تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۹۲۵۶۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گرانی شدید به بازار لاستیک خودرو رسید

گرانی شدید به بازار لاستیک خودرو رسید
‌می‌متالز - رامین نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایر‌های سواری یکی از دلایل رشد قیمت لاستیک است و کاهش واردات و موانع پیش روی تولیدکنندگان تایر از جمله واردات مواد اولیه و جابه جایی ارز، گرانی لاستیک را در ماه‌های گذشته رقم زد.

به گزارش می‌متالز، دومینوی گرانی محصولات به بازار لاستیک هم سرایت کرده و این گرانی در حالی ادامه دارد که بر اساس نامه انجمن تایر به شرکت‌های عضو این انجمن، قیمت تایر‌های سواری و ون در مجموع ۳۰ درصد افزایش یافته که این رشد قیمت در مرحله اول ۲۰ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد بوده است ازسوی دیگر ثبت‌نام اینترنتی برای خرید لاستیک خودرو با قیمت مصوب دولتی توسط چند شرکت تایرساز داخلی استارت خورده که متقاضیان با مراجعه به سایت فروش شرکت‌های مذکور می‌توانند برای خرید با قیمت کمتر از نمایندگی‌ها و بازار و بدون واسطه اقدام کنند.

وابسته به واردات نیستیم

رئیس سابق اتحادیه لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران اظهار کرد: در مقایسه با قیمت خودرو و لوازم یدکی، لاستیک از ارزان‌ترین کالا‌ها محسوب می‌شود و گرانی اخیر را با توجه به وضعیت کنونی از جمله قطعی برق و حذف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی این صنعت نمی‌توان به دور از منطق دانست و بالاخره چرخ کارخانه‌ها باید بچرخد. عباس سماواتی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ کارخانه تولید لاستیک در ایران وجود دارد بنابراین وابسته به واردات نیستیم و حدود ۷۰ درصد از لاستیک در داخل ایران تهیه می‌شود و تنها ۳۰ درصد واردات صورت می‌گیرد و این روز‌ها به علت مشکلات تحریمی، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی از جمله وارد کردن دستگاه برای تولید محصولات روبه‌رو هستند و کارخانه‌های لاستیکی نیز از این مشکلات مستثنی نیستند و در وارد کردن دستگاه کاشی (دستگاهی برای ساخت لاستیک) با مشکلات زیادی از جمله گرانی روبه‌رو هستند که این مهم بر قیمت آن‌ها نیز تاثیرگذار است. به گفته رئیس سابق اتحادیه لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران، نبود دستگاه به روز و کندی در ایجاد قالب جدید در مقایسه با واردات از علت‌های عدم تامین نیاز داخلی توسط کارخانجات ایرانی است.

بازنده گرانی لاستیک کیست؟

رانندگان را می‌توان شاکیان اصلی این پرونده افزایش قیمت دانست و کارخانه‌داران را کسانی که نسبتا سود خوبی به دست می‌آورند همچنین تلاش‌ها برای فروش تایر دولتی توسط تولیدکنندگان نیز نتوانست دردی از وضعیت بازار تایر را درمان کند، چراکه طرح فروش اینترنتی تولیدکنندگان با مشکلات عجیبی مانند کمبود عرضه و ایرادات فنی بسیار همراه بوده و فروش حضوری تایر دولتی نیز به علت محدودیت نمایندگان فروش و همچنین تعداد کم تایر‌های تخصیص یافته، باعث ایجاد صف‌های طولانی و فرآیندی زمانبر شده، که در نتیجه بسیاری از متقاضیان را از دریافت تایر دولتی منصرف می‌کند.

تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایر‌های سواری

رامین نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایر‌های سواری یکی از دلایل رشد قیمت لاستیک است و کاهش واردات و موانع پیش روی تولیدکنندگان تایر از جمله واردات مواد اولیه و جابه جایی ارز، گرانی لاستیک را در ماه‌های گذشته رقم زد.

تولید داخلی کفاف نیاز لاستیک ایران را نمی‌دهد

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه ظرفیت تولید داخلی کفاف نیاز لاستیک کشور را نمی‌دهد افزود: با افزایش تولید می‌توان کمبود واردات را پوشش داد، ولی تحقق این مهم در گرو افزایش ظرفیت تولید است حجم تولید را هم نمی‌توان در کوتاه مدت افزایش داد.

واردات لاستیک به ارز ارزان قیمت نیاز دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه برای واردات لاستیک باید ارز ارزان قیمت تخصیص پیدا کند، اظهار کرد: برای کاهش قیمت لاستیک باید موانع پیش روی تولید مانند نقل و انتقال ارز و کالا برطرف شود. در صورتی که این موانع رفع نشود جلوگیری از افزایش قیمت تایر اجتناب ناپذیر است. این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایر‌های سواری یکی از دلایل افزایش قیمت لاستیک است، یادآوری کرد: برای کاهش نرخ تایر‌های سواری باید تعرفه واردات تعدیل شود نکته قابل توجه در این زمینه این است که تعدیل تعرفه امری زمان‌بر است و برای کاهش نرخ تایر‌های سواری باید تعرفه واردات تعدیل شود نکته قابل توجه در این زمینه این است که تعدیل تعرفه امری زمان بر است و هرچند در برهه‌ای ارز موردنیاز برای واردات لاستیک تأمین شد، اما هم اکنون نیاز است به‌طور ویژه مشکلات موجود در مسیر تولید تایر‌های سواری رفع شود تا قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه تولیدات داخلی نیاز بازار را تأمین نمی‌کند و واردات یکی از الزامات است، تصریح کرد: تعرفه ۴۰ درصدی موجب شده که واردات هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته باشد.

آغاز ثبت‌نام برای خرید لاستیک دولتی با قیمت مصوب

ثبت‌نام اینترنتی برای خرید لاستیک خودرو با قیمت مصوب دولتی توسط چند شرکت تایرساز داخلی ایران‌تایر و کویر تایر فعال شده و برای شرکت بازر نیز به‌زودی آغاز می‌شود. متقاضیان با مراجعه به سایت فروش شرکت‌های مذکور می‌توانند برای خرید با قیمت کمتر از نمایندگی‌ها و بازار و بدون واسطه اقدام کنند. شرکت‌های تایرساز داخلی کویر تایر، ایران تایر و بارز (به‌زودی آغاز می‌شود) فروش اینترنتی محصولات خود با قیمت مصوب دولتی را آغاز کرده تا لاستیک‌ها با قیمت مصوب دولتی مستقیما به دست مصرف‌کننده نهایی رسیده و متقاضیان بتوانند با قیمت کمتر از نمایندگی‌ها و بازار دو حلقه تایر خریداری کنند. در شرایط خرید محصولات کویر تایر آمده است که جهت خرید، ابتدا باید در سامانه ثبت‌نام و مدارک مورد نیاز شامل اسکن رنگی روی کارت ملی و کارت خودرو (رو و پشت) را با حجم کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت، بارگذاری کنید، با هر کدملی و پلاک خودرو، امکان خرید یک جفت تایر در هر شش ماه فراهم است و مشخصات خودرویی ثبت‌نام شده بایستی با مشخصات مندرج در کارت خودرو تطابق داشته باشد؛ در غیراینصورت سفارش لغو خواهد شد. مبلغ نهایی قابل پرداخت شامل قیمت مصوب تایر، هزینه حمل (به ازای هر حلقه تایر ۵۰ هزار تومان) و مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد) خواهد بود. کلیه سفارش‌ها ظرف مدت چهار الی هشت روز کاری (از زمان تکمیل فرآیند خرید)، توسط اداره پست تحویل خریدار با ارائه اصل کارت ملی صورت خواهد پذیرفت. محصولات کویرتایر دارای چهار سال گارانتی است. در شرایط خرید لاستیک دولتی از محصولات ایران‌تایر نیز آمده است که با هر کدملی و پلاک خودرو، در راستای توزیع همگانی سهمیه تایر امکان خرید یک جفت تایر در هر سال فراهم است، در جهت تسهیل فروش و تحویل خودرو، سامانه نوبت دهی اینترنتی ایجاد شده که پس از ثبت درخواست و تعیین نوبت مراجعه، مشتری می‌تواند به آدرس فروشگاه عرضه مستقیم شرکت مراجعه و با ارائه مدارک درخواستی تایر خود را تحویل گیرد ضمن اینکه در فروشگاه عرضه مستقیم پذیرش پول نقد مجاز نیست و پرداخت وجه صرفا از طریق کارت بانکی مقدور است و کلیه تایر‌های رادیال سیمی سواری عرضه شده دارای چهار سال و تایر‌های نخی وانتی و باری دارای سه سال گارانتی، در قبال عیوب ناشی از فرآیند تولید هستند که متقاضیان خرید از شرکت کویرتایر می‌توانند با مراجعه به سایت‌های این شرکت‌های تایر ساز مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری مردم سالاری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده