تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۹۲۱۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است

‌می‌متالز - درباره کلیت اقتصاد کشورمان باید گفت که آن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، البته این موضوع در تمام حوزه‌ها (بازار سرمایه، حوزه صنعت، تجارت بین‌المللی و ...) باید مورد بررسی قرار بگیرد. شرایط فعلی نمایانگر این است که به‌صورت کلی در اقتصاد روز‌های خوبی را سپری نمی‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، دولت رئیسی در شرایطی وارد آخرین ماه از سال ۱۴۰۱ شده که قیمت دلار رکورد تاریخی ۴۵ هزار تومانی را شکسته و شواهدی از توقف روند افزایشی نرخ ارز نیز مشاهده نمی‌شود. نرخ تورم نیز در محدوده بالای ۴۰ درصد نوسان می‌کند و مرکز آمار از تداوم روند رو به رشد تورم آن خبر داده بود.

آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است

مجید افشاری راد، عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تشریح کرد: درباره کلیت اقتصاد کشورمان باید گفت که آن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، البته این موضوع در تمام حوزه‌ها (بازار سرمایه، حوزه صنعت، تجارت بین‌المللی و ...) باید مورد بررسی قرار بگیرد. شرایط فعلی نمایانگر این است که به‌صورت کلی در اقتصاد روز‌های خوبی را سپری نمی‌کنیم، ولی ممکن است در بعضی حوزه‌ها شاهد اتفاقاتی مثبت و مفید باشیم. فعلاً وضعیت تولید یا رونق آن با مسائل اساسی و زیرساختی مواجه است، یعنی اقتصاد برای ورود به رونق از جانب سمت عرضه با مشکل مواجه است. باید این مشکلات زیرساختی، زیربنائی و مشکلات تولید مرتفع شود کما اینکه امسال سال تولید، اشتغال و دانش‌بنیان نام‌گذاری شد اینکه چه اتفاقاتی در حوزه تولید رخ‌داده است؛ آیا این اقدامات باعث افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان یا رشد سرمایه‌گذاری در آن‌ها شد تا منجر به رونق طرف تولید در اقتصاد شود.

وی ادامه داد: برآیند این روز‌ها نمایانگر این اتفاقت نیست، همچنین با افزایش نرخ ارز و بحث خروج سرمایه از بورس و ارتباط بازار پول با سایر بازار‌ها حداقل تا پایان سال برای افزایش تولید و رونق اقتصادی چشم‌انداز مثبتی را نمی‌توان متصور بود حداقل با شرایط فعلی نمی‌توان این تصور را داشت.

سرمایه اجتماعی آسیب خورده است

این اقتصاددان اظهار داشت: قدرت خرید واقعی جامعه بر اساس تورم به‌شدت کاهش پیداکرده است، حتی تقاضا برای کالا‌های مصرفی و عمر مفید کمتر از یک سال هم کاهش پیداکرده و عملاً بسیاری از گروه‌های کالای از سبد خانوار حذف‌شده است یا در حقیقت مخارج افت را تجربه کرد؛ بنابراین با مفروضاتی که شاهد آن هستیم وضعیت معیشت افراد جامعه تا پایان سال با همین منوال پیش خواهد رفت مگر اینکه اتفاق‌های خاصی در حوزه‌های مختلف (بازار سرمایه، رونق آن، تجارت خارجی، کاهش تحریم و دیگر مباحثی که به‌نوعی اقتصاد را متأثر می‌سازد) رخ دهد و بارقه‌های امید به مردم تزریق شود، در شرایط فعلی یکی از متغیر‌های تأثیرگذار سرمایه اجتماعی است که آسیب خورده و اعتماد از بین رفته است.

بازار سرمایه بهترین محل برای پوشش سرمایه خرد

افشاری راد در پایان گفت: در بحث سرمایه‌گذاری خرد، ورود به مباحثی همچون بازار ارز، مسکن، طلا و سکه ریسک سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد و هم مبالغ سرمایه‌گذاری اولیه هنگفتی نیاز دارد که این موضوع با توجه به شرایط موجود در بازار سرمایه دیده نمی‌شود. بورس اگر حمایت لازم از جانب دولت صورت گیرد و بارقه‌ای امیدی از شکوفای اقتصادی در جامعه نمود پیدا کند، بازهم جایگاه مناسبی را برای جذب سرمایه خرد مردم به خود اختصاص می‌دهد. البته که این موضوع مستلزم شروطی است که باید محقق شود. از طرفی ورود به بازار ارز با حداقل سرمایه ریسک سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد، یا ورود به بازار مسکن یا سکه و طلا یا حتی خودرو با ریسک سرمایه‌گذاری بالایی مواجه است. عمدتاً در کشور‌های توسعه‌یافته هم بازار سرمایه است که محیطی امن برای پوشش سرمایه خرد مردم به‌حساب می‌آید.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده