تایرهای بایاس این دسته با کاهش ۱۸ درصدی و رادیال با رشد ۲ درصدی همراه شد.
نکته بارز در این آمارها، کاهش شدید سهم تایرهای بایاس است که به نظر میرسد با توجه به فناوری قدیمی این دسته از تایرها، تمایل شرکتها برای تولید آنها کاهش یافته است.
در تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
تا پایان دیماه همچنین ۱۵ هزار و ۴۴۲ تن تایر کشاورزی (افت ۱۰ درصدی) و سههزار و ۵۸۸ تن تایر راهسازی و صنعتی (کاهش ۱۱ درصدی) از سوی کارخانجات تولید شد.
برپایه این آمارها، در ۱۰ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۶۶۱ تن تایر دوچرخه و موتور و هفتهزار و ۵۵۲ تن تیوب تولید شد که به ترتیب رشد ۲ درصدی و افت ۱۱ درصدی نشان میدهد.
همچنین شرکتهای یاد شده توانستند پنجهزار و ۴۸۵ تن فلپ، تسمه نقاله، شیلنگ و ... تولید کنند که در مقایسه با ۶ هزار ۶ تن تولید مدت مشابه پارسال، کاهش نشان میدهد.
صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است.
به گفته کارشناسان، در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین ۳.۵ تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد.
فعالان این صنعت خواستار خروج از قیمتگذاری دستوری و انجام قیمتگذاری محصولات توسط خود شرکتها هستند یا حداقل عرضه تایر در بورس به آنان اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسبتری به دست مصرفکنندگان واقعی خواهد رسید.
این روزها در برخی محصولات تایر شاهد تفاوت ۵۰ تا ۹۰ درصدی قیمت کارخانهای و بازاری هستیم.
منبع: اگزیم نیوز