به گزارش میمتالز، سید بابک ابراهیمی، سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید درخصوص این شرکت اظهار کرد: مجموعه سرمایه گذاری امید با ترکیب سهامداری که اکثریت آن را بانک سپه و صندوق بازنشستگی بانکها تشکیل میدهد یکی از بزرگترین هلدینگهای چند رشتهای کشور است که بعد از "شستا" در رتبه دوم قرار دارد. از نظر ارزش بازار جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: محصولات پتروشیمی، صنعتی و معدنی در بازههای زمانی مختلف در فراز و فرودهای تجاری قرار میگیرند. شرکت سرمایه گذاری امید حول حوزه معدن و سنگ آهن فعالیت میکند و قسمت اعظم پورتفوی ما را این حوزه تشکیل داده است.
سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید ادامه داد: هیات مدیره امید تدبیری اندیشیدند که چطور میتوان ثبات سرمایه گذاری و تنوع پورتفو را مبتنی بر مزیتهای رقابتی کشور داشت. مجموعههایی مثل امید با این عرض و طول چابک نیست. ما نمیتوانیم در حوزه غذایی یا تکنولوژی رقابت کنیم؛ بنابراین باید به سمت حوزههایی برویم که در کشور ما وجود دارد. هیات مدیره امید در استراتژی اصلاح پورتفوی خود ورود به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را جزو اولویتها قرار داده است. ما با حوزه و محوریت شرکت پترو امید آسیا متعلق به شرکت سرمایه گذاری امید که در حال حاضر بزرگترین مخازن ذخیره سازی نفت را ایجاد میکند با یک قرارداد ارزی در فاز اول به میزان دو میلیون بشکه آماده افتتاح داریم. امسال ۴ میلیون بشکه را به بهره برداری خواهیم رساند.
ابراهیمی بیان کرد: دو کار دیگر هم شروع کردیم که هنوز به نتیجه نرسیده است. با هلدینگ خلیج فارس و پترول در حال رایزنی برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه پایین دست پتروشیمی هستیم. ما در این حوزه کار مشترکی را شروع میکنیم. حوزه کلی در متانول است. اقدام دیگر، سایت پتروشیمی در شهر دهدشت که زمین و مجوزهایش را با طرح تولید اوره و آمونیاک آماده کردیم. درباره تامین مالی آن صحبت کردیم و مشکلی وجود ندارد. علاوه بر اینها، ما UTBT و زیرساخت لازم برای ذخیره سازی ۳۰ میلیون بشکه را فراهم کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزههای دیگر سرمایه گذاری امید شرکتهایی مثل کمپرسورسازی پادنا و آسیاناما را داریم. کمپرسورسازی پادنا، کمپرسورهای یخچال را میسازد و نوعی همکاری مشترک ایران و چین است. در مدت فعالیت یکساله با تغییر استراتژی، ۹۵ درصد رشد تولید محصول و رشد ۱۵ برابری سود خالص داشت. ۸۰ درصد ظرفیت و انرژی ما صرف شرکتهایی میشد که سودآوری چندانی برای ما نداشت.
وی عنوان کرد: شرکت دیگر آسیاناما که تولید مخازن ذخیره سازی گاز برای خودروهای سواری را انجام میدهد. مدرنترین تکنولوژی مخازن ذخیره سازی گاز برای خودرو را این شرکت در کشور دارد. سایت این شرکت در قزوین است. درآمد عملیاتی ۵۴ درصد افزایشی بود و سود خالص آن، ۱۲۶ درصد در بازه یکساله رشد کرد. در سایت خاوران اولین سایت تجهیز کامل خودروهای گازسوز را انجام میدهد. این مارکت مارکت جذابی برای بازارآینده ما خواهد بود.
ابراهیمی گفت: شرکت دیگر سیمان هرمزگان است که در ۴ ماهه گذشته خوب درخشیده است. این شرکت با نماد "سهرمز" توانسته در بازه ۵ ماهه فروش خود، بالاترین نرخ فروش داخلی و نرخ صادراتی را به خود اختصاص دهد. در صنعت سیمان که به عنوان صنعت پربازده نیست این شرکت توانسته رشد ۵۰ درصدی سود را داشته باشد. افزایش ظرفیت نسبتا خوبی در خط تولید ایجاد کرده است.
سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید ادامه داد: شرکت دیگر، کویرتایر در خراسان جنوبی است که یکی از معظمترین کارخانههای لاستیک سازی کشور بوده و اولین لاستیکهای شاسی بلند را در کشور تولید کرد. محصولات این شرکت کیفیت خوبی دارد. فروش مجازی آن را نیز راه اندازی کردیم. این مجموعه طرح تولید لاستیک ماشین آلات سنگین معدنی و دامپتراک را داریم که وارداتی است و ارزبری بالایی به این وسیله انجام میشود. افتتاحیه دستگاه ساخت تولید لاستیک را در کویرتایر راه اندازی کردیم.
وی گفت: جایگاه امید در اقتصاد ملی کشور ۷۵ درصد سهم بازار و دانه بندی سنگ آهن را در اختیار دارد. ۶۰ درصد تولید مخازن گازی، ۲۶ درصد ظرفیت مخازن استراتژیک نفت خام، ۲۰ درصد سهم بازار لاستیک، ۱۲ درصد سهم بازار سیمان و ۲ درصد از ظرفیت برق کشور را نیز داراست.
ابراهیمی یادآور شد: همچنین سه هلدینگ در امید ایجاد میکنیم. این هلدینگها از ترکیب زیرمجموعههای امید به وجود میآید. امید ۱۷ شرکت فرعی و ۱۳ شرکت وابسته دارد. سه هلدینگ، هلدینگ مالی امید، هلدینگ سیمانی و هلدینگ صنعتی است.
در ادامه این نشست، چراغی، مدیرعامل مجموعه پتروامید درباره ذخیره سازی نفت بیان کرد: مخازن استراتژی در استان هرمزگان شهرستان جاسک واقع شده و دارای ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکهای است. قرار نیست نفت را بفروشیم. هدف ما ذخیره سازی نفت خام است. به ازای ذخیره سازی هر بشکه ۵۹ سنت یورو از وزارت نفت دریافت میکنیم. علت این کار، کار ملی است. اگر نقشه انرژی دنیا را دنبال کنید میبینید که در امارات و در راس المرکز ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در حال ساخت است. به همین خاطر کشور تصمیم گرفت که این ذخیره سازی را در دریای عمان انجام دهد. با تعریف ۳۰ میلیون بشکه که ۱۰ میلیون بشکه برای ساخت به ما ابلاغ شده و از این میزان ۲ میلیون بشکه تا ۲۲ بهمن آماده بهره برداری میشود. ۲ میلیون دیگر تا پایان سال و باقی بشکهها تا پایان سال ۱۴۰۲ آماده بهره برداری است.
وی افزود: باتوجه به مشکلاتی که در حوزه انرژی دنیا به وجود آمده صادرات نفت با مشکل مواجه شد. جنگ روسیه و اکراین هم تاثیرگذار است. از طرف دیگر نفت را از دو طریق ذخیره سازی میکنند. یکی از طریق ساخت مخازن فولادی در خشکی و دیگر نفتکشهای دریا. هزینه ذخیره سازی نفت در دریا سه برابر ذخیره در خشکی است. از این نظر برای ما ذخیره سازی نفت در خشکی به صرفه است. ما بزرگترین مخزن دار خصوصی کشور هستیم و با ۱۰ میلیون بشکهای که ساخته میشود روی هم ۲۰ میلیون بشکه تاکنون ساخته میشود. برنامه داریم که در سال آینده ظرفیت ۱۰ میلیون بعدی را به ظرفیت خود اضافه کنیم و سال بعد ۱۰ میلیون دیگر تا ۳۰ میلیون بشکه ساخته شود.
چراغی خاطرنشان کرد: نفت خام که از استان خوزستان تولید میشود و به سمت بوشهر در گوره حرکت میکند و از آنجا با عبور از ۱۱۰۰ کیلومتر وارد مخازن جاسک میشود. این طرح طرح استراترژیک اقتصادی است. استراتژیک از این نظر گه اگر زمانی اتفاقی برای تنگه هرمز رخ دهد ما میتوانیم صادرات نفت را از دریای عمان داشته باشیم. این یک طرح ملی است. از نظر آورده برای ما آورده خوبی خواهد داشت. تا ۱۵ سال درآمد به صورت کاملا ثابت و به صورت ارزی خواهد بود. اما دید اول سرمایه گذاری امید دید ملی است و نگاه دیگر اقتصادی و سودآوری.
ابراهیمی درباره ورود هلدینگها به بازار سرمایه و خرید آنلاین تایر خاطرنشان کرد: درباره هلدینگها پس از ایجاد، ما برنامه عرضه در بازار سرمایه را داریم. ما شرکتهای خوب خودمان را به بازار سرمایه میآوریم. زمانی میتوانیم در توسعه اقتصادی کشور موفق باشیم که مردم را در سود بنگاهها شریک کنیم. هر محصولی که بتوانیم به طور شفاف در بورس کالا عرضه کنیم حمایت میکنیم. با کلیت این موضوع موافق هستیم.
در ادامه این نشست خبری، زینعلی، مدیرعامل مجموعه کویرتایر در خصوص عرضه تایر در بورس کالا ادامه داد: تایرسازان به شدت دنبال این هستند که یا از قیمت گذاری معاف شویم یا اجازه دهند که در بورس محصولات را ارائه کنیم. وزارت صنایع به هر دلیلی قبول نمیکند. چون تایر را مشمول قیمت گذاری میداند که نباید در بورس عرضه شود. از این سیاستگذاریهای غلط گلایه داریم. بیش از ۸۲ نوع ماده را با هم ترکیب میکنیم که تایر تولید شود. تمام شبکه تامین و تدارک از قیمت گذاری معاف است، اما محصول نهایی را مشمول قیمت گذاری میدانند. تایرسازان در وضعیت بغرنجی قرار دارند. نه تنها تایرسازان موافق هستند بلکه تقاضایشان این است که تایر را در بورس عرضه کنند. این گلایه شدید از سیاستگذاران در این حوزه داریم که امیدواریم اصلاح شود.
ابراهیمی گفت: ما با سیاست قیمت گذاری دستوری مخالف هستیم. کلا دولتها هر زمانی که سعی میکنند در بازار و نظام بازار در راستای منافع مردم دستکاری کنند عدم کارایی را به سیستم تحمیل میکند. اگر ما بتوانیم فضای اقتصادی را جذاب کنیم سرمایه گذار خودش به این حوزه میآید.
ابراهیمی درباره شورای رقابت و عرضه خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو در بورس اقدام خوبی بود. به عنوان کسی که خودم مدتها ثبت نام کردم و هیچ وقت هم برنده نشدم میگویم عرضه خودرو در بورس اقدام خوبی بود. کمک میکرد که خودرو به دست مصرف کننده نهایی برسد. سود خودروساز هم بالاتر میرفت. اقدام خوبی بود، اما اینکه شورای رقابت با چه هدفی جلوی این مساله را گرفت به نظرم باید تعامل بین دستگاهی بیشتر شود. قطعا منافع ملی را در نظر گرفتند. سهام خودرویی سهام بزرگی است و بر بازار تاثیرگذار است. وقتی خبر اینچنینی به بازار میرسد بازار را متاثر میکند. بازار مسیر خود را پیدا میکند، بازار سرمایه نشان داده هیچ وقت از سایربازارها عقب نمانده است.
در این نشست، همچنین بابایی، مدیرعامل هلدینگ تابان هور درباره افزایش نرخ برق توضیح داد: مجموعه تابان هور یکی از بزرگترین هلدینگهای انرژی با سهامداری گیلان، سمنان و ارومیه است. بزرگترین نیروگاه تجدیدپذیر بادی که تولید ۳۰ درصد انرژیهای تجدیدپذیر به عهده ماست.
وی افزود: برق یک کالای استراتژیک است که هیچ اختیاری نداریم. دوست داشتیم اتفاقات خوبی در بحث قیمت گذاری رخ دهد، اما نشد. باتوجه به سیاستهایی که مجموعه ما اتخاذ کرده گفتیم کمی از وزارت نیرو دور باشیم؛ بهتر است. نرخ گذاری دست ما نیست و هر سال وزارت نیرو ارزیابی میکند و قیمت میدهد. شروع افزایش نرخ از ۲۳ شهریور بود. مجموعه تابان هور به جهت اینکه بتواند تدبیر کند از وزارت نیرو کمی دور شد و با سیاستهای سرمایه گذاری امید به سمت صنایع رفتیم. در این راستا، احداث نیروگاه ۱۸ مگاواتی جاسک با نظارت هند آمادگی تولید انرژی برای ۲۲ بهمن را داریم. یک مگا پروژه برای سیرجان داریم. اینها از حوزه وزارت نیرو خارج است و قرارداد آن ارزی است. ما در نرخ تاثیر گذار نیستیم و نرخ حاکمیتی است.
ابراهیمی در پاسخ، درخصوص افزایش سود عملیاتی گفت: قسمت اعظم سود امید معمولا از حوزه معدن و سنگ آهن است. قسمتی از آن متاثر ازعملکرد خوب گهرزمین بود. بالاترین میزان فروش محصول در بورس کالا را به خود اختصاص داد و توانست بالاترین میزان صادرات را در طول فعالیت شرکت گهرزمین به خود اختصاص دهد. معدنیها سال خوبی را پشت سر گذاشتند و امید نیز همین طور بود و پیش بینی میکنیم که به ازای هر سهم ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان سود تقسیم کنیم.
خاشعی، عضو هیات مدیره سرمایه گذاری امید درباره افزایش سرمایه بیان کرد: سود سال ۹۹ امید حدود ۷ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی و تقسیم کرد. سال ۱۴۰۱ سودی که شناسایی شد حدود ۱۶۸۰۰ میلیارد تومان است. پیش بینی برای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است. یکی از دلایلی که استراتژی امید را به سمت تنوع در سبد سرمایه گذاری هایش میبرد این است که ریسک ناشی از نوسانات قیمتی سنگ آهن را کم کنیم و به سمت حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده از طریق هلدینگهای بالادستی برویم.
وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که درسال ۱۴۰۳ سود امید را به بالای ۲۰ همت ارتقا دهیم. برنامه افزایش سرمایه در هیات مدیره مصوب شده است.
ابراهیمی گفت: ما در امید با برنامههایی که در نظر گرفتیم کاهش سود نداریم.
سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید در پایان نوید داد که در راستای واگذاری داراییهای مجموعههای دولتی، یک سید هلدینگ امید به زودی ارزش گذاری آن تمام میشود و در بازار عرضه میشود. رایزنیهایی با مجموعههای مختلف شده، اما، چون فرایند آن از طریق مزایده و بازار سرمایه است به آنها واگذار شده است.
در ادامه این نشست خبری، همچنین، مهدی آقابیگی، مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان بیان کرد: با افزایش ظرفیت تولید که در سال گذشته انجام شد، توانستیم در سال جاری به یک میلیون و ۹۸۵ هزار تن تولید برسیم.
وی افزود: از جهت دانش بنیان اگر مقایسه کنیم صنعت سیمان یک صنعت انرژی بر است. به دلیل اینکه محصول اولیه ما کلینکر بوده و ما به دلیل فرهنگی در کشور، مصرف کلینکر فکتور ما بسیار بالاست. در تولید سیمان، بالای ۹۵ درصد از کلینکر استفاده میکنیم، اما میانگین میزان کلینکر در کشورهای اروپایی ۶۰ درصد بوده که خود این میتواند مصارف انرژی را کاهش دهد.
مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان ادامه داد: با تولید سیمانهای آمیختهای توسط دانش بنیانها ایجاد شد در تلاش هستیم که سیمان آمیخته مقاومت کافی در بتن ایجاد کند. از آنجایی که سیمان آمیخته از نظر رنگ تغییر رنگ میدهد، تلاش میکنیم با تغییرات در مواد اولیه رنگ آن را مناسب کنیم. زیرا وقتی سیمان کمرنگ باشد برای مشتری جذابیت ندارد.
آقابیگی بیان کرد: در ۴ ماهه نسبت به سال گذشته از رتبه ۶ میانگین فروش کشور به رتبه اول رسیدیم و امیدواریم در پایان ۵ ماه نیز این موضوع تداوم داشته است.
وی خاطرنشان کرد: به سهامداران نوید میدهیم که تا پایان بهمن حداقل ۶۵ درصد سود سال گذشته را محقق کنیم.
مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان گفت: هدف گذاری نیز در حوزه صادرات با بودجه ۴۰۰ هزار تن در سال بوده که میتوانیم آن را به میزان ۲۵ درصد افزایش دهیم و با تحقق این امر نسبت به سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر سود خالص خواهیم بود.
آقابیگی گفت: مجمع سال گذشته برگزار شد با تقسیم سود ۲ هزار ریالی برای هر سهم، حداکثر تقسیم سود را داشتیم.
منبع: بورس نیوز