تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۹۳۶۶۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یک تحلیل‌گر صنعت تایر مطرح کرد؛

احتمال عرضه در بورس کالا، فرصتی برای صنعت تایر

‌می‌متالز - مسعود جعفری گفت: قیمت‌گذاری دستوری در صنعتی که ۱۰۰ در صد بهای تمام شده مواد اولیه به صورت شناور بوده و یا از بورس کالا تامین شده و یا به صورت ارزی از خارج کشور وارد می‌شود، معنایی ندارد! چرا که قیمت‌گذاری دستوری باعث شده چرخ توسعه فناوری صنعت تایر تقریبا متوقف شود.

به گزارش می‌متالز، مسعود جعفری تحلیل‌گر صنعت تایر با بیان اینکه ۸۵ درصد حمل و نقل کشور ما به صورت جاده‌ای است و این موضوع اهیمت لاستیک را در کشور دو چندان می‌کند گفت: متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت باعث شده که همیشه حاشیه سود آن به شدت کاهش پیدا کند.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری در صنعتی که ۱۰۰ در صد بهای تمام شده مواد اولیه به صورت شناور بوده و یا از بورس کالا تامین شده و یا به صورت ارزی از خارج کشور وارد می‌شود، معنایی ندارد! چرا که قیمت‌گذاری دستوری باعث شده چرخ توسعه فناوری صنعت تایر تقریبا متوقف شود.

به گفته جعفری؛ سود اقتصادی این صنعت با قیمت‌گذاری دستوری نادیده گرفته می‌شود و دود آن به چشم همه خواهد رفت.

تحلیل‌گر صنعت تایر با تاکید به اینکه صنعت تایر باید یک سود اقتصادی معقولی داشته باشد تا بتواند کیفیت خود را حفظ کند، اظهار کرد: نرخ‌گذاری دستوری کفاف افزایش نرخ دستمزد تایر سازان را هم نمی‌دهد و فضا را برای بازار ملتهب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر مانع قیمت‌گذاری دستوری نشویم شاهد چالش‌های بسیار در این صنعت خواهیم بود، عنوان کرد: صنعت تایر باید به این سمت حرکت کند که نرخ‌گذاری دستوری را شناور کند چرا که این امر باعث می‌شود هم تولیدکننده فضایی برای افزایش کیفیت داشته باشد و هم مصرف کننده، تایر را ارازان‌تر به دست بیاورد و تایر‌هایی بی کیفیت و قاچاق وارد کشور نشود.

جعفری یادآور شد؛ نرخ‌گذاری دستوری در آینده باعث می‌شود تایرسازان خوب کشور کیفیت خود را از دست بدهند.

این تحلیل‌گر صنعت تایر در ادامه به برخی نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید‌های صنعت تایر اشاره کرد و افزود: نیروی کار ارزان، قیمت ارزان محصولات نسبت به رقبای خارجی و افزایش داخلی سازی مواد اولیه طی سال‌های اخیر از نقاط قوت این صنعت و همچنین کیفیت پایین محصول، عدم دسترسی به بازار‌های صادراتی، منسوخ شدن تایر بایاس و قاچاق تایر‌های ایران از جمله ضعف‌های این صنعت است.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق تایر و نوسان نرخ دلار و نفت از جمله تهدید‌های این صنعت و کاهش بهای تمام شده تولید تایر، احتمال عرضه در بورس کالا، افزایش مصرف تایر با رشد تولید خودرو و مازاد تقاضای تایر در داخل کشور از فرصت‌های صنعت تایر به شمار می‌رود.

جعفری بیان کرد: فرصتی که این صنعت دارد این است که بتواند پا به پای صنعت خودرو که در بورس کالا عرضه شد تایر هم از آن فضای نفس تنگی که در قیمت‌گذاری دستوری دارد، آزاد شده و فشار از روی شرکت‌های تولیدی برداشته شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده