تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۹۳۸۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر مطرح کرد؛

سود صادرات تایر در جیب دلالان

‌می‌متالز - مصطفی تنها گفت: قیمت‌گذاری دستوری باعث شده محصولات صنعت تایر در داخل بازار با قیمت پایینی عرضه شود و عده‌ای از دلالان از این موضوع سوءاستفاده کرده و لاستیک را به صورت قاچاق به خارج از کشور صادر کنند. متاسفانه ظرفیت صادرات برای شرکت‌های تولیدی کاملا از بین رفته و به جای تولیدکنندگان، دلالان از ظرفیت صادرات استفاده می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر درمورد وضعیت عرضه و تقاضای تایر گفت: وضعیت عرضه از ناحیه تولیدکننده رضایتبخش است و با سال‌های گذشته هیچ فرقی نکرده، اما اتفاقاتی خارج از حوزه تایرساز در بازار می‌افتد که موجب افزایش اختلاف قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

وی افزود: عده‌ای در بازار به دنبال نوسانات ارزی که ایجاد شده، تایر را از سطح بازار جمع آوری کرده و صادر می‌کنند و، چون با ارز سروکار دارند، سود زیادی هم کسب کرده‌اند.

سخنگوی صنعت تایر با انتقاد از امکان صادرات تایر توسط دارندگان کارت بازرگانی، اظهار کرد: انجمن چندین بار از مسوولان امر درخواست کرده که اجازه دهند فقط تایرسازان صادرات انجام دهند تا بازار کنترل شود؛ اما متاسفانه موافقت نشده و هر کسی می‌تواند تایر را صادر کند و این به غیر از صادرات قاچاقی است که در نواحی مرزی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پیامد‌های قیمت‌گذاری دستوری برای صنعت تایر، بیان کرد: در زنجیره‌ای که قیمت مواد اولیه شناور است و تقریبا ۸۰ درصد بهای تمام شده تولیدات ما را قیمت مواد اولیه تشکیل می‌دهد، نمی‌توان قیمت ثابتی را برای محصول نهایی تعیین کرد و نرخ گذاری دستوری، پاسخگوی صنعت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: مسوولان باید یا قیمت‌گذاری را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده تایر قرار دهند یا اجازه دهند تایر در بورس عرضه شود تا کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضای شفاف در بورس کالا صورت بگیرد.

تنها در ادامه تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث شده محصولات صنعت تایر در داخل بازار با قیمت پایینی عرضه شود و عده‌ای از دلالان از این موضوع سوءاستفاده کرده و لاستیک را به صورت قاچاق به خارج از کشور صادر کنند. متاسفانه ظرفیت صادرات برای شرکت‌های تولیدی کاملا از بین رفته و به جای تولیدکنندگان، دلالان از ظرفیت صادرات استفاده می‌کنند.

وی افزود: با توجه به قیمت‌های داخلی، تولید و فروش تایر برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل، بار‌ها در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده درخواست شده تا اجازه دهند تایر در بورس کالا عرضه شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده